Cari Mora (értékelés és nyereményjáték)


Tizenhárom évvel az utolsó Hannibal könyv után új regénnyel jelentkezett Thomas Harris, minden idők legfélelmetesebb pszichopatájának szülőatyja. A Cari Morában ezúttal egy sokat megélt nő és egy beteg elméjű férfi között zajlik a játszma, a tét pedig fél tonna arany és az életben maradás. Tartsatok a Blogturné Klub bloggereivel és nyerjétek meg a könyv egyik példányát a kiadó felajánlásából! 
Kiadó: General Press, 2019

Oldalszám: 320 oldal
ISBN: 9789634522812
Eredeti cím: Cari Mora
Fordító: Kiss Ádám

A könyvet ITT tudod megrendelni!

Fülszöveg:

Fél tonna arany rejlik egy Miami Beach-i tengerparton álló villa alatt. Akik évek óta keresik, mindenre képesek. A bandát Hans-Peter Schneider vezeti, akit csillapíthatatlan étvágy hajt, és azzal keresi a kenyerét, hogy valóra váltja a gazdag emberek erőszakos fantáziáit.
Cari Mora, a ház őrzője az erőszak elől menekült el a szülőhazájából. Miamiban él, ahol a bizonytalan ideiglenes menekültstátusz miatt ki van téve a bevándorlási hivatal kényének-kedvének. Ahogy Hans-Peter egyre közeledik a kincshez, megakad a szeme a gyönyörű nőn, akin sebet ejtett a háború. Cari Mora azonban meglepő képességekkel rendelkezik, és a túlélőösztönét már korábban is próbára tette a sors.


Véleményem:

Nagy várakozásokkal kezdtem bele ebbe a regénybe. Ugyan nem olvastam korábban Thomas Harris könyveit, a Hannibal-filmeket láttam, melyek alapján egy igazán brutális, kegyetlenül okos és fordulatos thrillerre számítottam. A sok gyerekkönyv és képregény után egyébkén is ki voltam már éhezve valamilyen vérengzősebb olvasmányra, így tényleg nagyon lelkesen kezdtem neki a Cari Mora-nak. Azt már az elején el kell mondanom, hogy nem igazán azt kaptam, amit vártam, de amikor sikerült végre elengednem ezeket az előzetes elvárásokat, egy korrekt módon szórakoztató és izgalmas történet lett a végeredmény.

Az első dolog, ami merőben új volt számomra, a regény tematikája. Az alapsztori röviden arról szól, hogy egy halott gazfickó után elképesztő mennyiségű arany marad a háza alagsorába rejtve, amit párhuzamosan két csoport is meg akar szerezni. Az egyik egy kolumbiai drogkartell (hozzáteszem, ezt csak a könyv hátoldalát olvasva tudtam meg, mármint az kiderült számomra, hogy nem ártatlan ministránsfiúkról van szó, de a szervezet pontos működése, funkciója nem állt össze az olvasás során), a másik pedig a pszichopata Hans-Peter Schneider és az emberei. A történet elején nehezen raktam össze, hogy ki kicsoda és mit akar pontosan, csak fokozatosan kaptuk meg az arra vonatkozó információkat, hogy melyik oldalon ki mozgatja a szálakat, és kivel van ebben az őrült sakkjátszmában. Az aranyat rejtő ház gondnoka egy titokzatos fiatal nő, Cari Mora, akire egyből szemet vet a félelmetes alak, Hans-Peter, így tehát már nem csak az lesz a célja, hogy a mesés kincset megszerezze, hanem az is, hogy a nőt elrabolja, és aberrált játékai tárgyává tegye. Az idő egyre fogy, mielőtt a hatóságok kiszimatolják az arany létezését, így a szemben álló feleknek minden gátlástalan eszközt be kell vetniük annak érdekében, hogy győzzenek.


Először is lássuk, mi volt az, ami szerintem nem működött eléggé. Tény, hogy nem mozgok otthonosan a bűnügyi krimik vagy a maffiózós-bűnszervezetes regények világában, de azt gondolom, ha már ez a fő szál, lehetett volna sokkal kidolgozottabb. Azon kívül, hogy a két oldal igyekszik megszerezni az aranyat, és néha kitolnak egymással, nem éreztem azt, hogy a szerző minden ezzel kapcsolatos lehetőséget kiaknázott volna. Sokkal több ravaszságot, árulást, fordulatot és csattanót vártam volna, és emellett azt is, hogy a szereplők jelleme is kerüljön alaposabb megrajzolásra. Mivel Hans-Peter Schneider elég egyértelműen gonosz és antipatikus volt, az ember akarva-akaratlanul a másik félnek kezd drukkolni, annak a bandának, melynek tagjai ugyanúgy bűnözők, de valahogy mégis úgy tűnik, egy fokkal több erkölcs szorult beléjük. Ez a megoldás alapvetően tetszett, hiszen érdekes felállás, amikor olvasóként a "kisebbik rosszal" kell szimpatizálnunk. Ugyanakkor itt is az volt a gondom, hogy a karakterek kicsit felszínesek voltak, és sokszor a cselekmény sem kötött le igazán.

A regény igazi hőse a címadó Cari Mora, aki kifejezéstelen tekintete mögött sötét múltat rejteget- ennek részleteiről megtudunk néhány dolgot az olvasás során, és ezeket a részeket nagyon élveztem. Vele lehetett a leginkább azonosulni, és drukkolni azért, hogy bármit is alakítsanak a különféle bűnözők és pszichopaták, ő szerencsésen megússza a történteket. Úgy gondolom, a második legnagyobb potenciál Hans-Peter Schneider karakterében lett volna, akit a beharangozók is úgy állítottak be, mintha minimum egy új Hannibal Lecter lenne. Sajnos azt kell mondjam, hogy Hannibal kenyérre kente volna és megeszi baracklekvárral Hans-Petert, akit hiába próbál a szerző szörnyetegnek beállítani, sajnos csak egy mumus maradt. Persze, a regény valamelyest kitért arra, hogy a fickónak mennyire beteges dolgai vannak, hogyan keresi a pénzét, mit művel a megvásárolt vagy elrabolt nőkkel, de ez önmagában kevés volt. Én se vagyok benne biztos, hogy mi kellett volna még, nem feltétlenül több vér vagy brutalitás (bár ez a sztori elbírta volna), inkább egy sokkal precízebb lélektani ábrázolás, amitől azt érzem, hogy már attól irtózom, ha a fickó felbukkan egy fejezet elején.

Ahogy feljebb is írtam, miután túltettem magam azon, hogy mást kaptam, mint amire számítottam, azért elég jól csúszott a regény. A szöveg olvasmányos, nagyon gyorsan lehet vele haladni, gyakorlatilag egy délután alatt kivégezhető. A történet vége felé eléggé felgyorsulnak az események és izgulni is lehet egy picit, mint mondjuk egy jobb fajta akciófilmen. Igazán tényleg az volt a bajom, hogy kicsit vázlatosnak éreztem az egészet, amiből sokkal többet is ki lehetett volna hozni. Mindenesetre ahhoz meghozta a kedvem, hogy végre Hannibal történeteit is előbbre vegyem a várólistámon.

Értékelésem: 5/3,5
Kinek ajánlom? Azoknak, akik kedvelik a különböző bűnszervezetekkel, maffiával kapcsolatos krimiket, azon belül is az olvasmányosabb, könnyedebb fajtákat.

Nyereményjáték:

A General Press kínálatában Thomas Harris művein felül még számtalan remek krimi és thriller fellelhető. Ezúttal sikeres könyvsorozatok főszereplőinek nevét adjuk meg, megfejtés gyanánt pedig a szerzők neveit várjuk.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
Kim Stone 

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
10/04 A Szofisztikált Macska
10/07 Könyv és más
10/10 Nem félünk a könyvektől


Megjegyzések