Mint pók a kulcslyukon (értékelés és nyereményjáték)

 


Joanne Harris új regénye, a Mint pók a kulcslyukon ismét az ódon, patinás St. Oswald fiúiskola falai közé kalauzolja az olvasókat, ami a reformok után már nem fiúiskola többé. A felújítási területről előkerülő holttesttel régi, eltemetett titkok és sérelmek is előkerülnek. Tartsatok a Blogturné Klub bloggereivel, és nyerjetek egy példányt a kötetből!




Kiadó: Libri Kiadó, 2023
Oldalszám: 508 oldal
Eredeti cím: A Narrow Door
Fordította: Szűr-Szabó Katalin
ISBN: 9789636040291 


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

„Milyen ​kevéssé ismer, Straitley! Több kedvezőtlen sorsfordulatot éltem túl, mint azt el tudná képzelni. Tizenhét évesen szültem a lányomat, és soha nem neveztem meg az apát. Huszonhárom évesen kezdtem el tanítani egy, a St. Oswaldhoz nagyon hasonló iskolában. Minden lehetséges módon harcolnom kellett a helyemért, leküzdve az előítéletet, a szexizmust és az elítélő véleményeket. Túlestem egy kettős mastectomián úgy, hogy senkinek sem szóltam róla. Átvészeltem a férjem és egy idősebb testvérem halálát, egy szerelmi viszonyt. Láttam meghalni a szüleimet, kénytelen voltam elviselni, hogy a lányom Amerikába költözött. Elkövettem két gyilkosságot; az egyiket hirtelen felindulásból, a másikat önös érdekből. Még alig töltöttem be a negyvenet, és most végre kezdem learatni a becsvágyam babérjait. Eljött az én időm, Mr. Straitley. És téved, nem vagyok sérült.
Ép egész vagyok.”
„Könnyebb a tevének átjutni a tű fokán, mint egy nőnek belépni ezen a kapun. Én most nemcsak beléptem, de a kapu az én kapum és a szabályok az én szabályaim.”
A patinás, több mint ötszáz éves múlttal rendelkező yorkshire-i gimnázium, a St. Oswald fiúiskola életében bekövetkezik az elképzelhetetlen: Rebecca Buckfast személyében kinevezik az intézmény élére az első női igazgatót. Rebecca Buckfast elszánt, ambiciózus nő, aki mindent megtesz azért, hogy sikeres legyen ebben a férfiak uralta világban.
Miközben a tanárok és a diákok próbálnak alkalmazkodni az új helyzethez, újabb esemény forgatja fel az iskola életét: Roy Straitley latin tanár tanítványai az iskola új szárnyának építkezésén emberi maradványokat fedeznek fel. Staitley azonnal értesíti az igazgatónőt, ám amikor beszámol neki a fejleményekről, úgy érzi, hogy a nőt nem éri váratlanul a holttest felbukkanása…
Vajon köze van a holttestnek Rebecca Buckfast múltjához és ahhoz, hogy a bátyja sok-sok évvel ezelőtt eltűnt, ő maga pedig bátyjának egykori iskolájában vállalt tanári állást? Buckfast kész elmesélni élete történetét Stratileynek, a kérdés csak az, mennyire lehet megbízni az emlékeiben, mennyire őszinték a szándékai, és vajon mire készül most…
*
A leginkább a Csokoládé szerzőjeként ismert Harris a pszichothriller műfajában is jeleskedik. A St. Oswald magániskolában játszódó kötetekben Harris sötét oldala jelenik meg, és a szerző biztos kézzel, egyszerre szórakoztató és elborzasztó módon mutatja meg nekünk az emberi lélek egészen bizarr oldalait.


Véleményem:

Valószínűleg kicsit kakukktojásnak számítok a könyvet értékelők sorában, ugyanis soha nem olvastam semmit Joanne Harristől. Persze én is ismerem a nagy sikerű Csokoládé történetét, de eddig csak a filmváltozatot láttam, ahogy a St. Oswald fiúiskola sorozat korábbi köteteihez sem volt még szerencsém. Eleinte kicsit meg is ijedtem, hogy a Mint pók a kulcslyukon című regény ennek a sorozatnak a negyedik kötete, és nem lesz-e hátrányom abból, hogy nem ismerem az előzményeket. Bár volt némi visszautalás a korábbi eseményekre és szereplőkre, de úgy éreztem, hogy a kötet önállóan is teljesen megállja a helyét, ráadásul egy nagyon egyedi stílusú, különleges thrillerre sikeredett. 


A St. Oswald fiúiskola nagy múltú intézmény, bár hamar kiderült számomra az olvasottakból, hogy az évtizedek során időről időre felbukkant egy-egy botrány vagy tragikus esemény. A jelenben, ahol ez a regény felveszi a fonalat, éppen radikális változás áll be az intézményben, ugyanis most először egy nő, Rebecca Buckfast tölti be az igazgatói pozíciót. Ő lesz a történet egyik főszereplője és elbeszélője, a másik pedig az évtizedek óta az iskolában tanító latintanár, Roy Straitley, aki kicsit szkeptikusan, de kíváncsian néz az új tanév és a változások elébe, mint például az új vezetés vagy a leány tanulók felvétele. A cselekmény akkor indul be, amikor Straitley-t felkeresik szeretett diákjai, és azzal a hírrel állnak elő, hogy az iskola külső területén egy friss építkezés helyén emberi maradványokat találtak...Straitley azonnal jelenti az esetet az új igazgatónőnek, aki viszont ahelyett, hogy értesítené a hatóságokat, belekezd egy történet mesélésébe, és arra kéri kollégáját, addig ne ítélkezzen, amíg a végére nem ér. 

Innentől kezdve váltott fejezetekben olvashatunk, nem csupán a két főszereplő szemszögéből, de a különböző idősíkokban utazva is. Rebecca többek között elmeséli családja nagy tragédiáját, amikor gyermekkorában eltűnt a konkurens iskolába, a King Henry-be járó bátyja, a mindenki által szeretett, népszerű Conrad. Sok évvel később a nő éppen ebbe az iskolába megy vissza tanítani, ahol nem csupán az előítéletekkel és a férfiak uralta világgal kell szembenéznie, hanem saját emlékeivel és fel nem dolgozott traumáival is. A jelenben, 2006-ban ezeket az élményeket és emlékeket osztja meg Straitley-vel, azt azonban mi, olvasók sem tudhatjuk az utolsó pillanatig sem, hogy ez az elbeszélés vajon mennyire hiteles. 

Tulajdonképpen nem mondanám, hogy a regény rettenetesen pörgős és eseménydús, hiszen az elbeszélés lassan hömpölyög és csak nagyon apránként bogozódott ki számomra, hogy tulajdonképpen miről is van szó vagy hová fogunk kilyukadni, és hogyan kapcsolódik Conrad személye és eltűnése a jelen eseményeihez. Mégis végig fent tudta tartani az érdeklődésemet, mert volt benne egy különös feszültség, mellé elég nyomasztó atmoszféra, ráadásul Rebecca karaktere is különleges volt a számomra. Külön izgalmas aspektust adott a történetnek, amikor az azzal kapcsolatos élményeiről beszél, hogy fiatal, csinos nőként hogyan tudta megállni a helyét egy olyan intézményben, ahol alapvetően férfiak döntenek mindenről és nekik van inkább tekintélyük. A jelen Rebeccája már sokkal kiforrottabb, keményebb, mint múltbéli énje, én pedig nagyon kíváncsi voltam arra a lélektani folyamatra, amin keresztül eljutott idáig. Straitley figurája is szerethető volt, olyan férfi, aki számára a hivatása és a munkahelye szorosan összekapcsolódik az identitásával, kíváncsi voltam, hogyan fog alakulni a kettejük közti dinamika, miközben az igazgatónő elmeséli neki élete és saját nyomozása történetét. 

Összességében kifejezetten kellemes meglepetés volt ez a regény, nem nagyon olvastam még hasonló környezetben játszódó thrillert, érdekes volt bepillantani egy elit iskola színfalai közé és sorra megtalálni az elrejtett csontvázakat. Harris olvasmányosan ír, és ért hozzá, hogyan adagolja apránként a feszültséget, amíg a kirakós minden kis darabkája a helyére nem kerül. Biztos, hogy ezután fogok még tőle olvasni, talán éppen ennek a sorozatnak a többi kötetét, még ha nem is feltétlenül ez a leglogikusabb sorrend. :)

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom?  A saját példámból kiindulva akár azoknak is, akik még nem olvastak semmit az írónőtől, és szeretnének egy feszült, izgalmas lélektani thrillert olvasni.

Nyereményjáték:

Joanne Harris a hangulatteremtés mestere, könyveinek stílusa azonnal felismerhető, hiszen azonnal magával ragadja az olvasókat. Magyarul is számos kötete olvasható. Játékunkban minden állomáson elrejtettük egy-egy főszereplője nevét a könyveiből. Keressétek meg őket, állítsátok sorba a betűket és írjátok be a Rafflecopter megfelelő rubrikáiba!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
04.18: Könyv és más
04.21: A Szofisztikált Macska
04.24: KönyvParfé

Megjegyzések