A végzet tébolyult kereke
Fülszöveg:
Philip Tonka hat hónap kóma után
tér magához. Senki sem tudja, mi történhetett vele – ugyanis teste összes
csontja összetört. Halottnak kellene lennie, mégis él. És napról napra egyre
több derül ki arról, hogy mi is történt vele…
A Danes együttes – Detroit
üdvöskéi – tagjai az 1950-es évek derekára kiégtek, és inspiráció hiányában
képtelenek újabb slágert szállítani a közönségnek. Kétségbeejtő helyzetüknek az
amerikai kormány egyik ügynöke vet véget, aki különös megbízással keresi fel
őket. Egy afrikai sivatagba kellene elutazniuk, hogy felderítsék egy rejtélyes
és állítólag rosszindulatú hang forrását. A frontember, Philip Tonka
irányításával a Danes tagjai hátborzongató utazásra indulnak a perzselő
sivatagon át – egy olyan utazásra, amely Tonkát egy borzalmas, sötét titok
hálójába viszi.
Josh Malerman az elképesztő
sikerű Madarak a dobozban szerzőjének meghökkentő új regénye a
pszichológiai horror olyan mélységébe merészkedik, ahol semmit nem hihetsz el,
amit hallasz.
Véleményem:
Tulajdonképpen eszem ágában sem
volt ezt a könyvet elolvasni mostanában. Úgy voltam vele, hogy jó lesz majd
valami téli borongós estén, meg egyébként is van egy csomó más, amit
beterveztem. Na de akkor jött anyukám, és felborította az előre megfontolt kis
szándékaimat. Történt ugyanis, hogy amikor nem voltam otthon, elkezdett a
könyvespolcnál mazsolázni, és kiválasztotta ezt a könyvet, mondván, hogy a
Madarak a dobozban milyen jó volt, biztos ez is az lesz. Ezzel persze nem lenne
semmi gond, bár nálunk inkább az a bevett szokás, hogy a kétesebb könyveket én
olvasom el először, és megmondom, hogy neki valók-e vagy sem. Így viszont azzal
a helyzettel szembesültem, hogy szombaton beállítottam szüleimhez a nyaralóba,
és Anyu letámadott, hogy „Márpedig mostazonnalelolvasod és elmagyarázod mirőlszólt!!!”
(Ilyenkor nagyon félelmetes tud lenni. Képzelj el egy könyvtárost, aki olyan
arcot vág, mintha Pick szalámit talált volna a kikölcsönzött könyvben. Na, pont
olyan volt, csak félelmetesebb). Úgyhogy mondom itt nincs mese, eldobok
kardot-kaszát, és nekiállok olvasni.
A borító elég baljós hangulatú,
és sokakkal ellentétben nekem nagyon tetszik a rajta lévő szimbólum, szerintem
tök para. Kíváncsi voltam, hogy vajon a tartalom is hozza-e majd ezt a sötét
hangulatot, főleg, hogy a Madarak után én is nagyon magasra tettem a lécet.
Hát, egyik szemem sír, a másik nevet, de nézzük meg, miért is.
A kerettörténet szerintem
működött: az 1950-es évek világa egy rock-banda szemszögéből kellően érdekes
háttér, és jól kapcsolódik hozzá a kiinduló probléma, nevezetesen egy különös
hang, melynek senki sem ismeri a forrását, de mindenki megőrül tőle, aki csak
hallja. Tetszik, hogy Malerman ismét az érzékeinkkel játszik: a látás után
ezúttal a hallásé a főszerep, és persze itt is a zsigeri félelmeinket igyekszik
felszínre hozni.
A fülszövegen túlmenően nagyon
nehéz úgy összefoglalni a tartalmat, hogy ne lőjek le túl sok poént, nagy
vonalakban annyi történik, hogy a kórházban felébredő Philip Tonka
visszaemlékezéseiből szép lassan megtudjuk, mi is történt a sivatagban, ezzel
párhuzamosan pedig az őt ápoló nővér, Ellen szemszögéből látjuk a jelen
eseményeit.
Mind a váltott szemszög, mind a váltott időkezelés teljesen
vállalható volt, gördülékenyen, gyorsan lehetett vele haladni. Na de akkor
jöjjön, mivel is volt problémám. Őszintén azt gondolom, hogy ez hajszál híján
egy tökéletes regény, ugyanakkor a szerző szerintem elkövetett egy olyan
baklövést, amiért nagyon haragszom.
Természetesen az itt a fő kérdés, hogy mi
is ez a különös hang, ki alkotta, ki generálja, és miért. Én azt gondolom, hogy
egy horror-történetnél két választása lehetett volna az írónak. Vagy hagyja az
egészet a rejtély-tartományban (ld. Madarak a dobozban), vagy előáll egy
érthető, elfogadható magyarázattal. Ennek sem kellene túl konkrétnak lennie,
elég lenne az, hogy „valami misztikus”, vagy „valami földönkívüli”, aztán én
majd szépen elhelyezem magamban valahol. Lehetne persze egy harmadik verzió is,
amikor dekára el van magyarázva minden, azzal sincs bajom, maximum megöli a
hangulatot. Na, ehhez képest itt valami furi negyedik megoldás történik.
Elkezdett kibontakozni egy teljesen jó, kellően misztikus háttér (a
történelem, háború örök körforgása, pusztítás kontra teremtés stb.), majd a
szerző belekutyult néhány teljesen racionális, de csak félig kifejtett
magyarázatot. Így nem állt össze kerek egésszé, és a vége sem hozott
megnyugvást.
Szóval bajban vagyok, na. Mert
igazából tényleg nem azért vagyok ennyire pipa, mert rossz a könyv, éppen
ellenkezőleg: mert annyira brutálisan jó lehetett volna, ha az utolsó 50 oldalt
egy picit jobban átgondolja Malerman. Így aztán nem brutális, csak szimplán jó,
legalábbis nekem tetszett, mert a hibái ellenére engem elkapott a hangulata, a
képszerűsége, és az, hogy sosem tudhatom, becsapnak-e éppen az érzékszerveim.
És hogy visszatérjünk a
leglényegibb kérdésre: nem, nem tudtam Anyunak értelmesen elmagyarázni, miről
szólt. Úgyhogy várjuk, hogy tesóm is elolvassa, hátha hárman okosabbak
leszünk.:)
Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Azoknak, akiknek a
hangulat fontosabb, mint hogy minden kristálytisztán összeálljon a történet
végére.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése