HiSztorik- Bíró Szabolcs: Ötvenezer lándzsa
Bíró Szabolcs: Ötvenezer lándzsa (Anjouk 5.)
Athenaeum, Budapest,
2018.
ISBN: 9789632937618
Fülszöveg:
1328. Lackfi István éppen visegrádi házában igyekszik
felépülni az osztrák hadjáratban szerzett sérüléseiből, miközben fegyvernökei
Budán rábukkannak Bátor Attila rég halottnak hitt fiára. Az elmúlt esztendőkben
Szilárd lemondott a lovagi életmódról, kovács szeretne lenni, ám erről sem a
király, sem a fiú új gyámja, sem a nevelőjének kijelölt Péter nem akar hallani.
Mindnyájan ragaszkodnak hozzá, hogy Bátor Szilárd az apja nyomdokaiba lépve az
udvar vitéze legyen, ami nem megy zökkenőmentesen – ám a sorsa elől senki sem
menekülhet.
Időközben meghal Róbert nápolyi király fia, Anjou Károly
pedig reménykedni kezd, hogy a magyar Szent Korona mellé megszerezheti
szülővárosa trónját is – ha nem magának, hát legalább valamelyik örökösének.
Mielőtt azonban ezt megtehetné, egészen más gondokkal kell szembenéznie.
Virágzó birodalmában, akár egy hatalmas sakktáblán, számos figura áll fel az
újabb játszmához. Egy áruló vajda, egy tébolyult bizalmas, egy buja rokon és
egy gyönyörű udvarhölgy, aki nem is sejti, micsoda felfordulást okoz a puszta
jelenlétével…
Bíró Szabolcs nagyszabású történelmi regénysorozatának
érzelmekkel és drámai fordulatokkal teli ötödik része egyben az Arany
Visegrád-trilógia második kötete. Szerelem és háború, barátság és gyűlölet,
élet és halál a középkori Magyar Királyságban.
Értékelésem:
Immár ötödik részéhez érkezett Bíró Szabolcs Anjouk
regényfolyama, mely egyben az Arany Visegrád-trilógia második kötete is. Akik
eddig szerették a sorozatot, most sem fognak csalódni. Továbbra is remek
stílusban, igényes nyelvezettel megírt, sodró lendületű, izgalmas, érdekes és
hiteles történelmi regénnyel folytatódik a sor.
Károly ábrázolása a Képes krónikában (Forrás: Wikipédia)
Felütésként a regény egy „időn kívüli” jelenettel, egy
visszaemlékezéssel kezdődik, mely tragédiát irányoz elő, és mely aztán
baljóslatúan lengi körül az ezt követő majd háromszáz oldalt. A feszültség
végig ott lapul a sorok között, ahogy az olvasó halad előre a történettel,
egyre inkább görcsbe rándul a gyomra, hiszen már sejti... már tudja... De ne
szaladjunk ennyire előre!
A cselekmény pontosan ott folytatódik, ahol az első rész
abbamaradt: a kovácsműhelyben Péter rátalál az idő közben felcseperedett Bátor
Szilárdra. Ebből már kitalálhatjuk, hogy míg a trilógia első kötetének
főszereplője Lackfi István volt, most a történet visszakanyarodik a Bátor
nemzetséghez, és ezúttal Szilárd sorsának alakulásán keresztül ismerhetjük meg
az 1328 őszétől 1330 őszéig tartó két esztendő főbb eseményeit. Szerencsére
Magyarország fehér sárkányáról sem kellett teljesen lemondanunk, kisebb-nagyobb
epizódszerepek erejéig folyamatosan fel-felbukkan, aminek mindig megörültem,
mert igencsak megkedveltem őt az előző részek során. Több mulatságos jelenetet
szolgáltat hárpia felesége és anyósa, akikkel legalább annyi vesződsége akad,
mint az ellenséggel.
A főhős-váltás logikájából is adódik, hogy ebben a részben a
történet szála elszakad az országos közügyektől, és a szerző a személyes sorsok
felé tereli a figyelmünket, ami lehetővé teszi az árnyaltabb
karakterábrázolást. Persze ez idő alatt sem áll meg az élet a királyi udvarban,
a békétlen Balkán, Havasalföld és a lengyel trónra éhes cseh király
folyamatosan szolgáltatják az újabb és újabb konfliktusokat, de ezekről most
csak említés szintjén olvashatunk. Szilárd keményfejű, makacs (akárcsak az
apja), nem kis fejfájást okozva ezzel nevelőinek. Persze neki sincs könnyű
dolga, hiszen egy új életformához kell alkalmazkodnia, hatalmas elvárásoknak
kell megfelelnie, lovaggá kell válnia, ráadásul a sors sem kíméli, sorozatos
tragédiák mentén formálódik a személyisége. Barátságot köt Lackfi Palkóval, és a
kezdeti „farokméregetős” epizódot követően igaz bajtársias viszony alakul ki
közte és a birtok többi vitéze között. Beleszeret Zách Felícián lányába, a
királyné frissen kinevezett udvarhölgyébe, Klárába. Bár a lány viszonozza
érzéseit, a köztük tátongó társadalmi szakadék nem engedi beteljesedni a
szerelmüket. Ráadásul a királyné léha öccse, Kázmér herceg is szemet vet a
gyönyörű Klárára. Innen már elkerülhetetlen a tragédia, ami az első oldalaktól
kezdve pallosként lebeg a fejük felett, és amely a magyar történelem egyik
leghírhedtebb merénylet kísérletébe, majd az azt követő véres megtorlásba
torkollik. Ezzel kapcsolatosan kicsit furcsa volt számomra Erzsébet királyné
viselkedése, különösen a korábbi kötetekben megismert határozottsága után.
Orlai Petrics Soma: Zách Felícián (Forrás: mng.hu)
Természetesen ez a kötet sem maradhat hadjárat, illetve
csata nélkül. Károlyt a családja elleni merénylet okozta düh és bosszúvágy
hajtja a folyamatosan lázongó Basarab ellen. Bár nem szűkölködik a cselekmény
emberi tragédiákban, a legmeghatóbb jelenet mégis a Vöröstoronyi-szorosnál
vívott ütközet során játszódik, ahol a hűség és hősiesség mintapéldájával
találkozhatunk.
A posadai csata ábrázolása a Képes krónikában (Forrás: Wikipédia)
Továbbra is szeretem a sorozatban, hogy az események történelmi
hűségén kívül rengeteg információt megtudunk a kor viszonyairól: az emberek
öltözködéséről, fegyverzetéről, kulináris szokásairól. Jelen kötetben például
nagyon érdekes és részletekbe menő leírást kapunk a dömöckölt kard
kikovácsolásának folyamatáról, illetve egy lovagi torna lebonyolításának
módjáról. A könnyed, filmszerűen pergő jelenetek nagyban hozzásegítik az
olvasót, hogy belefeledkezzen a középkori világba, adott esetben az ember
szinte érzi a friss szalma illatát vagy hallja a lovak patájának dübörgését és
a kardok csattanását.
Bár most kevesebb volt a tényleges történelmi elem, nem
adhatok kevesebbet, mint 10/10 pontot. És még egy gondolat. Olvasás közben
mindvégig azon gondolkodtam, vajon mikor derül már fény a kötet címének
jelentésére, és kinek kell szembenéznie azzal az ötvenezer lándzsával.
Olvassátok, és Ti is megtudjátok!
Jehuka
Megjegyzések
Megjegyzés küldése