Így ​éltünk a régi időkben (értékelés és nyereményjáték)

 


A Kolibri Kiadó gondozásában nemrég megjelent Ben Hubbard és Christiane Engel Így éltünk a régi időkben című könyve, amely bemutatja nekünk érdekes módon, képekkel illusztrálva a régi idők gyermekeinek életmódját. Ezúttal öt bloggerünk vesz részt a könyves időutazáson, hogy elmondhassa nektek a véleményét, és természetesen a turné végén ti is nyerhettek egy példányt a könyvből.



Kiadó: Kolibri Kiadó, 2020
Oldalszám: 64 oldal
ISBN: 9789634376965
Eredeti cím: How We Lived in Ancient Times
Fordító: Sárpátki Ádám
Illusztrálta: Christiane Engel


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

„Képzeld el, milyen lenne, ha a kőkorszakban, az ókori Egyiptom idejében, rómaiként, esetleg vikingként születtél volna. Teljesen más életet élnél. Valószínűleg veszélyesebb, izgalmasabb, sőt talán még mókásabb is lenne!”

Ismerd meg a régmúlt idők gyermekeit!
Tudd meg, hogyan éltek az emberek réges-régen! Fedezd fel a mindennapi életük csodáit, hogy mit ettek, hol éltek és hogyan játszottak!
Lásd a történelmet a gyerekek szemén át, akik olyanok, akárcsak te!

Véleményem:

Az az igazság, hogy szeretem az igényes, gyerekeknek szóló ismeretterjesztő könyveket. Szeretek érdekességekről olvasni akár történelmi, akár tudományos témákban, de nem mindig van kapacitásom vagy energiám arra, hogy komolyabb szakkönyveket vegyek a kezembe egy fárasztó nap után. És bár a fiataloknak szóló kötetekről sokan azt gondolják, hogy a benne foglaltakkal úgyis tisztában vannak a felnőttek, én nagyon sokszor tapasztalom ennek az ellenkezőjét, és rengeteg plusz információt vagy érdekességet szívtam már magamba a hasonló könyvekből (arról nem beszélve, hogy sosem fogok kinőni a szép, színes illusztrációk imádatából:)). Szóval ezen okokból kifolyólag nagyon izgatottan vártam Ben Hubbard Így ​éltünk a régi időkben című kötetét.


Az igényes kivitelezésű, gazdagon illusztrált, kemény fedeles kötetben a szerző összesen kilenc különböző korszakkal/népcsoporttal/kultúrával ismertet meg minket röviden, melyek fókuszában a gyerekek állnak. A könyv elején be is mutatkozik ez a kilenc gyerek, akik az ifjú olvasókat invitálják, hogy ismerjék meg, hogyan és hol éltek, mit ettek, mivel játszottak a régi idők gyermekei. Nagyon tetszett, hogy szintén a könyv elején kapunk egy kronológiát is, ami az őskortól a középkor végéig összefoglalja a fontosabb mérföldköveket, külön kiemelve, hogy melyik időszakról olvashatunk részletesebben a kötetben és hányadik oldalon. Ezután következnek a különböző fejezetek, ahol a már korábban is említett gyerekek részletesebben bemutatják világukat, kultúrájukat és szokásaikat. 

A fejezetekben találkozhatunk őskőkorszaki kislánnyal, sumér vagy olmék kisfiúval, ellátogatunk az ókori Egyiptomba és Alexandriába, megismerhetjük a szkítákat, vikingeket és a Heian-kori japánokat is. Egy-egy ilyen fejezet nem túl hosszú, összesen hat oldal, és hasonló struktúra szerint épül fel mind. Először mindig bemutatkozik az adott korhoz/néphez kapcsolódó gyermek, orientálódunk térben és időben, majd elolvashatjuk a korabeli életmódhoz kötődő érdekességeket és "kis színes" információkat. Szerintem ezeknek a tartalmaknak a válogatása jól sikerült, azért egy egész kultúrát vagy népcsoportot bemutatni ilyen kevéske szöveggel eléggé lehetetlen vállalkozás, de nem is ez volt a szerző célja, sokkal inkább az, hogy egy általános képet nyújtson olyan információkkal, amik a gyerekek számára is érdekesek lehetnek. Az ismeretanyaghoz pazar illusztráció tartozik, melyet Christiane Engel készített, a rajzok aprólékosak és élénkek, stílusukkal és színvilágukkal pedig jól illeszkednek a fiatalabb korosztályhoz. 


Én összességében nagyon érdekesnek és informatívnak találtam ezt a könyvet. A viszonylag kevés szöveg ellenére szinte minden fejezetben találtam olyan dolgot, amit eddig nem tudtam, (attól például teljesen begőzöltem, hogy a vikingeknek volt egy hnefatafl nevű játékuk, úgyhogy tuti, hogy szereznem kell egy olyat) vagy amire rácsodálkozhattam. Tetszett, hogy a fejezetek kronológiai sorrendben követik egymást, mindig pontosan átlátható, hol járunk időben és földrajzilag, szerintem ez sokat segít abban, hogy a gyerekek majd egyszer holisztikusan lássák ezeket a témákat. Az egyetlen dolog, amit ha nem is kritikaként, inkább észrevételként fogalmaznék meg, az a gyermeki szemszög szerintem nem túl erős érvényesítése. Azon túl, hogy a gyerekek bemutatkoznak a fejezetek elején, én nem éreztem úgy, hogy kifejezetten arra lettek volna kihegyezve az információk, hogyan éltek az akkori ifjak (ha ez lett volna a fő cél, akkor én pl. sokkal többet írtam volna az iskolákról, játékokról, házimunkákról, szabadidős tevékenységekről). Nekem ez abszolút  nem okozott problémát, így is élveztem az olvasást, de talán van, akinek fontos lehet. 


Összességében szerintem ez egy olyan kötet, aminek helye van a családi könyvespolcokon, főleg olyan gyerekeknél, akik érdeklődnek a történelem vagy más kultúrák iránt. Mivel nem olyan részletes, inkább átfogó képet ad, abszolút alkalmas arra, hogy orientálja az érdeklődést, aztán később utána lehet nézni azoknak a témaköröknek, amik jobban megtetszettek. Mivel előfordulnak komolyabb témák is (balzsamozás, lefejezés, öngyilkosság), én mindenképpen iskolás kortól ajánlanám, talán leginkább a kis felsősöknek (azért mi is végiglapoztuk az ovisunkkal, de a kritikusabb infókat nem olvastam fel:)). Klassz bevezető olvasmány a témába, ami akár meg is alapozhatja a történelem iránti érdeklődést vagy a más népek/kultúrák iránti nyitottságot.

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Töri-rajongó gyerkőcöknek vagy az órájukat színesíteni kívánó pedagógusoknak.

Nyereményjáték:

Utazzunk egy kicsit a együtt az időben. Minden állomáson találhattok egy leírást, amelyből ki kell találnotok egy népet, helyet, tárgyat, fogalmat. A feladat az, hogy a kitalált szót beírjátok a Rafflecopter megfelelő sorába.
Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.

Feladvány:

Népcsoport, amely Kr. e. 1000-től Kr. u. 1697-ig Mezoamerikában élt. Osztoztak a vallásukon és a kultúrájukon, ám a terület minden városa saját maga felett uralkodott.

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
01. 20. Könyv és más
01. 21. Sorok között
01. 22. Dreamworld

Megjegyzések