Egyserpenyős receptek (értékelés és nyereményjáték)


Lehetünk teljesen kezdő vagy akár profi konyhatündérek, néha semmi másra nem vágyunk, mint egy egyszerű receptre, amihez nem kell semmi más, mint egy serpenyő, amiben vígan elkészül az étel. Bereznay Tamás szakácskönyvében most 50 recepten keresztül kalauzol minket végig az egyserpenyős ételek útvesztőjében, ahol a hagyományosabb ízek mellett ötletesebb, modern fogásokat is találunk. Három bloggerünk vállalkozott, hogy az értékelés mellett egy-egy receptet is kipróbál, tartsatok velünk, és nyerjétek meg a Boook Kiadó által felajánlott példányt!

Kiadó: Boook, 2018

Oldalszám: 108 oldal
ISBN: 9786155417344




A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Mi kell ahhoz, hogy jóízű ételeket készítsünk egy serpenyőben? Elsősorban nyilván egy jó serpenyő, vágódeszka, kés, no meg ötven ínycsiklandó recept, mindez Bereznay Tamás séf, a BOOOK Kiadó gasztronómiai tanácsadójának, a METRO Gasztroakadémia szakmai vezetőjének, a Hentesek című főzőműsor házigazdájának, és számos, hazánkban, de külföldön is ismert szakácskönyv szerzőjének tálalásában.

A séf megint biztosra megy, nem számít, hogy tétova kezdők, netán szuperhaladók vagyunk a konyhában, a hagyományos vagy a különleges étkekre esküszünk. Legújabb kötetében éppúgy megtalálhatók a férfiak ízlelőbimbóit kényeztető vagány, könnyen elkészíthető fogások, mint a vendégváró háziasszonyok visszautasíthatatlan finomságai – mindezek étvágygerjesztő fotókkal fűszerezve.

Véleményem:

Bereznay Tamás nevével találkoztam már korábban is, viszont eddig még egyik szakácskönyvét sem vettem tüzetesen szemügyre- igaz, az is viszonylag új keletű dolog nálam, hogy szakácskönyvekből főzőcskézek itthon.  Mivel az eddigi tapasztalataim pozitívak voltak, kíváncsian vártam, hogy egy újabb kötet segítségével kalandozzak a gasztronómia világában, és hogy a tanulságokat a blogon is megoszthassam. Nos, ezek a tapasztalatok most kicsit felemásak voltak, hogy miért és milyen formában, azt hamarosan bővebben is kifejtem. De először is nézzük meg, mi volt az a szempont, ami miatt az Egyserpenyős receptek bekerült a látóterembe.


Az indok viszonylag prózai: több olyan helyen is szoktam főzni, ahol nincsen sütő, így egyből felcsillant a szemem a cím láttán. Reméltem, hogy jó néhány recepttel gazdagodhatok majd olyan ételekről, melyeket viszonylag egyszerűen, ténylegesen csak egy serpenyő felhasználásával készíthetek el. Szeretem az ilyen egytálételeket, mert idő szempontjából is gazdaságosak, ráadásul könnyen el lehet készíteni őket egy kevésbé jól felszerelt konyhában is. Úgyhogy nem maradt más hátra, mint hogy átbogarásszam az ígéretes ötleteket, és az egyiket ki is próbáljam. De mielőtt erről írnék, röviden pár dolog magáról a kötetről.

Felépítés/külalak:

Nekem nagyon tetszik a könyv letisztult és elegáns stílusa, egyedül azt sajnálom picit, hogy nem lett kemény fedeles (nálam a konyhában mindig történik valami apokaliptikus, így szeretem, ha a szakácskönyvek a lehető legstrapabíróbb köntösbe vannak bújva:)) a kötése. A felépítése hasonló a mostanában megszokottakhoz, vagyis az egyik oldalon magát a receptet találjuk, a másikon az elkészült étel fotóját. Itt is hangsúlyozom, hogy számomra ez nagyon fontos, nem szeretem, ha egy szakácskönyvben nincs minden recepthez kép, én már csak ilyen vizuális gyerek vagyok. A szöveges részek egyébként nagyon jól szerkesztettek, egyik oszlopban a hozzávalókat, a másikban az instrukciókat találjuk, az egész szellős, jól áttekinthető. Külön fejezetek nincsenek a könyvben, de ezt nem is éreztem volna szükségesnek, hiszen egyrészt csak 50 receptről beszélünk, másrészt ezek már mind egy bizonyos tematika köré épülnek.

Hozzávalók/alapanyagok:

Bár nagyon széles az a paletta, melyen az 50 recept mozog, mégis elmondható nagy általánosságban, hogy a szükséges alapanyagok többsége könnyen beszerezhető. Az már egy más kérdés, hogy a pénztárcánk számára mennyire vonzóak ezek a hozzávalók. Én azt hiszem, valahová a normál tartomány felső részébe helyezném el egy képzeletbeli skálán. Sok olyan élelmiszerrel dolgozik, ami nem számít kifejezetten olcsónak (főleg bizonyos fajta húsok vagy halfélék), de azért bőven akadnak benne gazdaságosabb ételek is. Érződik, hogy a séfünk különösen kedvel bizonyos fűszereket vagy alapanyagokat, ezek gyakran felbukkannak (pl. olívabogyó, koriander), de ezzel együtt sem lehet unalmasnak vagy egysíkúnak mondani a kínálatot. 

Tartalom/leírás:

Amikor elkezdtem tüzetesebben is megvizsgálni a recepteket, sajnos szembesülnöm kellett azzal, hogy az "egyserpenyős" címke nem feltétlenül jelenti azt, hogy sütőre nem lesz szükség. Sőt, kifejezetten sok olyan recept található a kötetben, ahol a serpenyőt be kell tennünk a sütőbe, hogy az ételünk elkészüljön. Ez önmagában nem baj, csak én számítottam másra: ezek az ételek még váratnak magukra, ugyanis előbb be kellene szereznem egy olyan serpenyőt, amit teljes egészében hőálló. 
Ahogy korábban is írtam, a kötetben szereplő 50 étel eléggé változatos, találunk leveseket, különféle húsételeket, krumplis és tésztás finomságokat, illetve halételeket is. Nagyon tetszett, hogy a hagyományosabb receptekben is van valami apró csavar, így például a jól ismert lecsó vagy a rakott krumpli is új megvilágításba kerül. A magyarostól a keletiig sokféle ízvilág felbukkan, így tényleg bárki megtalálhatja ebben a könyvben a neki tetsző ételeket. 

Az elkészítéssel kapcsolatos instrukciók világosak és érthetőek, így nagyrészt egyetértek a szerző előszóban leírt véleményével, miszerint kezdő szakácsok számára is megfelelő választás lehet ez a gyűjtemény. Ugyanakkor én pont az általam kiválasztott ételnél belefutottam egy olyan leírásba, ahol a konkrét mennyiség nem volt megnevezve, ezzel adódott is egy kis problémám- de erről mindjárt bővebben. 

Kipróbálás:

Szokásomhoz híven szerettem volna olyasmit kipróbálni, ami valamilyen szempontból újdonságot jelent, akár az alapanyagokat, akár az elkészítés módját tekintve. Így esett a választásom a paradicsomos marhahús-golyókra fetával és olívával, gondoltam, ezzel nem nagyon tudok mellélőni, hiszen minden összetevőjét szeretjük, legfeljebb a forma vagy a kombináció szokatlan. Nagy buzgalommal bele is vetettem magam a golyócskák formálgatásába és kisütésébe, előre csorgott a nyálam a finom vacsora ígéretére.


És itt el is érkeztünk a főzés kritikus pontjához, nevezetesen, amikor a könyv 2 doboz kicsi paradicsomkonzervet ír a szószhoz. Nem 2 decit, nem fél kilót, nem 10 centit, hanem kicsit. Na most az nyilvánvaló, hogy egy rutinos konyhatündér fejben kikalkulálja, mennyi legyen az annyi, ha azt akarja, hogy elfőjön a leve, és van hozzá x mennyiségű hús, de hát én azért egyelőre jócskán nem tartozom ebbe a kategóriába. Nekem fontos, hogy a mennyiségek egyértelműek legyenek, mert simán nem veszem észre-vagy csak későn, hogy az általam "kicsinek" minősített konzerv valószínűleg kétszer akkora, mint amire a szerző gondolt. Úgyhogy ott álltam a serpenyő fölött, néztem, ahogy a csodálatos gombóckáim kedvesen alámerülnek a tengernyi szószban, és közben azon töprengtem, hogyan lesz ebből a képen látott, viszonylag szárazabb étel (ezúton is megnyugtatok mindenkit: sehogy). Na azért ezen nem kellett kétségbeesni szerencsére, úgy voltam vele, hogy legfeljebb főzünk ki hozzá tésztát, és azzal esszük meg a maradékot.


A fenti képen látható a végeredmény, ami egy picurkát csalás, mert jóval kevesebb szószt szedtem ki a tányérra, mint amennyit lehetett volna, de igyekeztem az ideális állapotot rekonstruálni. A -szerintem- túl sok paradicsomból adódóan sajnos egy kicsit savanykás-savas lett, illetve utólag belegondolva kevesebb só is elég lett volna az ételbe, ha figyelembe veszem, hogy az olíva és a feta sajt is belekerül, amik szintén elég sósak. Ezektől eltekintve azonban finom és laktató lett az étel, és szerencsére be tudtam azonosítani azokat a pontokat, amin javítani lehet a jövőben.

Összességében tehát elégedett vagyok ezzel a szakácskönyvvel, és már ki is néztem jó néhány ételt belőle, amit el szeretnék készíteni. Szerintem a mennyiségek lehettek volna még konkrétabbak (főleg, ha kezdőknek ajánlja az ember, akkor nem ördögtől való akár a só mennyiségét is leírni, legalább hozzávetőlegesen), de más kivetnivalót nem találok benne. És most megyek, és megeszem a maradék gombóckát...

Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Én személy szerint inkább olyanoknak ajánlanám, akiknek nem teljesen ismeretlen terep a konyha, de úgy érzik, még jócskán gyűjthetik a jó ötleteket-abból ugyanis nincs hiány a kötetben.

Nyereményjáték:

A szakácskönyvben található receptek dúskálnak a finom, friss fűszernövényekben. A nyereményjáték során ilyen fűszernövényeket kell felismernetek a képek alapján, majd a rafflecopter doboz megfelelő helyére beírni az adott növény nevét.

(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
03.16.- Könyv és más
03.18.-Spirit Bliss Sárga könyves út

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések