A karácsony nagy könyve (értékelés és nyereményjáték)


A Kolibri kiadó gondozásában megjelent A karácsony könyve az adventi várakozás tökéletes kísérője: 24 hosszabb-rövidebb verset és történetet tartalmaz, egyet-egyet advent minden estéjére. A karácsony esszenciáját magába záró kötetben a kicsik és nagyon többek között olyan klasszikus szerzők karácsonyi írásaival ismerkedhetnek meg mint Charles Dickens, Oscar Wilde, Louisa May Alcott és a Grimm testvérek. Tartsatok hat bloggerünkkel és játsszatok velünk: a turné végén akár ti lehettek az a két szerencsés olvasónk egyike, aki megnyeri a könyv egy-egy példányát! 


Kiadó: Kolibri, 2019

Oldalszám: 230 oldal
ISBN: 9789634376156
Eredeti cím: The Nights Before Christmas
Illusztrálta: Tony Ross

A könyvet ITT tudod megrendelni
Fülszöveg:

Amikor beköszönt a tél, és a levegőben hópelyhek kavarognak, eljön az ideje az esti kuckózásnak, a meséknek és a varázslatnak.

Könyvünk lapjain bátor gyerekek, beszélő állatok és a napkeleti bölcsek is megelevenednek. Találkozhatunk a Mikulással, a Kisasszonyokkal és a Hókirálynővel. Sőt, bepillantást nyerhetünk a manók, óriások és tündérek világába.

A karácsony nagy könyve tökéletes társ az adventi időszakban ahhoz, hogy közösen várjuk a szeretet ünnepét.

24 klasszikus történet a karácsonyváráshoz, olyan híres szerzők tollából, mint Charles Dickens, Oscar Wilde, Hans Christian Andersen, a Grimm testvérek és még sokan mások.

Véleményem:

Attól függetlenül, hogy sok problémám van a mai világ profit-orientált, elüzletiesedett ünnepi hozzáállásával, még javíthatatlan és menthetetlen karácsony-rajongó vagyok. Szerencsésnek tartom magam, mert ehhez az ünnephez nekem mindig is nagyon szép emlékeim kötődtek, és a mai napig az egyik legkedvesebb időszakom az évben. Szeretem a készülődést, a díszítést és sütés-főzést, meg azon gondolkodni, milyen saját készítésű aprósággal lephetem meg a szeretteimet. De a legjobb mégis az, amikor már a feldíszített karácsonyfa alatt, kezes-lábas pizsamában és forró teával felcsaphatok egy igazi karácsonyi könyvet, hogy még jobban átadjam magam a hangulatnak. A karácsony nagykönyve tökéletesen megfelel erre a célra, és nem csak szentestére, de az egész decemberben tartó ünnepi várakozáshoz is nagyszerű választás.


Az igen vaskos és gyönyörűen kivitelezett kötet összesen 24 fejezetet, történetet tartalmaz, így akár "minden napra egy mese" alapon is olvashatjuk a karácsonyi készülődés során, hogy ráhangolódjunk az ünnepekre. Bevallom, először nem tudtam pontosan, milyen történeteket fogok találni benne, de nagyon megörültem, amikor azt tapasztaltam, hogy a kötetben a klasszikus vonal lett a középpontba állítva. Sok nagy szerző tollából találunk itt történeteket vagy mese-átiratokat, például L. Frank Baum, Tolsztoj, Andersen vagy Dickens munkásságából. Műfajukat tekintve is nagyon változatosak ezek a fejezetek, akadnak versek, mesék, népdal, illetve újságcikkek is. 

Az első dolog, ami nagyon megnyert magának, hogy a könyv tele van olyan szerzővel és történettel, amiről még sosem hallottam. Egész sok hasonló gyűjteményt olvastam már életemben, és mindig nagyon örülök, ha valami újdonsággal találkozhatok. A kedvencem volt például Panov apó különleges karácsonya Tolsztojtól, ahol a szerzőt ugyan ismertem, viszont erről az írásáról még sosem hallottam. De ott van például Norman Hunter vagy Elizabeth Harrison, akiknek a neve eddig ismeretlen volt a számomra, de a meséik alapján biztos, hogy fogok még kutakodni velük kapcsolatban.

Megtalálunk persze néhányat a legnagyobb klasszikusok közül is, ilyen A fenyőfa vagy A Hókirálynő története. Ez utóbbi esetében a kötet leghosszabb darabjáról beszélhetünk, és én nagyon értékeltem, hogy egyik kedvenc mesémből nem egy lerövidített változatot kaptam. Aztán voltak részletek nagyobb művekből is, ahol a szerkesztő igyekezett olyan jeleneteket kiemelni, ahol a karácsonynak központi szerepe van. Nagyon megörültem a Louisa May Alcott Kisasszonyok című regényéből vett részletnek, hiszen ez szintén az egyik személyes kedvencem és a filmváltozatot nagyon sokszor megnéztem már a gyerekkori karácsonyok során.



A személyes kedvenceim azok az "apróságok" voltak, amik még inkább színesítették ezt az ünnepi kötetet. Ilyen volt az a bizonyos levél, amit Virginia írt 1897-ben a New York-i Sun napilapnak, amiben arról érdeklődött, létezik-e a Mikulás. Az egyik újságíró válaszlevele azóta legendássá vált, és rendkívül megható volt olvasni. De hasonló volt az is, amikor a lapok az első világháború eseményeiről számoltak be, amikor német és brit katonák egy kis időre fegyverszünetet kötöttek, hogy megünnepeljék a karácsonyt a lövészárkok mellett. Talán ebből is látszik, hogy ez a kötet nem a giccses, ordítóan vidám fajtából való, hiszen sok történetben megjelenik a fájdalom, magány, szomorúság is. Szerintem nem szabad félni ezektől az érzésektől sem, sőt, számomra hitelesebbé válik a bizakodás és a remény üzenete is, ha emberibb, realisztikusabb történetekbe van ágyazva. 

Amikor az utolsó fejezet végére értem, már éppen azon morfondíroztam, milyen jó lenne utánaolvasni az ismeretlen szerzőknek, ekkor örömmel tapasztaltam, hogy a kötet végén van egy összeállítás, ahol minden történet írójáról olvashatunk. Ez nagyon sokat segít a további kutakodásban és abban is, hogy még inkább magunkénak érezzük a fejezeteket. Arról még nem volt szó, hogy az egész könyvet Tony Ross brit illusztrátor munkái díszítik. Ezzel kapcsolatban is volt bennem egy kis félsz, Rosstól ugyanis főleg vidám, bohém rajzokat szoktam meg, és nem tudtam elképzelni, hogyan fog az ő stílusa illeszkedni ehhez a kötethez. Szerencsére hamar szertefoszlottak az ezzel kapcsolatos aggodalmaim, mert Ross rendkívüli érzékenységgel tudta megragadni egy-egy képben a történetek hangulatát. 



Szerintem ez egy szuper gyűjtemény, amit érdemes beszerezni az egész család örömére, hiszen a változatosságnak köszönhetően biztos, hogy évről évre elő fogjuk venni. Nekem nagyon jólesett most elmerülni a többségében 19. századi karácsonyok világában, és remélem, hogy az ünnepek alatt is módom lesz még az olvasgatásukra. 

Értékelésem: 5/5
Kinek ajánlom? A történetek jellegéből adódóan inkább iskoláskorú gyerekeknek, esti mese vagy önálló olvasmány formájában. És természetesen mindenkinek, aki szereti a karácsonyt és az ünnepi várakozás időszakát.:)

Nyereményjáték:

Mostani játékunkkal már az adventre hangolódunk mi is, ezért mindegyik állomáson egy-egy a karácsonnyal kapcsolatos idézetet találhattok. A feladatotok annyi lenne, hogy a rafflecopter doboz megfelelő helyére beírjátok annak a könyvnek a címét, amiből az idézet származik. Ez alkalommal két szerencsés olvasónk nyerhet majd egy-egy példányt a könyvből.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
“Úgy tervezte, hogy kényelmesen végiglustálkodja az ünnepet egy doboz édesség és egy jó könyv társaságában, amit az édesapjától kapott karácsonyra.”

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
nov. 24: Spirit Bliss Sárga könyves út
nov. 26: Flora the Sweaterist
nov. 28: Never Let Me Go
nov 30: Flora the Sweaterist (extra)
dec. 2: Veronika's Reader Feeder
dec. 4: Könyv és más
dec. 6: Könyvvilág

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések