Mesélő Budapest



Fülszöveg:

Hallottál már a hídmesterekről és arról, mi a feladatuk? Tudod-e, ki volt Budapest vőlegénye, és miért hívták kockás bárónak? Gondoltad volna, hogy Európában azért épült elsőként nálunk földalatti, mert az Andrássy utat akkoriban gyönyörű fakocka burkolat fedte, melyet nem akarták tönkretenni a sínekkel? Tudod-e, miért van hét tornya a Halászbástyának? És miért nincsenek felhőkarcolók Budapesten? 
Ha mindezt és még ennél is sokkal több érdekességet szeretnél megtudni gyönyörű fővárosunkról, akkor feltétlenül hallgasd meg, miről mesél Budapest.

A Mesélő Budapest egy családi útikönyv, de akár hétköznapi közlekedés vagy épp osztálykirándulások alkalmával is élvezettel lapozgatható. Számtalan fotó és egyedi térkép, érdekességek, különlegességek, fogalomtár és Ki kicsoda? teszi a kötetet még színesebbé és izgalmasabbá.

Véleményem:

Egész életemben budapesti voltam, így az ember azt várná, hogy többé-kevésbé jól ismerem a város nevezetességeit és történelmét. Ugyanakkor az a helyzet, hogy mivel Budapest eldugottabb, 22. kerületében nőttem fel, igazából nem sokat tudtam a belvárosról, csak különleges alkalmakkor jártam arra, ha például a szüleim elvittek az állatkertbe (Tök ciki, de kiskoromban a Moszkva teret és a Móricz Zsigmond körteret sem tudtam egymástól megkülönböztetni).


Aztán persze ahogy nagyobb lettem, egyre többet jártam a város különböző részeibe, akár kötelező programok keretében, akár csak magamtól, de ettől függetlenül a mai napig érzem, hogy súlyos hiányosságaim vannak azzal kapcsolatban, mit hol találok, vagy melyik helynek mi a története. Ezért amikor tudomást szereztem Tittel Kinga különleges könyvéről, egyből tudtam, hogy ez nekem való olvasmány lesz.

Útikönyvet sokat lát az ember, ez a gyűjtemény azonban újszerű és egyedi a megszokott kötetekhez képest: közérthető nyelvezetének, logikus tagolásának és csodaszép kivitelezésének (külön kiemelve Kecskés Judit fantasztikus rajzait) köszönhetően gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt könnyen emészthető és lebilincselő olvasmány, és a lapozása közben úgy juthatunk egy csomó ismerethez, hogy szinte észre sem vesszük.

Nagyon tetszik a kötet felépítése: először olvashatunk egy kicsit Budapest kialakulásának történetéről, illetve arról, milyen jelentős események zajlottak fővárosunkban az évszázadok során. Ezután néhány érdekesség következik, például arról, hogyan alakultak ki a kerületek, milyen "legek" vannak a városban, vagy hogy milyen vallási felekezetek épületeivel találkozhatunk az utcákat járva. 

Részlet a könyvből

Ezután a bevezető után a könyv nagyobb területi egységekre osztja a várost, és ezeket ismerhetjük meg részletesebben. Olvashatunk a híres épületekről, szobrokról, utcákról, illetve arról is, ha a történelem során valami jelentős esemény zajlott ezeken a helyszíneken. Ezen felül szinte minden fejezetben megtudhatunk valamilyen "ínyencséget", kevéssé ismert tényt az adott nevezetességről.

Részlet a könyvből

A szerző ugyan megjegyzi a kötet elején, hogy az album a teljesség igénye nélkül készült, hiszen rengeteg minden még így sem fért bele a terjedelmi korlátok miatt, de én nem éreztem úgy, hogy valami fájón hiányozna. Persze, nyilván szívesen olvastam volna a külső kerületekről is (főleg azért, mert én is egy ilyenben lakom), de én is beláttam, hogy éppen elég a fontosabb úti célokra koncentrálni, így is nagyon tartalmas a könyv. Annak külön örültem, hogy egy önálló fejezetben foglalkozik a Dunával és a hidakkal, illetve a főváros fürdőhelyeivel, mert ezekről nem volt túl sok információm. Zárásként pedig egy-egy összefoglalást is találunk a fontosabb személyekről, illetve fogalmakról.

Részlet a könyvből

Pedagógusként nem tudok amellett sem elmenni, hogy ez a gyűjtemény micsoda módszertani aranybánya, olvasás közben folyamatosan azon járt az agyam, hogy különböző helytörténeti séták, vetélkedők vagy rendhagyó töriórák során hogyan lehetne felhasználni. Úgyhogy az már biztos, hogy előbb-utóbb a munkahelyem könyvtárába is be kell szereznünk egy darabot belőle.:) Ugyan én most főleg otthon olvastam a könyvet, de ha jön a jó idő, biztos, hogy fel fogok kerekedni, és magammal viszem egy városnéző körútra, mert úgy lett volna az igazi, ha az említett látványosságokat mindjárt meg is tudom nézni. 

Egy szó mint száz, tényleg úgy gondolom, hogy ez a könyv alapdarab lehet minden családban és iskolában, de akkor is tökéletes választás, ha valaki egyszerűen úgy érzi, hogy szeretne jobban megismerkedni a fővárossal - akár itt él, akár nem -, mert ilyenkor jövünk rá igazán, mennyire szép  és érdekes is Budapest.

A könyvet köszönöm szépen a Kolibri Kiadónak!

Értékelésem: 5/5
Kinek ajánlom? A téma iránt érdeklődő gyerekeknek és kalandor felnőtteknek. Mellé hátizsákot ajánlok parizeres zsömlével, és egy kényelmes túracipőt.:)



Megjegyzések

  1. Igy van, ahogy írtad . Pontosan emiatt, ha tehetjük minden évben résztveszünk az Idegenvezetői világnap alkalmával a buszos városnézésen, mert sok apró titkot ismerünk meg Budapestről.
    Ezt a könyvet mindenképp beszerzem, örülök, hogy ismertetted!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy felkeltette az érdeklődésed, tényleg érdemes beszerezni, igazi örök darab.:)

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések