A lapátos fickó (értékelés és nyereményjáték)

 

Holden Rose ezúttal egy szellemes-parázós ifjúsági regénnyel jelentkezik a Móra Kiadónak köszönhetően. Borzongj együtt három blogturnésunkkal, és a turné végén nyerj te is egy példányt a könyvből.



Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2022
Oldalszám: 184
ISBN: 9789636030575


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Hogyan harcolj a szerelemért, ha egy lépés mindent lerombolhat?
Mindegy, mi miatt ébredek fel éjjel, tudom, hogy ott áll majd a bejárati ajtónál egy alak. Sosem szól hozzám, csak nézi, ahogy elmegyek mellette a fürdőszoba felé. A föld felett lebeg, halvány, derengő fény veszi körül, és lapátot tart a kezében. Most olyan szívesen írnám, hogy ez a legijesztőbb dolog, amit valaha láttam, de sajnos nem lenne igaz. Ez csak a kezdet. Timo Smith vagyok, kvízversenygyőztes, a farangói általános iskola tanulója, és van egy szellem a lakásunkban, akit csak úgy hívok: a lapátos fickó.

Véleményem:

Jó ideje tervben van már, hogy olvassak valamit Holden Rose-tól, alias Kovács Attilától. Amikor először megpillantottam A lapátos fickó - Lapozz és parázz! című kötetet, teljesen biztos voltam benne, hogy egy lapozgatós kalandkönyvben lesz részem egy ifjúsági horror történet formájában, de aztán hamar kiderült, hogy ez mégis csak egy rendes regény. No sebaj, gondoltam, csapjunk bele, tényleg nagyon kíváncsi voltam, hogy a frappáns cím és a sejtelmes borító a sötét figurával milyen kalandokat tartogat a számomra. Az összhatás több szempontból más volt, mint amire számítottam, de az biztos, hogy A lapátos fickó nem egy tipikus, sablonos ifjúsági történet, és abszolút tudott újat mutatni a borzongató tinikönyvek műfajában. 

Főhősünk a tizenkét éves Timo Smith, aki szüleivel és kishúgával él együtt. Kifejezetten jó tanuló fiú, van egy közeli barátja, Owen, akivel közösen alkotnak egy kvízcsapatot. Tulajdonképpen minden adva lenne, hogy Timonak normális kiskamasz élete legyen, ha nem félne attól, ami a sötétben rejtőzik. Merthogy a sötétben igenis rejtőzik valami, pontosabban valaki: egy lapátos fickó, aki kezdetben csak fel-felsejlik a szobájában és az árnyékos helyeken, később azonban meg is szólítja a fiút, néhány helyzetben segít neki, később azonban egyre furcsább és rosszabb dolgokra igyekszik rávenni. 


Timo életében nem csak az okoz krízist, hogy szellemeket lát, hanem az is, hogy legjobb barátjával kapcsolatban is felnyílik a szeme. Owen egyszerűen kigúnyolja, megpróbálja elmesélni neki a problémáját, felbontja a közös kvízcsapatot, és egyre komiszabbul viselkedik vele. A suliban a többiek is kipécézik maguknak a "szellemes" Timot, ráadásul még az iskolapszichológus is rászáll, amiért egyre furcsább dühkitörési vannak. Miközben főhősünk igyekszik új csapattársat keresni a kvízversenyre, kiderül, hogy nincs egyedül a problémájával, és egy különc jósnő segítségével elkezdenek azon dolgozni, hogy megszabaduljanak a szellemtől.  

A történet elsősorban a kiskamasz korosztályt célozza meg, és szerintem nekik tökéletesen meg is felel. Én 10-11 évesen imádtam volna egy ilyen borzongató sztorit, ami az ijesztőbb jelenetek mellett egy csomó fontos témával is foglalkozik. Megjelenik benne mások kirekesztése amiatt, hogy eltérnek a normálistól, ahogy az is, hogy emiatt mennyiféle érzelem játszódhat le bennünk. Tetszett a pszichológus karakter beemelése, mert, bár Timonak alapvetően nem lelki problémája volt, hanem tényleg egy szellem kísértete, azért jól rámutat a regény, hogy egyáltalán nem ciki ilyen jellegű segítséget kérni. Az eleinte inkább jópofának induló cselekmény egyre baljósabbá és izgalmasabbá válik, ugyanakkor mégis megmarad az ifjúsági tartományban, ráadásul a felnőtt korosztály számára is szórakoztató. Nagyon megkedveltem Kioko és Marilou karakterét, jó kis csapatot alkottak így együtt Timoval. 

Örülök, hogy próbát tettem ezzel a regénnyel, és biztos, hogy nem most olvastam utoljára a szerzőtől. Tetszik a stílusa, a humora, és az, hogy olyan témákat vet fel és boncolgat, amik relevánsak a fiatalabb korosztály számára. A lapátos fickó még engem is meg tudott néha ijeszteni, összességében pedig kifejezetten jól szórakoztam olvasás közben. És persze nagyon remélem, hogy az én szobámban nem ólálkodik senki a sötétben. :)

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Kiskamasz kortól felfelé mindenkinek, aki szeretne egy ötletes, jól megírt és izgalmas ifjúsági történetet olvasni, némi borzongással fűszerezve.

Nyereményjáték:

A könyv főszereplője, Timo szellemet lát, ezért a játék során nektek is szellemeket kell keresnetek. Minden állomáson elrejtettünk egy-egy filmbeli szellemet, keressétek meg őket, és írjátok be az adott film címét a Rafflecopter-doboz megfelelő helyére.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)



a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
07. 01. Könyv és más

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések