Diridongó- Válogatás 70 év legszebb verseiből óvodásoknak (értékelés és nyereményjáték)

Az idén 70 éves Móra Kiadó arra vállalkozott, hogy egyetlen kötetben összegyűjtse az elmúlt 70 év legszebb, óvodásoknak írt verseit. A kötetben a régről ismert és kortárs versek válogatását Láng Anna gyönyörű illusztrációi gazdagítják. Tartsatok velünk a Blogturnén, és nyerjétek meg a kiadó által felajánlott két példány egyikét a könyvből!

Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2020

Szerkesztő: Szlukovényi Katalin
Oldalszám: 96 oldal
ISBN: 9789634377047
Illusztrálta: Láng Anna



A könyvet ITT tudod megrendelni!



Fülszöveg:

"Ez a város meseváros, / senkiföldjével határos." A versek világában összeér a valóság és a képzelet. Van, aki piciklin száguld, más falevélből készít nyuszit, vagy épp gesztenyéből embert. Az elmúlt 70 év gyerekirodalmának klasszikusaiból és a kortársak legizgalmasabb verseiből válogat ez a kötet, hogy az óvodásoknak kedvet csináljon az olvasáshoz. Hiszen "Előttünk az egész élet: / majd még egy csomót mesélek!"

Véleményem:

Mostanában elég sűrűn előkerülnek nálunk a különböző mesekönyvek, azonban nemrég tudatosult bennem, hogy gyerekeknek szóló versgyűjteményem alig van. Az én gyerekkoromban leginkább a Szamárfül egy régi példányát forgattuk rojtosra, de igazából nem olvastunk gyakran verseket és mondókákat. Gondoltam, ezt a hiányosságot remekül tudom majd pótolni a Szlukovényi Katalin által szerkesztett Diridongó című kötettel, amire egyébként is kíváncsi voltam, amikor megláttam, hogy Láng Anna illusztrációi díszítik. Nos, a benyomásaim részben vegyesek voltak, de azért összességében nem bántam meg, hogy elolvastam ezt a gyűjteményt. 

A kötetben összesen 70 verset találunk, melyeket a szerkesztő az elmúlt 70 évből válogatott össze. A különböző darabok tematikus fejezetekben találhatók, így olvashatunk verseket növényekről, állatokról, de megjelenik a városi és otthoni környezet, illetve az álomvilág is. A sokszínűséget biztosítja, hogy összesen 48 különböző költőtől találunk műveket, ráadásul legalább a felük kortárs, ma is élő művész. Meg is állapítottam, hogy fájdalmasan műveletlen vagyok ezen a téren, sok költő nevével most találkoztam először, de így legalább megvan az apropó, hogy a szimpatikusabb versek esetében utánanézhessek a szerző többi költeményének. A könyv nagyon szépen illusztrált, Láng Anna rajzai vidámmá és élővé teszik a lapokat, stílusukban pedig jól illeszkednek az óvodás korosztályhoz. 


És akkor most beszéljünk kicsit konkrétan a versekről. Először is, nekem nagyon tetszett a tematikus csoportosítás, szinte minden fontosabb téma megjelenik, ami a gyermeki lelket foglalkoztatja. Az egyetlen dolog, amit kicsit fájlaltam, hogy nem szerepelt egy külön fejezet az ünnepekhez kapcsolódó versekkel (karácsony, anyák napja stb.), pedig ennél a korosztálynál szerintem érdemes lett volna ezekkel is számolni. Tartalmi szempontból kifejezetten jónak tartom, hogy nem csak régi klasszikus, hanem modernebb, kortárs versek is szerepelnek a kötetben, ugyanakkor azt muszáj szóvá tennem, hogy akadnak benne olyan darabok, amiknek a nyelvezete, szóhasználata szerintem egyáltalán nem való az óvodás korosztálynak. Persze gondolhatunk itt arra is, hogy ezt a kötetet nem csak egy adott életkorban vesszük majd elő, hanem évekkel később is, ilyen szempontból ez nem tűnik olyan súlyos dolognak, meg aztán arra (is) van a szülő, hogy szépen kiválogassa, melyik verseket olvassa fel szívesen lurkójának. Szerencsére szép számmal akadnak kedves, bájos, vidám vagy éppen szép versek, én leginkább azokat szerettem, amiknek jó kis mondókázható ritmusuk van, vagy jófajta humor van bennük, amit egy gyerek is megért, de a felnőttet is megmosolyogtatja. 

Azt gondolom, arról teljesen felesleges gondolkodni, hogy lehetett-e volna máshogy összeállítani a gyűjteményt, hiszen a válasz egyértelmű igen: ha valaki ilyesmire vállalkozik, természetes, hogy a saját, szubjektív ízlése is belejátszik majd a válogatásba, másrészt azt gondolom, nagyon komoly munka lehetett 70 év gyűjteményét átrágni és valamilyen szempont alapján kiválogatni/rendezni. Ha volt is olyan vers, ami nekem nem tetszett annyira (vagy épp olyan, amit hiányoltam a kötetből), azt nem rónám fel semmiképpen, hogy nem elég változatos a felhozatal, lásd a 48 különböző költőt. Volt sok, számomra kedves és ismerős név, például Csukás István, Gazdag Erzsi, Lackfi János, Nemes Nagy Ágnes, Romhányi József, Szabó T. Anna, Tandori Dezső, Tóth Krisztina és Weöres Sándor, de ezt is csak szigorúan a teljesség igénye nélkül sorolom, hiszen rajtuk kívül is rengeteg tehetséges költő munkája szerepel a gyűjteményben. 


Összességében tehát nem vagyok elégedetlen, leszámítva néhány olyan verset, ami tényleg kifejezetten nem tetszett, jó benyomásom van a kötetről, és szerintem alkalmas arra, hogy akár az esti mesékbe, akár az egyéb családi tevékenységekbe beépítsük a benne szereplő verseket. Fejlesztőpedagógusként azt is látom, hogy az óvodás vagy alsós korosztállyal is kiválóan lehetne használni különböző játékok vagy feladatok kapcsán, de van létjogosultsága egy magyar- vagy egy drámaórán is. Ami pedig a külcsínt illeti, vitathatatlanul gyönyörű darab, most sem kellett csalódnom Láng Anna csodálatos mesevilágában, amit képes a papírra varázsolni.

Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Kisgyermekes családoknak felolvasásra vagy közös mondókázásra, pedagógusoknak, óvónőknek pedig a palettájuk színesítésére. 

Nyereményjáték:

Játékunk során az egyes állomásokon egy-egy olyan szerzőről találtok fényképet, akinek a verse bekerült a kötetbe. A feladat az, hogy kitaláljátok, hogy ki szerepel a képen, és a helyes megoldást beírjátok a Rafflecopter doboz megfelelő helyére. 
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
Blogturné Klub
09/15 Veronika’s Reader Feeder
09/17 Csak olvass!
09/19 Spirit Bliss Sárga könyves út
09/21 Könyv és más

Megjegyzések