20 év! - Két zenés évtized a Madách Színházban (értékelés és nyereményjáték)
Húsz éve már, hogy a nagy múltú Madách Színház hajója Szirtes Tamás irányításával a zenés műfaj mellett horgonyzott le. Olyan nagysikerű darabokat mutattak be az évek során, mint a Macskák, a József és a színes szélesvásznú álomkabát, Az Operaház Fantomja, vagy éppen a Mamma Mia. De olyan magyar produkciók is ott kerültek bemutatásra először, mint az Én, József Attila, vagy a Csoportterápia. Tartsatok velünk a Madách Színházba ezúttal a művészbejárón át, és ismerjük meg közelebbről országunk egyik legnépszerűbb zenés színházát.
Kiadó: 21. Század Kiadó, 2024
Oldalszám: 230 oldal
ISBN: 9789635685578
A könyvet ITT tudod megrendelni!
Fülszöveg:
Éppen húsz éve, hogy a nagy múltú Madách Színház hajója Szirtes Tamás irányításával a zenés műfaj mellett horgonyzott le. Minden a zene, a tánc és a színpadi játék hármasa körül kezdett forogni, az új éra pedig megannyi sorsot írt újra a színpadon és a színfalak mögött. A londoni Westend és a New York-i Broadway legsikeresebb musicaljei magyar alkotók értelmezésében, az igazgató-rendező világszínvonalú rendezésében hódítják meg a közönséget, a csillogás, a könnyedség, a katartikus pillanatok mögött azonban emberfeletti teljesítmények, küzdelmek és nem ritkán kudarcok és fájdalmak állnak. Ebben a könyvben életmeséken keresztül leshetünk be a flitteres ragyogás mögé, a hűség, a kitartás, a szolidaritás, a szerencse és persze a tehetség és a professzionalizmus történetei ezek; kapcsolódások, találkozások elbeszélései, amelyeknek ott és akkor kellett megtörténniük ahhoz, hogy estéről estére megszülethessen a csoda.
A 20 ÉV! – Két zenés évtized a Madách Színházban egy különleges emlékkönyv, ami, ha teljességet nem is, de keresztmetszetet ad a változásokról és az állandóságról a színház és a „színháziak” életében. Rényi Ádám szövegei és Jardek Szabina fotói egy festett világot mutatnak be olykor festetlenül, őszintén, emberközeli módon. Tartson velünk a Madách Színházba ezúttal a művészbejárón át, élje át a színpadra lépő művészek izgatottságát, a műszak csendes precizitását, a takarás halk duruzsolását! Kövesse nyomon azt az olykor rögös utat, amely az ön tökéletes színházi estéjéhez vezet!
Véleményem:
Ezt szerintem nem tudják nagyon sokan rólam, de gyerekkoromban egész egyszerűen éltem-haltam a musicalekért. Nagyon sokat hallgattam és énekeltem őket (azt mondjuk nem tudom, hogy a szomszédok ennek mennyire örültek:)), később pedig több darabot is volt szerencsém megnézni, többek között éppen a Madách Színházban. Bár a zenei ízlésem azóta sokat formálódott és ez a műfaj kicsit a háttérbe szorult, nagyon jó érzéssel vettem a kezembe a Rényi Ádám által szerkesztett 20 év! - Két zenés évtized a Madách Színházban című, csodás kötetet, ami nem csupán a nosztalgia iránti vágyamat elégítette ki, de rengeteg érdekes információval gazdagított az intézmény működésével, a darabokkal, a színészekkel és a dolgozókkal kapcsolatban. Olvasás után egyből el is kezdtem böngészni a színházjegyeket, szóval nekem már önmagában ezért is megérte fellapozni a könyvet, hogy emlékeztessen valamire, ami régen nagyon kedves volt az életemben.
A látványos, színes borítót fellapozva hamar kibontakozik előttünk a kötet koncepciója. Szirtes Tamás előszavában olvashatunk arról, hogy ez a 20 év milyen jelentőséggel bír a Madách Színház életében. Bár az intézmény ennél hosszabb múltra tekint vissza, ekkor történt egy komolyabb váltás a színház profiljában, a vezetés ekkor köteleződött el amellett, hogy a hagyományos, prózai darabok mellett - és később helyett- főleg zenés produkciókat mutat be. Akkoriban a musical műfaja főleg a nyugati országokban hódított, így tulajdonképpen nem csupán arról van szó, hogy az akkori vezetés összerakott pár előadást, hanem az egész zenés színház hazai alapjait fektették le, melynek későbbi sikereit jól mutatja, hogy azóta is milyen nézettséggel futnak a különböző darabok. A kötet ennek a húsz évnek állít emléket, méghozzá szerintem nagyon jó formai, szerkesztési megoldásokkal.
A több, mint 30 rövidebb fejezetben egy-egy személy pályáját állítja középpontba a szerkesztő, ráadásul nem hagyományos módon. Először elolvashatjuk az illetőről szóló leírást, láthatjuk a róla készült képeket, de konkrétan megnevezésre mindenki csak az utolsó sorokban kerül. Nagyon tetszik, hogy ezek a kis élet- és pályatörténetek nem csupán a színészekről szólnak, hanem mindenkiről, aki szerves része a színháznak és a produkcióknak, úgy, mint például az öltöztetők, ügyelők, hangosítók vagy díszlettervezők. Bár én egy ideje már nem követem aktívan a szereposztásokat, azért sok ismerős név bukkant fel a lapokon, olvashatunk Sasvári Sándorról, Détár Enikőről, Szilvássy Annamáriáról, Gubik Petráról, Kocsák Tiborról, Serbán Attiláról - szigorúan a teljesség igénye nélkül. Az is hatalmas pozitívum, hogy ezek a leírások nem szárazak és nem egy kaptafára készültek. Minden művész, dolgozó esetében valamilyen személyes, csak rá jellemző történetet kapunk, olyan anekdotákat, amik kapcsolódnak a színházhoz való kötődésükhöz, és ettől kimondottan intimmé, bensőségessé válik a kötet.
És pont emiatt a személyesség miatt szerintem az sem baj, ha egy adott fejezet főszereplőjéről esetleg semmit nem tud az olvasó. Nem az lesz itt a fontos, hogy éppen kiről van szó - bár rajongók számára nyilván az is -, hanem az egyéni történetek, az, hogy kinek mit jelent a színház, milyen érzés egy ilyen, egész embert kívánó hivatásnak élni és olyan kollégákkal dolgozni, akik szinte családtagokká válnak. A személyes történeteket olvasva nem csupán a napos oldallal szembesülünk, látjuk azt is, hogy mennyi munka, fájdalom vagy éppen lemondás lehet mindezek mögött, mégis úgy érezzük, hogy megéri, hiszen a színház olyasmit ad azoknak, akik csinálhatják, amit nagyon kevés más dolog az életben. Természetesen a híres musicalekről is megtudunk egy csomó érdekességet, akár azzal kapcsolatban, hogyan állt össze a produkció, akár arról, hogyan alakult a szereposztás, mindezeket pedig remekül kiegészítik Jardek Szabina fotói. Olvasás közben ismét felcsendültek a fejemben az ismert dallamok, legyen szó Az Operaház Fantomjáról, a Macskákról, a Jézus Krisztus Szupersztárról, vagy éppen a Pretty Woman-ről.
Számomra abszolút várakozáson felüli volt ez a kötet, tényleg azt éreztem, hogy ez még annak is érdekes lehet, aki egyébként nem jár sűrűn színházba, vagy éppen nem rajongója a műfajnak. Aki viszont igen, annak tényleg valóságos csemege, hiszen bepillanthat a kulisszák mögé, amellett, hogy számos érdekes emberi sorsot és életpillanatot ismerhet meg. Ahogy fent is írtam, nekem nagyon meghozta a kedvem ahhoz, hogy újra elmenjek egy előadásra, vagy éppen nekiálljak bömböltetni itthon egy-egy híres dalt. :)
Értékelésem: 5/5
Kinek ajánlom? Musical-rajongóknak kötelező darab, de ajánlom bárkinek, akit érdekel a színházi világ és a különleges emberi sorsok.
Nyereményjáték:
Mivel a könyv a Madách Színházzal foglalkozik, így játékunkban az ott játszott darabokra koncentrálunk. Minden állomáson találtok egy rövid leírást az adott darabról, nektek pedig nincs más dolgotok, mint a Rafflecopter megfelelő sorába beírni, hogy mi a címe.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)
Feladvány:
Egy letűnt korszak lenyomata, amely ma is érvényes tükröt tart elénk: hőseink áldozatok, megváltást keresők, megbocsátásra képtelen tévelygők, szerelemre vágyók, összeesküvők és megalkuvók. De mindegyikükben ott él a remény a szellem és lélek felemelkedésében.
Állomáslista:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése