Látó mese (értékelés és nyereményjáték)


A Boook kiadó jóvoltából új blogturné veszi kezdetét. Kövessétek bloggereinket, akik úgy döntöttek, hogy Kisvirág mellé állva megmentik a fal mögötti világból érkező mesebeli lényt Átlagos Béla bácsitól. A turné végén a kiadó jóvoltából meg is nyerhetitek ezt a gazdagon illusztrált mesekönyvet!



Kiadó: Boook, 2015
Oldalszám: 80 oldal
ISBN: 9786155417085
Illusztrálta: Orbán János


A könyvet ITT tudod megrendelni!



Fülszöveg:

Mosolygós és fordulatos mese egy kislányról, aki nemcsak néz, hanem lát is. Olyan dolgokat lát és hall, amiket a hétköznapokba beleszürkült emberek már legfeljebb sejtenek: a manók bolondozását a kertben, a fák beszélgetését és táncát, a fal mögött rejtőző mesevilág lakóit 

És amikor egy vihar megnyitja a határt a két világ között, a kislány segít az egyik eltévedt mesebeli lénynek, hogy visszatérhessen otthonába. Ebben a kalandban nemcsak a beszélő fák, a csintalan törpék és új barátja, a vízimanó segítik, hanem családja is, akik rájönnek, milyen szép és szívmelengető dolog, ha az ember megtanul látni.


Véleményem:


Amint megláttam ezt a könyvet és elolvastam a fülszövegét, tudtam, hogy kell nekem. Nem csak azért, mert gyönyörű, mind a kivitelezés, mind az illusztrációk tekintetében, hanem azért is, mert kiskoromban én is olyan gyerek voltam, aki szeretett a saját álomvilágában kalandozni, fákkal és állatokkal társalogni, és megkeresni azokat a dolgokat, amik nem biztos, hogy szemmel láthatóak (és bevallom, szeretek magamra olyan felnőttként gondolni, aki egy kicsit meg tudott őrizni mindebből). Úgy éreztem tehát, hogy Kisvirág történetében egy kicsit magamra ismerhetek, és visszatérhetek egy olyan ismerős, biztonságos és csodás helyre, ahol mindig is nagyon jól éreztem magam. Janits-Szabó Virág neve eddig nem volt ismerős a számomra, de ezek után kíváncsian várom, mikor rukkol majd elő egy újabb különleges történettel.


A mese főhőse a kicsit vadóc, de nagyon kedves és jószívű kislány, Kisvirág, aki szüleivel és testvéreivel éldegél egy Duna-parti településen. Kisvirág nagyon szereti a növényeket, különösen a kertjükben álló öreg és jóságos diófát, vigyáz az állatokra és nem esik kétségbe, ha éppen egyedül kell játszania és feltalálnia magát. Ráadásul olyan kislány, aki nem csak néz, hanem lát is: a fákon kibontakozó arcok, a repedésekben megbújó árnyékok és a szél susogása számára valós alakot ölt, és képes észrevenni azt a rengeteg teremtményt, akik a természetben élnek, és a legtöbb ember számára láthatatlanok. A kalamajka és az igazi cselekmény egy viharos nyári napon kezdődik, amikor villámok cikáznak az égen és Kisvirág különös zajt hall a padlásról. Amikor utánajár a dolgoknak, kiderül, hogy egy, a világokat elválasztó kapu nyílt meg az otthonában, ahonnan egy furcsa kis lény, Renge bukkant elő. A kedves teremtmény sajnos nincs biztonságban, nem csak azért, mert saját világából kizárta magát, hanem azért sem, mert hamarosan felbukkan a titokzatos és ellenséges Átlag Béla bácsi, aki mindent megtesz azért, hogy felszámolja a világban keletkezett anomáliákat és újra átlagossá tegyen mindent.

Kisvirág régi jó barátaihoz, a fákhoz, manókhoz és tündérekhez fordul segítségért, felbukkan egy pajkos vízimanó, Elek is, hogy aztán együttes erővel oldják meg a problémát és segítsenek Rengének megmenekülnie a férfi elől. Nem túl hosszú a történet, főleg úgy, hogy rengeteg kép tarkítja, mégis szép, kerek egész, aminek van eleje-közepe-vége, van benne izgalom és sok-sok tanulság, és megnyugtató befejezés. Ezen a ponton muszáj kicsit áradoznom Orbán János mesés illusztrációiról. Már Az elveszett boszorkány olvasása közben is ámultam a nagyon kifejező, egyszerre realista, mégis varázslatos képek láttán, úgyhogy most csak megerősítést nyert, hogy új kedvencet avathattam. Remélem, hogy a jövőben még más kötetekben is találkozhatok a munkáival (és most, ahogy utánaolvasgattam kicsit, megtudtam, hogy ő készítette a Stühmer Szilvás Betyár csokijához is az illusztrációt, amit már régen is nézegettem, mennyire király).
Nagyon pozitív volt számomra Kisvirág karaktere is, de az még inkább, hogy mennyire támogató és szeretetteljes családja van, akik nem elnyomják a furcsaságát, éppen ellenkezőleg, folyamatosan megerősítik abban, hogy különleges és nagyszerű gyerek. Az egész könyvnek van egy nagyon pozitív kisugárzása, ami miatt tényleg jól esik olvasni, és ami megmelengeti a szívünket egy fárasztó nap után.



Azzal egy picit gondban vagyok, hogy milyen korosztály számára lehet ideális ez a történet. Mivel vannak benne picit félelmetesebb részek vagy illusztrációk (bár ki tudja, lehet, hogy csak én gondolom annak), egészen kicsik részére nem ajánlanám, ráadásul több olyan kifejezés is felbukkan benne, ami igényli a szülői magyarázatot. Én olvasás közben sokszor éreztem úgy, hogy felsejlik kedvenc mesemondóim hatása (például Michael Ende, Lewis Carroll vagy Neil Gaiman), nem tudom, ez mennyiben volt tudatos, mindenesetre én örültem neki, hiszen az ő világaikban is otthonosan mozgok. 

Külön jópofa extra, hogy a könyv végén olvashatunk egy kis tárgymutatót a különféle csodás lényekről, illetve a különböző fafajtákról is. Ebben is, de összességében az egész könyvben végig megmutatkozik a szerző végtelen szeretete a természet iránt, így okító jelleggel néhány helyen bele is vannak csempészve a kötetbe környezetvédelemmel, növénygondozással kapcsolatos információk. Felnőttként engem teljesen elvarázsolt és magával ragadott, és biztos vagyok benne, hogy sok gyereknek segíthet abban, hogy merjék elfogadni önmagukat, illetve értéknek tekinteni, hogy kicsit máshogy látják a világot.

Értékelésem: 5/5
Kinek ajánlom? Mivel az életkort nehezen tudom belőni, azt mondanám, hogy kisiskolás kortól nyugodtan adható/olvasható, felső határ pedig egyszerűen nincs: bátran ajánlom bárkinek, aki szeretne kicsit visszacsöppenni a gyermekkor csodálatos világába.


Nyereményjáték:


Egy nyári napon Átlagos Béla bácsi felbukkan Kisvirágék házának a bejáratánál, hogy helyre tegyen egy “anomáliát”, de ez a kislánynak nem tetszik, ezért úgy dönt, hogy megmenti a padláson bujkáló titokzatos lényt. Mivel a fák és az ásványok is jelentős szerepet kapnak Kisvirág Átlagos Béla elleni elterelő hadműveletében, ezért mindegyik állomásnál ki kell találnotok, hogy mire gondoltunk!


(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:

Leveleinek nyele általában rövid, a lemezek keskenyek, hosszúkásak, lándzsásak, vagy tojásdadok, esetleg apró kerekdedek. A szélük finoman fűrészelt, esetleg ép és hullámosak.
a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

02/20 - Zakkant olvas
02/22 - Könyv és más

Megjegyzések