Az Árulók - Gyilkosság a kastélyban (értékelés és nyereményjáték)
A 21. Század Kiadó elhozta számunkra az idei év legjobb interaktív könyvét, ahol belebújhatsz az RTL-en is látható műsor szereplőinek bőrébe, amely hatalmas nézőközönséget ültetett a képernyő elé. Taktika, megfigyelés, sorsfordító döntések, és hatalmas árulások várnak arra, aki belekezd a játékba. Vajon Árulóként vagy Ártatlanként leszel mindennek a szereplője? Te hány napot élnél túl ebben az életre-halálra menő játékban? Gyere, és próbáld ki magad!
Ha kíváncsi vagy mit gondolunk róla, vagy szeretnéd megnyerni a könyv egy példányát, mindenképp tarts velünk! Ezt a turnét nem érdemes kihagyni!
Kiadó: 21. Század Kiadó, 2024
Oldalszám: 314 oldal
Eredeti cím: The Traitors
Fordította: Perlényi-Chapman Eszter
ISBN: 9789635685394
A könyvet ITT tudod megrendelni!
Fülszöveg:
Az RTL-en látható taktikai-pszichológiai reality alapjául szolgáló könyv
Tedd próbára a képességeidet: nyomozz ezzel a csalafinta, intuitív logikai játékkal
Csalás, félrevezetés, stratégiai gondolkodás. A helyszín egy kastély a Skót-felföldön, a cél, hogy kiderítsd, játékostársaid Ártatlanok vagy Árulók.
Megbízhatsz Jorgéban, a fogorvosban, akinek lexikonmemóriája van, és mindenkire mosolyog? Vagy Ninában, aki a csapat matriarchájaként viselkedik, de a szemében megcsillan valami – talán titkot őriz? Vigyázz, ez egy álnok játék, a bizalom luxus: nem engedheted meg magadnak.
Ez a díjnyertes interaktív játékkönyv úgy működik, hogy egy-egy döntés után lépsz tovább a következő eseményre. Játszhatod egyedül vagy társaságban, együtt hozva meg az optimális döntést – mindenképp izgalmas kaland lesz.
Ajándéknak is tökéletes, órák hosszat nem fogytok majd ki a huncutságból, az ármányból.
Indulás! Kapd el őket, mielőtt ők kapnak el téged!
Véleményem:
Igazság szerint jó pár éve nem nézek televíziót, így a felkapott műsorok nekem általában ki szoktak maradni a látókörömből. Persze az Árulók című, népszerű sorozat kellően be volt harangozva ahhoz, hogy tisztában legyek a létezésével, és nagy vonalakban azzal is, hogy miről szól a játék, de nem ez volt a fő motiváció, amiért szerettem volna elolvasni Alan Connor könyvét. Sokkal inkább azért választottam, mert a Kiadó egy interaktív kötetet ígért, melynek olvasása során mi is belebújhatunk a játékosok bőrébe, és ha ügyesen taktikázunk, megnyerhetjük a kastélyban folyó ádáz küzdelmet anélkül, hogy meggyilkolnának bennünket. Nem nagyon tudtam pontosan elképzelni, mit is kaphatok majd Az Árulók című könyvtől, de nagyon izgatott voltam, hogy valami újszerű élményben lehet végre részem.
Aki esetleg hozzám hasonlóan nem ismerné a tévéműsort, annak nagy vonalakban felvázolnám, miről is van szó. Néhány idegennel egyetemben egy kastélyba érkezünk, ahol a Házigazda már vár bennünket. Hamarosan a játékosokat két csoportra osztják, lesznek az Ártatlanok és az Árulók, akiknek titkos célja, hogy a többieket akadályozzák és bent maradjanak a lehető legtovább. Innentől kezdve a játék kicsit hasonlít a klasszikus gyilkosos játékra: éjszakánként az Árulók összegyűlnek, hogy valakit "megöljenek" a sötétség leple alatt, esténként pedig egy kerekasztal beszélgetés során az összes játékos érvelhet, végül szavazhat arról, hogy szerinte kit kellene közösen kiejteni a játékból. Mivel mindenki titkolja a valódi pozícióját, nagyrészt csak megérzésekre és szimpátiára lehet hagyatkozni az elején, de ha valaki jól figyel, esetenként elcsíphet egy-egy gyanús viselkedést, óvatlan pillantást.
