Alex Pappademas: Keanu ​Reeves - A kultikus színész és jelenség

 


Kiadó: Kossuth Kiadó, 2023
Oldalszám: 348 oldal
ISBN: 9789635449859
Fordította: Nimila Zsolt


A könyvet ITT tudod megrendelni!



Fülszöveg:

Keanu Reeves több mint színész: jelenség. Egyszerre vagány akciósztár, dögös izompacsirta, akit a People magazin az „internet pasijának” nevezett, a klasszikus motorok szerelmese, kis példányszámú művészeti albumok kiadója, élő mém – valódi legenda. Látszólag megszegi a 21. századi hírességekre vonatkozó összes szabályt. Hogyan képes minderre?

Alex Pappademas kultúrkritikus megpróbál választ találni Keanu kortalanságára és a karrierje által felvetett megannyi kérdésre. A csípős humorú, alapos kutatómunkával alátámasztott, a titokzatos színész iránti leplezetlen rajongással átitatott alkotás az első könyv, amely komolyan veszi a Keanu-jelenséget. Igen, beleértve a Johnny Mnemonicot is, amelyben Keanu elméje összeolvad egy delfinével. Mindeközben Pappademas bemutatja nekünk, hogy mit tanulhatunk Keanutól Hollywoodról, a tágabb értelemben vett kultúráról, és talán magáról az életről.

Véleményem:

Viszonylag ritkán olvasok olyan könyveket, amik valamilyen még élő hírességről, színészről szólnak, de ez nem jelenti azt, hogy ne szeretném a színészetet vagy a filmeket. Inkább arról van szó, hogy vagy nagyon kell kedvelnem egy színészt, vagy nagyon kíváncsinak kell rá lennem valamilyen szempontból ahhoz, hogy ilyen olvasnivalót válasszak. Alex Pappademas könyvére azért esett a választásom, mert mind a kettő fennállt: bár nem ismerem a teljes életművét, de nagyon kedvelem Keanu Reeves filmes szerepeit, és kimondottan szimpatikusnak találom amiatt, hogy nem a botrányaival írta be magát a történelembe. Szerettem volna jobban megismerni az embert a szerepek mögött, és reméltem, hogy a Keanu ​Reeves -  A kultikus színész és jelenség című kötettől ezt fogom kapni. Annyit már elöljáróban elárulok, hogy ez a várakozásom nem teljesült, ugyanakkor kaptam más érdekes információkat a könyvtől, amik miatt nem érzem hiábavalónak, hogy elolvastam. 


A kötet elején kiderül, hogy Alex Pappademas kultúrkritikusként írta meg könyvét, ráadásul igen kevés alkalommal találkozott személyesen Keanuval. Itt már biztos voltam benne, hogy nem életrajzi kötetről lesz szó, amit kicsit sajnáltam is, de azért érdeklődve vártam, hogy ha nem a színész sorsának alakulása kerül majd a középpontba, akkor mégis micsoda. Pappademas röviden arra vállalkozott, hogy Keanu filmes szerepein keresztül, azokat elemezve próbálja bemutatni a színészt, abból a tézisből kiindulva, hogy ezek alapján is meg lehet őt ítélni. Nos, ezzel az állítással biztosan lehet vitatkozni, én nem gondolom, hogy az eljátszott szerepek egyértelműen meghatároznák, ki milyen személyiséggel vagy éppen értékekkel rendelkezik. Ugyanakkor az, hogy milyen szerepekre mond igent és azokkal hogyan tud azonosulni, talán mégis közelebb visz kicsit ahhoz, hogy meglássuk az embert a filmek mögött. A titok az volt, hogy ne támasszak túlzott elvárásokat, egyszerűen csak merüljek el a különféle filmszerepekben és az amerikai filmipar indirekt bemutatásában. 

A kötet nagyjából időrendben halad végig Keanu filmes szerepein, és ezek közül nekem főleg a korai darabok jelentettek újdonságot. Én is azok közé tartozom, akik elsősorban a fontosabb szerepei alapján ismerték meg a színészt, így kíváncsian olvastam, hogy fiatal korában mikben játszott. Mivel a szerző elég alaposan bemutatja az adott filmeket, nem csupán tartalmilag, hanem esztétikailag is, bőven volt lehetőségem gyűjtögetni a várólistámra, több olyat is találtam, amit mindenképpen szeretnék majd megnézni. Később természetesen előkerülnek olyan darabok is, amik már mindenki számára ismertek, mint például a Mátrix vagy a John Wick-sorozat. Érdekes szempont volt, hogy Pappademas kimondottan ráfókuszált az apa-fiú kapcsolatokra és arra, hogy ezek hogyan jelennek meg Keanu különböző filmjeiben. Bevallom, ez számomra inkább volt érdekes apróság, mint komolyan vehető elemzési szempont,de legalább kicsit más megvilágításba helyezte az ismert filmeket. 

Most pedig elmesélek egy mókás melléksztorit, ami miatt akkor is hálás lennék ennek a kötetnek, ha semmilyen hozzáadott értéke nem lenne - márpedig a korábban ismertetettek alapján azért erről sincs szó. Tehát, adva van egy film, amit a tesómmal láttunk gyerekkorunkban, és néhány homályos részlettől eltekintve alig emlékeztünk belőle valamire (konkrétan annyi volt meg, hogy egy kislány kiesik egy autóból egy szánkóval, és utána valamiféle mesevilágba kerül, ahol vannak torták :)). Próbáltam keresni különböző fórumokon, végigböngésztem már az összes családi filmet, ami a 90-es években jelent meg, de egyszerűen nem találtam. És akkor ott ülök a buszon, olvasva Pappademas könyvét, és egyszer csak elkezd mesélni Keanu egyik korai filmjéről, ami szerinte nem sikerült valami jól...és igen! Egyszer csak rájöttem, hogy arról a filmről van szó, amit 20 éve keresek, ha esetleg ti is szeretnétek megnézni, Látogatás Játékországban a címe (bár gyanítom, nagyobb lesz a nosztalgia-faktor, mint a tényleges élmény:)). Szóval nekem már ez önmagában akkora boldogságot okozott, amiért kár lett volna kihagyni ezt a könyvet. 


Összességében nehéz megítélni, ki a megfelelő célközönség és kik fogják megtalálni a számításaikat Pappademas könyvével. Az biztos, hogy aki életrajzi kötetet vár, csalódni fog, de ha valaki például rajong a filmekért, és szereti is elemezgetni őket, biztos, hogy fog sok érdekességet olvasni. Az én korosztályom számára külön izgalmas lehet, hiszen a könyvben felvonultatott filmek nagy része kultikus vagy meghatározó volt a számunkra, jó volt kicsit többet megtudni rólunk. Külön kis bónusz, hogy a fejezeteket Eoin Coveney illusztrációi díszítik, bár ezek mellett szívesen láttam volna filmes jelentfotókat is. Abban nem vagyok biztos, hogy Keanu ​Reeves ezt a képet mutatná magából, ha könyvet szeretne írni önmagáról, de a rajongók biztosan találnak benne olyan pluszt, ami újdonság lehet számukra. 

Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki rajong a filmekért, és szeretne Keanu ​Reevesről kicsit többet megtudni a szerepei tükrében. 



A kötetet köszönöm szépen a Kossuth Kiadónak!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések