Van időm olvasni (értékelés és nyereményjáték)



Szabados Ágnes Nincs időm olvasni! facebookos csoportja és kihívása rövid idő alatt nagyon ismert és kedvelt lett a könyvmolyok között, és olyanokat is könyvmollyá tett, akik korábban egyáltalán nem vagy csak keveset olvastak. Ági most egy különleges könyvvel kedveskedik nekünk, melyben nemcsak rendszerezhetjük az olvasnivalóinkat, hanem vezetése ösztönözhet is arra, hogy még több könyvet vegyünk a kezünkbe. A turné során 10 blogger mondja el a véleményét a Van időm olvasni nevezetű olvasónaplóról, a turné végén pedig ti is nyerhettek belőle egy saját példányt.


Kiadó: Libri Könyvkiadó, 2018

Oldalszám: 192 oldal
ISBN: 9789634335054


A könyvet ITT rendelheted meg!




Fülszöveg:

Nincs időm olvasni! Annyiszor hallottam ezt a panaszt, hogy 2017 januárjában létrehoztam egy kihívást az online térben azért, hogy a közösség erejével visszacsempésszem a mindennapokba az olvasást.
A Nincs időm olvasni kihívásból lassan egy tízezer fős, aktív közösség alakult ki, amelynek tagjait a könyvek szeretete köti össze. Van időnk olvasni, sőt, van időnk arra is, hogy az olvasmányainkat még emlékezetesebbé tegyük - erre szolgál ez az olvasónapló, amelyben értékelheted az olvasott köteteket, lejegyezheted kedvenc idézeteidet, izgalmas könyves bakancslistákat 

Véleményem:

Szerencsére én soha nem éreztem azt, hogy nincs időm olvasni, ugyanis ez a tevékenység olyannyira a szenvedélyemmé vált az évek során, hogy még akkor is lecsippentek rá egy kis szeletkét a napomból, ha egyébként teljesen el vagyok havazva. Én például a sporttal voltam sokáig úgy, hogy hiába szerettem volna a mindennapjaim részévé tenni, nagyon nehéz volt összelogisztikázni és szokássá tenni az életemben, szóval teljes mértékben megértem azokat, akik az olvasással vannak ugyanígy. Pontosan ezért tartom nagyon fontos kezdeményezésnek Szabados Ágnes Nincs időm olvasni című projektjét, ami a Facebook-on már több ezer fős közösséggé, mozgalommá nőtte ki magát. Az egész kezdeményezés pont arról szól, hogyan igyekezzünk becsempészni az olvasást túlzsúfolt napjainkba, és ehhez nem is állít teljesíthetetlen követelményeket, hiszen az elsődleges cél havi egy, az aktuális témához passzoló könyv elolvasása. A tagok egymásnak is ajánlhatnak olvasmányokat, ráadásul egyre több könyvtár is csatlakozott már olyan formában, hogy ezekhez a témákhoz illeszkedő, tematikus polcokat alakítanak ki. Szóval mindent egybevetve nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy ez a csoport már most nagyon sokat tett az olvasás népszerűsítéséért, ami számomra is kiemelten fontos kérdés, különösen a fiatalok körében. 



Ha nem is követtem mindig a havi témákat, feladatokat, azért igyekeztem a fél szemem folyamatosan rajta tartani a csoporton, és elmenni a személyes találkozókra is. Így amikor először hallottam róla, hogy Ági olvasónaplót tervez a kihíváshoz kapcsolódóan, biztosan tudtam, hogy én is szeretnék belőle egy példányt. Az első dolog, amit a kézhezvételt követően megállapítottam, hogy fizikailag nagyon igényes, minőségi kötetről van szó, aminek praktikus a mérete is (körülbelül olyan, mint egy nagyobbacska határidőnapló). A lapok elég vastagok benne ahhoz, hogy kényelmesen lehessen írni bele, és attól sem kell tartanunk, hogy mondjuk a színes filcek átütnének a túloldalra. Felépítését tekintve nagyon letisztult, egyszerű és szép grafikákkal van ellátva, és belül is követi a borítón megjelenő barack-kék színvilágot. Gondoltam is, hogy most ugrik a majom a vízbe, hiszen a külsejét tekintve minden szuper, de adva volt a kérdés, hogy vajon a tartalom mennyire lesz hasznos és releváns. Szerencsére nem kellett csalódnom, de most nézzük meg részletesebben is, mi mindent találunk ebben a naplóban!
"Azt hiszem, mindnyájunk élete jobb lenne, ha mindig ott lenne egy könyv mindegyikünk hátizsákjában." (Gabriel García Márquez) 

Először egy rövid köszöntőt/bevezetőt olvashatunk Ágitól, amiben ír a Nincs időm olvasni kihívás elmúlt 2 évéről, illetve a napló keletkezésének körülményeiről, funkciójáról. Ezután következik a tényleges olvasónapló, ahol betűrendes könyv-adatlapokat találunk. Itt jelölhetjük, hogy az adott könyvet mikor kezdtük el/fejeztük be, mi a véleményünk róla, beírhatjuk a kedvenc idézetünket, illetve azt is, hogy mit kaptunk a könyvtől. Ez a fajta felépítés engem több szempontból is emlékeztet a moly.hu-ra, ami egyáltalán nem baj, hiszen ezt az oldalt nagyon sokan szeretik és használják. Többekhez hasonlóan bennem is csak az merült fel kétségként, hogy az olvasásaink vajon mennyire lesznek arányosak a betűrenddel, hiszen lehet, hogy egy adott betűvel kezdődő szerzőtől sokkal többet olvasunk, és így nem fog odaférni az összes könyv. Nekem emiatt jobban tetszett volna egy időrendhez kötött felépítés, de abból a szempontból ez is hasznos, hogy utólag könnyű keresgélni benne.



Ami nagyon szimpatikus, hogy az adatlapok között rendszeresen felbukkannak olyan oldalak, ahol egy-egy híres írótól vagy egyéb alkotótól olvashatunk könyvekkel, olvasással kapcsolatos idézeteket. A klasszikusabb nevek mellett szerepelnek kortárs szerzők is, illetve a fiatalabb korosztályt megcélzó előadók is (Puskás Peti és Fluor Tomi idézete például nagyon tetszett). A kötet végéhez közeledve sem kell unatkoznunk, ugyanis itt is találunk még jópofa feladatokat, oldalakat. Ha nem lett volna elég az adott olvasmányunknál fenntartott hely, külön van hagyva pár oldal további kedvenc idézeteknek, illetve jegyzeteket is írhatunk a könyv végére. Találunk továbbá egy mókás olvasásmérőt, tippeket arra vonatkozóan, hogy hol/mikor lehet olvasni, ha csak kevés időnk van, illetve - szintén a molyt idéző- kívánság- és várólistát is, ahová gyűjthetjük a tervezett beszerzéseket. 



Nekem a legjobban az évszakokhoz készített kis feladatlisták tetszettek, melyek egyfajta mini-kihívásként funkcionálnak, és segítenek könyvet választani akkor, ha épp nem nagyon tudjuk, mihez nyúljunk a következő olvasásnál. Ezen kívül a kezdetektől fel vannak sorolva a Nincs időm olvasni kihívás havi témái, ahová beírhatjuk utólag az olvasmányainkat, illetve a 2019-es évre is meg vannak adva a hónapok, ahová mi írjuk majd be kézzel a leendő témákat. Külön oldalakon vezethetjük még a minket érdeklő könyves eseményeket, amik lehetnek könyvbemutatók, a kihíváshoz kapcsolódó találkozók, dedikálások stb. 
Bár ilyen fejezet sajnos nincs külön benne, de szerintem én a jegyzetelésnek fenntartott részt arra fogom használni, hogy számon tartsam, kinek milyen könyvet adtam kölcsön, mert azt bizony rútul el szoktam felejteni és bosszankodom is néha miatta.



Összességében tehát nekem nagyon tetszett ez a kötet, és csak azért nem álltam neki vadul kitölteni, mert szeretném megvárni vele a téli szünetet, amikor nyugiban, szép komótosan tudok foglalkozni vele. A korábban említett molyos hasonlóságok miatt felmerülhet a kérdés, hogy mennyire hiánypótló ez a napló, mennyit tud hozzátenni az életünkhöz. Tény, hogy minden olvasásomat elektronikusan vezetem, illetve az értékeléseimet is itt írom meg (vagy a blogon, vagy a moly.hu-n), de számomra mindig is kedvesek voltak a fizikailag is megfogható, íráshoz/olvasáshoz/egyéb kreatív tevékenységhez kapcsolódó tárgyak. Szerettem naplót írni, van egy rakás felnőtt színezőm, és megszámlálhatatlan jegyzetelős füzetem. Nagyobb biztonságban érzem a gondolataimat egy fizikailag megfogható felületen, mint a világhálón, még akkor is, ha praktikus szempontokból az utóbbit sokkal többet használom. Úgyhogy azt hiszem, hogy aki hozzám hasonló szempontok mentén gondolkodik, annak nem fog csalódást okozni ez a kötet, és velem együtt szívesen fogja visszaolvasni évekkel később a könyves élményeit.:)

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Szerintem nagyszerű ajándék lehet minden könyvmolynak, illetve azok számára is, akik most fedezik fel újra az olvasás örömét. 

Nyereményjáték:

A Nincs időm olvasni csoportban Ági minden hónapban más témát ad meg, amelyhez olvashatunk. A játék során a 2017-ben és 2018-ban meghirdetett témákhoz kapcsolódó könyvek címét kell kitalálnotok leírás alapján. Feladatotok, hogy a Rafflecopterbe írjátok be a történetek magyar nyelvű címét.
Figyelem! Felhívjuk a figyelmeteket, hogy a válasz elküldése után már nem áll módunkban manuálisan javítani rajta. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.

Feladvány:

2017 júliusában egy utazással kapcsolatos könyvet kellett olvasni. Ezt a regényt a beatnemzedék egyik kiemelkedő alkotója írta, és arról szól, hogy hogyan járta be az USA-t és Mexikót egy barátjával különböző kalandokba keveredve. A történetet 2012-ben meg is filmesítették, és a női szereplőt Kristen Stewart személyesítette meg.



a Rafflecopter giveaway

Állomások:

11. 28. Függővég
12. 02. Olvasónapló
12. 03. Könyv és más
12.04. Szembetűnő

Megjegyzések