Nagyon kíváncsi voltam, hogy ezt a fajta mechanizmust hogyan lehetséges átültetni egy interaktív könyv lapjaira. A kötet elején megtaláljuk a karakterlistát, hogy rajtunk kívül kik érkeztek még meg a kastélyba, hány évesek és mivel foglalkoznak. Bevallom, nem volt egyszerű ennyi nevet észben tartani, így az első napok során szinte oldalanként visszalapoztam, ha felbukkant valaki, hogy megnézzem, kiről is van szó. Emellett persze bőszen jegyzeteltem is, ha valakinek volt egy gyanús félmondata vagy furcsa megnyilvánulása, egyből papírra vetettem, hogy később a döntéshelyzetekben emlékezzem rá. Ugyanakkor viszonylag hamar szembe kellett néznem azzal, hogy kicsit jobban rákészültem erre az egészre, mint amekkora szerepet a játék szán nekem valójában. Ahogy telnek a napok, természetesen többször kerülünk olyan helyzetbe, hogy döntéseket hozhatunk, melyek alapján egyik, vagy másik oldalra lapozva folytathatjuk a játékot. Ennek ellenére sokszor éreztem úgy, hogy igazán egyik választás se áll közel a szívemhez, vagy éppen azt, hogy igazi tétje lenne annak, merre is indulok el.
Egy masszívabb hullámvölgy után szerencsére a játék utolsó pár napja kárpótolt valamennyire, ekkor éreztem először, hogy tényleg tudom alakítani a történéseket (például volt valaki, akit már az első naptól kezdve szerettem volna kigolyózni, de a játék egyszerűen nem adott erre lehetőséget korábban). A végjátékhoz közeledve akadt néhány klassz csavar is, szóval ezek miatt szerencsére tényleg nem kellett keserű szájízzel becsuknom a könyvet. Érdemes még pár szót ejteni a kötetben található bónuszjátékokról és próbatételekről, ezekkel kapcsolatban szintén vegyes érzéseim voltak. Egyrészt ezek nagyrészt csak szimpla játékleírások, amik nem befolyásolják semennyire az olvasós játék menetét. Másrészt viszont találtam köztük néhány jó ötletet, amit biztos, hogy ki fogok próbálni a munkahelyemen nagyobb társasággal. A próbatételeknél szintén az volt a fájdalmam, hogy nem volt igazi tétjük, volt, hogy nagyon örültem, amiért ügyesen megfejtettem egy rejtvényt, de nem kaptam érte semmiféle előnyt vagy jutalmat, pedig jólesett volna. Gondolom, hogy ezek inkább azért kerültek be a kötetbe, hogy jobban hozzák a sorozat hangulatát, viszont az itt zajló interakciókat, benyomásokat a játékostársakról már nem lehetett igazán jól modellezni.
Az egyetlen dolog, amiért nem vagyok igazán csalódott, az az, hogy feltettem magamnak a kérdést, hogy képes lennék-e mindezt jobban csinálni. Szerintem egy ilyen könyvet összeállítani iszonyú nagy meló lehet (és nekem nem is lenne meg hozzá a programozó agyam), és nyilván nem lehet minden olyan dolgot leírni, amit a valóságban az összes érzékszervünkkel érzékelünk napi 24 órán keresztül. Úgy érzem, az alkotó célja inkább az volt, hogy a játék hangulatát visszaadja egy izgalmas, jópofa nyomozós kötet keretében, ahol legalább nyomokban van beleszólásunk abban, hogy alakulnak a dolgok, és amiben egyébként akár el is bukhatunk. Ha így tekintek az egészre, akkor elégedett vagyok, mert mint ötlet, szerintem egészen újszerű, ráadásul az olvasás élményét kiterjeszti egy társas tevékenységgé, hiszen ha akarjuk, akár a párunkkal, barátainkkal is végigolvashatjuk a könyvet. Szóval ha volt is olyan aspektus benne, ami miatt számomra felemás szájízt hagyott, azért így is azt gondolom, hogy érdemes próbát tenni vele, plusz remek ajándék lehet bárkinek, aki szereti a televíziós műsort.
Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki egy egyedi könyvélményre vágyik, ahol van beleszólásunk az események alakulásába.
Nyereményjáték:
A játék során különböző logikai feladványokkal fogtok találkozni. A Ti feladatotok rálelni a helyes megfejtésre, és azt beírni a rafflecopter megfelelő sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
Feladvány:
Mennyibe kerül az a póló, ami eredetileg 1000 Ft-ba került és először lecsökkentik az árát 50%-kal, majd megemelik 50%-kal?
Állomáslista:
11.18. - Milyen könyvet olvassak?
11.20. - Utószó
11.22. - Booktastic Boglinc
11.24. - Könyv és más
11.26. - Csak olvass!
11.28. - Spirit Bliss Sárga könyves út
Megjegyzések
Megjegyzés küldése