Karácsonyi könyvajánló



Bizony, akármilyen meglepő, rögtön nyakunkon a Karácsony, ami ideális esetben sokunk számára egyet jelent néhány nap pihenéssel és önfeledt kuckózással egy jó kis könyvvel. Nem beszélve a finomabbnál finomabb ünnepi ételekről, amiket jó étvággyal fogyasztunk ezekben a napokban. Jelen bejegyzésben megpróbáltam hát összegyűjteni az én karácsonyi menümet, amiből nem csak az derül ki, milyen olvasnivalókat ajánlok a fa alá, hanem az is, milyen finomságokról nem tudok lemondani ezekben a napokban.:)

1: Húsleves gazdagon, John Williams Stoner-ével


(John Williams: Stoner
Park, Bp, 2015)

2016-ban ez volt az egyik legkedvesebb olvasmányom, annak ellenére, hogy tulajdonképpen egy egészen átlagos férfi egészen átlagos történetét meséli el. Ugyanakkor a mód, ahogyan a szerző leírja ezt a történetet, egyáltalán nem átlagos, ezért úgy gondolom, az olvasása méltó része lehet az ünnepeknek. Olyan, mint a családi húsleves, lehet, hogy átlagosnak tűnik, mégis ismerős és biztonságos.


2: Szegedi halászlé, hogy a hazavezető út ne legyen olyan hosszú

Animus, Bp, 2017)

Nagyon szeretem Backman stílusát és látásmódját, azt, hogy szinte minden helyzetben megtalálja vagy a szépséget, vagy a humort. Ebben a rövidke könyvben inkább a szépségen van a hangsúly, egy nagypapa és unokája történetén keresztül mesél nekünk elmúlásról, gyászról és vigaszról. Egy nap alatt könnyen el lehet olvasni, néha kicsit csípős, de meleg és tartalmas, mint egy jó karácsonyi halászlé.


3: Rántott hal és Sarah kulcsa, mely kinyitja a múlt kapuját


(Tatiana de Rosnay: Sarah kulcsa
Könyvmolyképző, Szeged, 2011)

Annak ellenére, hogy Karácsony van (vagy éppen azért), én szeretem ilyenkor a kicsit szomorúbb, megrázó történeteket is. Ha hozzám hasonlóan más is így érez, jó választás lehet a Sarah kulcsa című regény, melyben egy újságírónő kutatásain keresztül ismerhetjük meg a II. világháborús párizsi razzia eseményeit és egy kislány sorsát. A történet egyszerre sokkoló és felemelő, érdemes lassan és óvatosan haladni vele, nehogy az apró szálkák megsebezzenek. 

4: Varázslatos töltött káposzta


(Lev  Grossman: A varázslók
Agave Könyvek, Bp, 2015)

Tudom, tudom, a fantasy műfaján belül ez egy nagyon megosztó trilógia, én mégis azt gondolom, hogy érdemes próbát tenni vele, főleg akkor, ha több napunk van egymás után arra, hogy csak vele foglalkozzunk. Én annak idején nagyon szerettem, mert stílusában, hangulatában tudott valami újat mutatni. Számomra ez a regény olyan volt, mint egy jó töltött káposzta: le kell küzdeni a külső rétegeket ahhoz, hogy eljussunk az igazán finom töltelékhez.:)


5: Ha már tél, akkor jegyesek és egy kis hókifli


(Christelle Dabos: A tél jegyesei
Kolibri, Bp, 2017)

Ezt a könyvet nemrég volt szerencsém olvasni (értékelésem ITT), és nagyon kellemes meglepetést okozott. Volt itt minden, ami kell, különc főhősnő, ármány és cselszövés, egy csipetnyi varázslat, és egy logikusan felépített, egyedi világ, ahol a tárgyaknak lelkük van. Igazi téli olvasmány, ha eddig nem tettem volna, most biztosan elolvasnám a karácsonyfa mellett, és közben mandulás hókiflit majszolgatnék.

6: Mézeskalács, amit nem a szemeddel látsz

(Eric Lindstrom: Nem a szemeddel látsz
Tilos az Á Könyvek, Bp, 2017)

Egy újabb különleges történet, ami hivatalosan az ifjúsági irodalom műfajába tartozik, szerintem viszont minden korosztály számára élvezetes és tanulságos lehet (értékelésem ITT). A regény főhősnője a szókimondó és vicces lány, Parker, aki nem szereti, ha máshogyan bánnak vele csak azért, mert vak, és aki, ha egyszer megharagszik valakire, szinte biztos, hogy többé nem bocsát meg...Ez a történet leginkább a jó öreg mézeskalácsra hasonlít, kellően édes, ugyanakkor tele van humorral és különleges fűszerekkel, és ha megvárod, amíg megpuhul, nem fogsz csalódni.


7: Suzy, medúzák, és töméntelen mennyiségű szaloncukor


(Ali Benjamin: Suzy és a medúzák
Libri, Bp, 2017)

Persze nem ám úgy, hogy ott van előtted az asztalon, hanem óvatosan becserkészve és a fáról lelopva, lehetőleg úgy, hogy a papír a helyén maradjon és senki ne gyanakodjon semmire...:) Most jövök rá egyébként, hogy idén milyen szerencsés voltam, ugyanis rengeteg könyvet olvashattam a kedvenc, "viccesen megható" műfajomban. A Suzy a kedvencek között is kedvenc volt (értékelésem ITT): történet egy különleges kislányról, a veszteségről és a megbocsátásról, és azért az sem mellékes, hogy közben még a medúzákról is megtudhatunk egy csomó dolgot.


+1: A jól megérdemelt kávé a sok-sok kaja után



(Marc Frost: Twin Peaks- Az utolsó dosszié
Athenaeum, Bp, 2017)

Ez a könyv annyiból kakukktojás, hogy még én sem olvastam, viszont már most tudom, hogy a téli szünetben Twin Peaks maratont fogok tartani a sorozattal és ezzel a drágasággal. Rajongók számára kötelező darab, már csak arra vagyok kíváncsi, vajon egy megválaszolt kérdésre hány megválaszolatlan fog esni, mire végzek mindennel. És hát persze mi mást ajánlhatnék mellé, mint egy jó erős kávét? :)

Remélem, segíthettem abban, hogy mindenki megtalálja a tökéletes olvasmányt az ünnepekre, én mindenesetre nagyon boldog, kuckózós-majszolós, könyvekben gazdag Karácsonyt kívánok!

Megjegyzések