HiSztorik- Ferenc K. Zoltán: Az ördög evangéliuma
„Ez a Magyar Népköztársaság. Itt senki sem tiszta, mindenkinek mocskos kis titkai vannak”
A regény jellemzően cselekményközpontú, a történet több szálon, leginkább a szereplők tettein és párbeszédein keresztül bontakozik ki. Feszes a tempó, folyamatosan történik valami, a leíró részek minimálisak, csak a legszükségesebbekre korlátozódnak. Ennek ellenére rendkívül impresszív írás, képes volt intenzív, mély benyomásokat kelteni bennem. Karakterei egytől-egyig gyarló emberek, akik sötét titkokat hordoznak, és akik nemcsak a múltjukat szenvedték meg, hanem a jelenüket is. A rendszer ugyan már nem törekszik totális diktatúrára, de a kialakult szocialista rend ellen továbbra is tilos nem csak cselekedni, de felszólalni is. Számos morális kérdés felvetődik a lapokon, melyek többször elgondolkodtattak olvasás közben. Az ember óhatatlanul is átérzi a szereplők erkölcsi dilemmáit, miszerint szívük azt súgja, álljanak ellent, ugyanakkor az ész a megalkuvás pártján áll, életösztönük azt diktálja, hogy a rendszer kiszolgálói legyenek. Sajnáltam őket, azonosulni azonban egyik karakterrel sem sikerült. Igazán egyikük sem emelkedett a többiek fölé sem morális, sem dramaturgiai szempontból, ugyanakkor mindegyikük valami tipikusat képvisel, lényeges szerepet tölt be a történetben.
Nemcsak az egyes szereplők, de maga a krimi-szál is dacol a rendszerrel. Mert mikor a hatalom erős kézzel irányítja az élet legtöbb szegmensét, és az utcai bűnözés szinte megszűnik létezni, a tökéletes szocialista realitásban egyszerűen nem létezhet sorozatgyilkos. Nem csoda, ha a rendszer minden követ megmozgat, hogy végére járjon az ügynek, nem válogat az eszközökben. Teljes a hírzárlat, ugyanakkor a felettes elvtársak azonnali eredményeket várnak az ügyre kirendelt nyomozóktól, akiknek nem csak a fantomként mozgó gyilkost kell mihamarabb elfogniuk, de az ügy felgöngyölítése közben saját és családjuk biztonságáról is gondoskodniuk kell. Fordulatokban nincs hiány, többször meglepett és meghökkentett a regény történetvezetése. A szerző nem kíméli szereplőit, senkinek sincs bérelt helye az utolsó oldalakon.
Örömmel konstatáltam, hogy a szerző írásmódja jelentőset fejlődött az első regénye óta, most már csak néhány szóismétlés volt, ami halványan éreztette rutintalanságát. Szerencsére a kötet gondozása is nagymértékben javult, az igényes kivitel és a kifejező borító méltó megjelenést biztosít a tartalomnak. Ugyan a történet két szereplője – Fehér Zoltán és Neumann Ferenc – is ismerős volt A Halál Színe Vörös-ből, mégsem lehet folytatásaként értékelni ezt a kötetet. Önállóan olvasható, teljes értékű élményt nyújt önmagában is.
Bevallom őszintén, kicsit féltem a rituális gyilkosságok témájától, mert nem könnyű megtalálni a hatásosság és a még hihető mozgatórugók egyensúlyát, és könnyen oltári nagy baromság is kisülhet belőle. Szerencsére ez most nem következett be. Összességében tetszett a regény, számszerűsítve egy tízes skálán 9 pontra értékelem. Ajánlom mindenkinek, aki nem riad vissza a véresebb jelenetektől, sem egy csöppnyi okkultizmustól, és szívesen részt vesz egy röpke időutazáson a 60-as évekbeli Budapestre.
Köszönöm szépen Ferenc K. Zoltánnak a kötetet!
Jehuka
Megjegyzések
Megjegyzés küldése