Holdvíz (értékelés és nyereményjáték)


A Maxim Könyvkiadó debütáló magyar szerzője mutatkozik be blogturnénkon!  Szabó Tamás: Holdvíz című regénye az idei Könyvhétre jelent meg. Ismerjétek meg Szentpál Zoltánt, a jómódú egyetemista fiút, akinek gyökeresen felforgatja az életét a 16 éve nem látott lánytestvére felbukkanása. Az események sodorják őket földön, vízen, levegőben, újabb és újabb kalandok felé. Tartsatok bloggereinkkel és megnyerhetitek  a kiadó által felajánlott  példányt  a játékunk során.

Kiadó: Maxim, 2019

Oldalszám: 368 oldal
ISBN: 9789632619804

  

A könyvet ITT tudod megrendelni!
Olvass bele!



Fülszöveg:

Zolit, a burokban nevelkedett, milliomos egyetemista ficsúrt sokkolja a hír: „örökölt” egy 16 éves lánytestvért apja, a néhai KGB-tiszt után! A két tinédzser kapcsolatát nagyban befolyásolja, hogy külön nőttek fel, nem is tudva egymásról. A báty tanácstalan; hogyan viszonyuljon a hányatott sorsú, öntörvényű kis vadóchoz, aki egyből felforgatja az ő nyugodt életét?  
Mikor a lány minden addiginál nagyobb zűrbe keveredik és eltűnik Brazíliában, a fiú kénytelen otthagyni mindent; Noémi után ered, majd a Polícia korruptságát látva maga kutatja fel a húgát. Vajon képes felnőni a feladathoz, és egyedül megmenteni őt? Túlélik a testvérek könyörtelen megpróbáltatásaikat távol az otthonuktól, vagy elbuknak az alvilággal, a természeti erőkkel, illetve az önmagukkal vívott harcban, hogy beteljesedjék a családi karma?

Véleményem:

Bevallom férfiasan, rég ültetett fel egy regény ekkora érzelmi hullámvasútra, mint Szabó Tamás könyve. Ráadásul ez a jelenség hatványozottan állt fent, ugyanis a kötet egyharmadáig még úgy éreztem, nagyon mellényúltam és nem fogom tudni igazán szeretni Zoli és Noémi történetét. Aztán a szerző felkapott, dobált ide-oda, csavart rajtam párat a levegőben (vagy stílusosan a víz alatt, ha úgy tetszik), hogy aztán a végére teljesen értetlenül álljak azelőtt, hogy a könyv, amit nehezen tudtam megszeretni, a végére teljesen a hatása alá vont és a szuszt is kiszorította belőlem. Még most, hogy eltelt némi idő, sem tudom igazán hová tenni magamban az élményt, voltak dolgok, amik bosszantottak, volt, hogy szívem szerint a falhoz vágtam volna, mégsem tettem, csak olvastam egyre tovább, és ez már önmagában egy olyan hatás, ami mindenképpen figyelmet érdemel. Provokatív, felkavaró, tabu-döntögető, és bár engem alapvetően nem szoktak meghatni az ilyen hívószavak, most el kell ismernem, hogy helytállóak, és akár szeretni fogja valaki ezt a regényt, akár nem, az biztos, hogy nem fog senkit hidegen hagyni.

Hogy egy egész picit még elidőzzek a körülményeknél, fontos tudni, hogy bár olvastam a fülszöveget, bennem valahogy nem állt össze, milyen típusú történetet fogok olvasni. Ha tudom, hogy egy olyan kényes téma kerül benne terítékre, mint a testvérek közti szerelem, lehet, hogy halogatom még egy darabig, mert lehet az ember bármilyen nyitott és elfogadó, azért ez mégis csak olyasmi, ami kényelmetlenül érinti. Utólag örülök ennek a tájékozatlanságnak, mert most szegényebb lennék egy olyan élménnyel, ami számos gondolatot és érzelmet mozgatott meg bennem, ráadásul mindez egy meglehetősen izgalmas cselekménybe ágyazva. Ami már az elején is nagyon tetszett, hogy az események nem csak, hogy hazánkban játszódnak, de ráadásul 1993-ban indulnak. Jól esett ez a kis időutazás, ugyan én még csak hat éves voltam ekkor, de a regényben előbukkanó emlékekkel, popkulturális utalásokkal sok esetben tudtam azonosulni, és jóleső nosztalgia töltött el. Megismerjük Zolit, a fiatal és gazdag jogász hallgatót, aki irigyelt helyzete ellenére elég motiválatlanul és kiüresedve éli mindennapjait. Már nem köti le a korábban annyira kedvelt úszás, igazán a lányokkal sem tud mit kezdeni, csak éli szürke mindennapjait édesanyjával a rózsadombi luxusvillában.

Az események akkor indulnak be igazán, amikor Zoli meghívást kap egy hagyatéki tárgyalásra, ahol megtudja, sosem ismert édesapja elhunyt. Édesanyja már rég elmenekült a KGB-s múlttal rendelkező, erőszakos férfi elől, azt azonban korábban nem tudta a fiú, hogy a menekülés ára az volt, hogy lemondjon másik gyermekéről, Noémiről. Miután a rettegett apa többé nem fenyegetheti őket, Zoli és édesanyja felkutatja a tizenhét éves lányt, aki aztán fenekestül felforgatja az életüket- különösen Zoliét, aki előbb-utóbb rájön, nem csupán testvéri érzelmeket táplál Noémi iránt. Körülbelül ez az a pont a cselekményben, ameddig még azt hittem, nem fog hozzám igazán közel kerülni ez a történet. Érdekes módon az zavart a legkevésbé, hogy a testvérek között romantikus érzelmek szövődnek, hiszen ha kellő alapossággal van ábrázolva ennek a helyzetnek az összetettsége, akkor az ember bele tudja élni magát a szereplők helyzetébe. Zoli és Noémi nem együtt nőttek fel, így érthető, hogy nem alakult ki bennük az a gát, ami normális esetben megakadályozza a hasonló érzéseket, ráadásul a tépelődésük, örökös bűntudatuk is nagyon árnyaltan került bemutatásra. Inkább az volt a bajom, hogy kicsit hihetetlennek tűnt a számomra, hogy ilyen horderejű változásokat viszonylag könnyen lenyelnek a szereplők (például Noémi esetében, aki egyből odaköltözik új és vadidegen családjához, annak ellenére, hogy egy másik nő nevelte fel). Néha a párbeszédeket is kicsit mesterkéltnek éreztem, ráadásul nem nagyon tudtam, hogy ebből az alaphelyzetből mit lehet kihozni még a szerelemmel kapcsolatos őrlődésen kívül. Aztán egyszer csak elkezdett történni valami, az események borzasztóan felgyorsultak, és már úgy voltam vele, hogy egyáltalán nem érdekel, mennyi hihetetlen elem van a regényben, csak sodródtam és élveztem.


Zoli, bár a fülszöveg ficsúrként hivatkozik rá, szerintem egy nagyon szerethető karakter a maga bizonytalan, félénk természetével, a hűségével és az odaadásával. Függetlenül attól, hogy Noémi kicsoda számára, az a szerelem, amit érez, szép és igazi, éppen ezért az olvasóban roppant ellentmondásos érzések alakulnak ki. Hiába tudjuk, hogy ami a fiatalok között van, nem elfogadott a társadalmi normák szerint, mégsem tudjuk elítélni őket, és végig izgulunk, hogy Zoli akárhogy is, de megtalálja a boldogságot. Noémi már nem volt ennyire egyértelműen pozitív szereplő a számomra, de azt sejtem, hogy nem is annak szánta a szerző. Egy zabolázatlan, kicsit önző és öntörvényű lány, akiben egyszerre van jelen az ártatlan gyermek és a manipulatív csábító. Sokszor haragudtam rá a meggondolatlan viselkedése miatt, de ahogy Zoli, én is mindig meg tudtam neki bocsátani. Zűrős természetéből adódóan a későbbiekben is sikerül bajba kerülnie, ami egészen odáig vezet, hogy bátyjának kontinenseket átszelve kell a segítségére sietnie. Ezen a ponton a regény nagyon akció-dússá válik, fejest ugrunk a brazil alvilágba, és arra is fel kell készülni, hogy számos felkavaró jelenetet olvashatunk. Mégis, ennek a sok izgalomnak és fordulatnak az ellenére végig azt éreztem, hogy mindvégig a hűségről, a teljes elfogadásról és a feltétel nélküli szeretetről szól ez a könyv.

A történetben rengeteg kisebb-nagyobb fordulat követi egymást, gyakorlatilag lehetetlen az elején bejósolni, hová fogunk kilyukadni, és amikor már azt hisszük, hogy a szerző elvarrja a szálakat, még mindig tud csavarni egyet-kettőt a cselekményen. És ahogy mondtam is korábban, ez olyasmi, amit akkor tudunk csak élvezni, ha túltesszük magunkat a sokszor szappanoperába illő történéseken. Nekem a végére ez sikerült, amiért összességében pozitívan tudok nyilatkozni. Mindig jó érzés, ha egy magyar szerző regényéről jókat mondhat az ember, és én most úgy érzem, Szabó Tamás személyében egy olyan írót ismerhettem meg, aki nem fél olyan témákhoz nyúlni, ami megoszthatja az olvasókat, és aki képes érzelmek széles skáláját életre hívni azokban, akik nyitottak a történetére. 

Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Azoknak, akik egy nem hétköznapi szerelmi történetet szeretnének olvasni, ami ráadásul tele van izgalommal és akcióval.

Nyereményjáték:

Egyszerű a feladat, a regény néhány helyszínének betűit kevertük össze. Írd be helyes sorrendben a város/terület/ország neveket a rafflecopter doboz megfelelő sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
mMaii - aiFdrol


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
08.23 Kelly & Lupi olvas
08.25 Book Heaven
08.27 Könyv és Más
08.29 Interjú a szerzővel - Kelly & Lupi olvas

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések