Ázsiai kalandok (értékelés és nyereményjáték)


Stahl Judit nevét valószínűleg mindenki ismeri, és nincs olyan ember az országban, aki ne látta volna már őt főzni a tévében. Most megjelent Ázsiai kalandok című receptkönyve, amely a keleti gasztronómiába vezeti be az érdeklődőket. Ezúttal négy bloggerünk írja meg a véleményét a könyvről, és természetesen a turné végén ti is nyerhettek egy példányt belőle.



Kiadó: Lettero Kiadó, 2018

Oldalszám: 120 oldal
ISBN: 9786155733963



A könyvet ITT tudod megrendelni!




Fülszöveg:

Imádod a tavaszi tekercset? Bejön neked a pad thai? Lenne kedved egy mogyorómártásos, indonéz csirkenyárshoz? Odavagy az ízes currykért? Mindnek megtalálod itt a jól bevált receptjét, de nem csak ennyi ez a könyv! Mert azt is megtanulhatod belőle, hogy egy-két hozzávaló megváltoztatásával, mégis ugyanazzal a módszerrel miként készíthetsz el teljesen más ázsiai ételeket. Kapd elő a wokot és a bambuszpárolót, aztán kalandra fel!
           
Stahl Judit új szakácskönyvsorozatának különlegessége, hogy alapul veszi a Stahl magazin legnépszerűbb receptjeit, és mindegyikhez kínál egy-egy vadonatúj, szellemes variációt. Nem más ez, mint ötletadó gasztronómiai barangolás, gondolatébresztő főzőiskola – telis tele sokszoros tesztelt, garantáltan működő receptekkel.
           
Az is szeretni fogja, aki már ismeri, és az is, aki most találkozik először Stahl Judit konyhájával.

Véleményem:

Ezzel az értékeléssel és turnéval új vizekre evezett a blog, ugyanis eddig még soha nem írtam szakácskönyvről. Tény, hogy az utóbbi években az emberek egyre többször használják az internetet segítség gyanánt, ha valamilyen ételt szeretnének elkészíteni, de én valahogy úgy vagyok vele, hogy a polcon sorakozó, szépen illusztrált szakácskönyveknek megvan a maguk hangulata. Gyerekkoromban nagyon szerettem ezeket a köteteket lapozgatni, és sokszor előfordult, hogy valamit meg is főztem belőlük. Ha pedig a végeredmény még hasonlított is kicsit a könyvben szereplő fotóra, különösen elégedett voltam. :)

Nagyon kíváncsi voltam tehát erre a gyűjteményre, különösen azért, mert az ázsiai konyhát, élénk színeivel és különleges fűszereivel nagyon kedvelem, bár elkészíteni mindig ugyanazt a 2-3 ételt szoktam, szóval reméltem, hogy bővíthetem kicsit a repertoáromat. Stahl Judit főzőműsorát néha elcsípem a tévében, szeretem, hogy egyszerűen, lazán és érthetően magyaráz, úgyhogy ez is adott egy plusz pontot a bizalmamnak. Mielőtt arról írnék, milyen ételt és hogyan készítettem el, szeretnék egy kicsit magáról a könyvről beszélni.



Felépítés/külalak:

Maga a receptgyűjtemény egy ízléses, kemény kötésű könyvbe van fűzve, a lapok szépek, minőségiek, az ételekről készült fotók pedig étvágygerjesztőek. A recepteket külön fejezetekben találjuk, ezek az alábbiak:
- Falatok, lepények, palacsinták
- Levesek, wokos ételek
- Raguk, curryk
- És ha még ennél valamit
- Édességek

Szépen szerkesztett, jól áttekinthető, bár tény, hogy én egy kicsit klasszikusabb felosztáshoz vagyok szokva (pl. előétel, főétel, desszert), de azért így is hamar ki lehet rajta igazodni, melyik tartalmi egységben milyen jellegű ételeket találunk. A könyv végén pluszban találunk egy receptmutatót is, innen is mazsolázhatunk, ha keresünk valamit.  

Hozzávalók/alapanyagok: 

Hát igen, ez már egy kicsit érdekesebb kérdés. Nyilvánvaló, hogy ha valaki ázsiai ételeket szeretne készíteni, nem lesz elegendő a szokványos só-bors-paprika-muníció, hanem ennél felkészültebb éléskamrára és fűszerespolcra van szükségünk. Szerencsére az utóbbi években egyre könnyebb beszerezni ezeket a hozzávalókat, szinte minden nagyobb boltban találunk keleti fűszereket, ugyanakkor tény, hogy az itt található receptek nagy része még ennél is speciálisabb alapanyagokat igényel. Halszósz, kókuszchips, fenyőmag, osztrigaszósz, tamarindpaszta...bevallom, ezek között van olyan, amiről nem is hallottam még, nem hogy lenne belőle itthon a spájzban (ott amúgy is csak oroszok vannak, ugye Anya?). Tehát azt gondolom, fontos megemlíteni, hogy az kevéssé működik, hogy az ember vasárnap délelőtt felcsapja a könyvet, hogy "na, akkor ma főzök egy kis char siau bao-t". Inkább az a nyerő stratégia, ha előre kinézzük a szimpatikus recepteket, és jó előre bevásárolunk a különleges hozzávalókból (Tipp: Budapesten a Fővám téren van egy nagyon klassz ázsiai bolt, én mindig ott szoktam megvenni a speciálisabb élelmiszereket, fűszereket, óriási a választék). Persze biztos vannak már olyan háztartások, ahol sokkal gyakrabban kerülnek az asztalra ilyen ételek, és ebből kifolyólag az alapanyagok sem okoznak ekkora sokkot, én mindenesetre próbáltam most egy viszonylag egyszerűbb receptet kinézni első próbálkozásnak.

Tartalom/leírás:

Nekem fontos, hogy egy recept világosan, érthetően legyen leírva, de ne legyen túl bő lére eresztve. Tudom, hogy sokaknál működik az "ízlés szerint" meg az "amennyit felvesz" , nekem legyen leírva, hogy egy kiskanál, két deci, három marék, nyolc csipet, ez van, szeretem a konkrétumokat. Szerencsére ez a receptkönyv teljesen korrekt ebből a szempontból, a főzés folyamata is szépen, érthetően le van írva, úgyhogy azt gondolom, egy kezdő szakács is könnyedén megbirkózhat a benne található ételekkel. Én értékeltem, hogy a receptek jó nagy része csirkével dolgozik, mert egyébként is ezt a húsfélét preferálom, de annak sem kell csalódnia, aki szereti a halat, marhát vagy akár bárányhúst, ezekkel is fog találkozni a kötetben.



Jópofa tartalmi elem, hogy minden recept alján található egy "Próbáld ki ezt is!" névvel ellátott kis leírás, amiben különböző variánsokat olvashatunk az adott étellel kapcsolatban, tehát ha valami különösen megtetszett, egy-két hozzávaló megváltoztatásával fel is dobhatjuk a receptet. Egy darabig biztosan nem fogunk unatkozni, ugyanis 100 recept áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy az ázsiai világ legkülönfélébb szegmensein kalandozzunk. 

Kipróbálás:

Természetesen nem lenne az igazi egy szakácskönyvről szóló értékelés, ha nem próbáltam volna ki legalább az egyik receptet belőle. A választásom az indiai joghurtos csirkére esett, mert nagyon szeretem az indiai fűszereket, plusz ehhez az ételhez nem is kellett olyan sok mindent beszereznem. Kellett hozzá csirkemell, joghurt, friss gyömbér, paradicsomszósz, és garam masala fűszerkeverék. Ez utóbbit készen is megkaphatjuk a boltban, én szeretem magam elkészíteni a saját keverékemet (a tikka masalához hasonlóan). Az interneten található egy csomó recept, tényleg érdemes kitapasztalni, kinek hogy ízlik jobban, én ezt a receptet vettem alapul.



Tulajdonképpen a legtöbb időt a garam masala összeállítása vette el, maga az étel végtelenül egyszerű és pikkpakk elkészül, szóval jó választás, ha valami gyorsat, mégis különlegeset szeretnénk tálalni. A hozzávalókat összedobáljuk (én már eleve abban a hőálló tálban kevertem össze mindent, amiben meg is sütöttem), jól elkeverjük, sózzuk, és már mehet is a sütőbe.


Az ajánlásnak megfelelően rizst készítettem hozzá, de szerintem ugyanígy működött volna a bulgur, a kuszkusz vagy a tészta is. Gyorsan be is termeltem egy adagot, amikor elkészült, és nagyon elégedett voltam a végeredménnyel: finom, különleges és laktató lett, az pedig külön öröm, hogy nem is vont maga után túl sok mosogatnivalót. 


Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Akár kezdő szakácsoknak is, hiszen sok egyszerűbb recept van a kötetben, de profi konyhatündérek sem fognak csalódni benne, akik szívesen kipróbálnának valami különleges receptet.

Nyereményjáték:

A receptkönyv ázsiai ételeket tartalmaz, így kalandozzunk egy kicsit mi is Ázsiában. A játék során egy-egy ázsiai ország zászlaját találjátok mindegyik blogger oldalán, azt kell majd beírni a Rafflecopter doboz megfelelő sorába, hogy melyik országhoz tartozik az adott zászló.

Figyelem! A kiadó csak Magyarország területén belül postáz, a nyertesnek pedig 72 óra áll rendelkezésükre, hogy válaszoljon a kiküldött értesítőre, különben automatikusan újat sorsolunk.

Feladvány:


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:

01. 23. Könyv és más
01. 25. Kelly és Lupi olvas
01. 27. Ambivalentina

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések