Gingalló (értékelés és nyereményjáték)

A Kolibri Kiadó gondozásában megjelent Bajzáth Mária Gingalló című legújabb népmese válogatása, amelyben tíz téma köré csoportosítva találhatunk történeteket Láng Anna gyönyörű illusztrációival kísérve. A megjelenés alkalmából a Blogturné Klub négy bloggere mesél most a könyvvel kapcsolatos élményeiről. Tartsatok velünk, és nyerjétek meg a Kiadó által felajánlott példányt!

Kiadó: Kolibri, 2020

Oldalszám: 204 oldal
ISBN: 9789634377047



A könyvet ITT tudod megrendelni!



Fülszöveg:

"Mesét hallgatni és mesélni öröm. A népmesék a gyerekek számára ismerős és érthető nyelven szólnak a világról, arról, hogy minden változik és megváltoztatható, hogy az élet családdal, barátokkal, növényekkel, állatokkal együtt teljes, varázslatokkal és próbákkal teli, izgalmas kaland.
A Gingalló című, magyar népmeséket egybegyűjtő kötetet jó szívvel ajánlom nagyobb óvodásoknak éppúgy, mint alsó tagozatos iskolásoknak. A tíz téma köré csoportosított történeteket közmondások és szólások kísérik, ám az eddigiektől eltérően ezeket most elrejtettük két nagy képben is. A játék által okozott felismerés örömén túl azt remélem, hogy Láng Anna szólás-mondásokat megjelenítő böngészője segít abban, hogy a népköltészeti alkotásoknak ez a különleges szelete se merüljön feledésbe, hanem beépüljön a gyerekek aktív szókincsébe."

Bajzáth Mária mesepedagógus,
a Népmesekincstár mesepedagógiai módszer kidolgozója

Véleményem:

Nagyon kíváncsian vártam ezt a mesegyűjteményt, és emögött most nem csak az általános gyerekkönyv-fanatizmusom állt, hanem valami más is. Az utóbbi években sajnos egyre kevesebb népmesét olvasok, holott jól emlékszem még, hogy gyerekkoromban mennyire meghatározó volt ez a műfaj az esti mesélések alkalmával, vagy később, amikor már a saját szobámban magnókazettán hallgattam a nagyszerű felvételeket. Plusz adalék, hogy a mi kis családunkban is van egy óvodás korú gyerekecske, akit lassacskán nagyon szeretnék megismertetni a népmesék világával, ezért most már tudatosan figyelgetem a hasonló kiadványokat. Bajzáth Mária neve nem volt ismeretlen a számomra, ismertem valamelyest mesepedagógiai tevékenységét, viszont a korábbi válogatásaihoz még nem volt szerencsém, így a Gingallóval kezdődött közelebbi ismerkedésünk. 



Az első dolog, ami szimpatikus volt számomra (a csodás, igényes megjelenésén kívül) ebben a könyvben, Bajzáth Mária bevezető szavai. Röviden, mégis praktikusan foglalja össze, hogy a gyűjteményben milyen típusú meséket fogunk találni az állatmeséktől kezdve a falucsúfoló mesékig (eddig erről a kifejezésről nem is hallottam, de nagyon találó), illetve azt is, hogy a kötet milyen tematika alapján oszlik különböző fejezetekre. Ezen tematika mentén olvashatunk meséket családi kapcsolatokról, születésről és életről, bátorságról, barátokról és ellenfelekről, észről és erőről, igazmondásról és füllentésről, egyszóval minden olyan kérdésről, melyek az emberiséget a kezdetektől fogva foglalkoztatják, és amelyek részei a mindennapi életünknek. További sajátossága a gyűjteménynek, hogy minden ilyen fejezet elején találunk egy csodás böngészőt Láng Anna jóvoltából, melyeken, ha jól megfigyeljük őket, ismert szólásokat és közmondásokat fedezhetünk fel. Ezek a szólások külön ki is vannak gyűjtve minden fejezet elején, nekem ez a megoldás nagyon tetszett, hiszen így meseolvasás közben az ezzel kapcsolatos tudást is átadhatjuk gyermekeinknek indirekt módon. 

És akkor most beszéljünk egy kicsit a kötetben található mesékről. A válogatás szerintem nagyon széleskörűre sikeredett, találtam benne sok olyan történetet, ami ismerősen csengett a gyerekkoromból, de olyanokat is, amik az újdonság erejével hatottak. Nagyon tetszett, hogy egy fejezetben egyféle tematika köré épültek a mesék, így sokkal jobban rá lehetett hangolódni egy-egy témára. Szerintem a könyvvel kapcsolatos legnagyobb kérdés, hogy vajon milyen életkortól ajánlható jó szívvel, bevallom, ezzel kapcsolatban bizonytalan vagyok. Több mesét kicsit komplexnek és hosszúnak éreztem, ráadásul bőven előfordulnak bennük brutálisabb momentumok említés vagy tettlegesség szintjén (szem kiszúrása, fej karóba húzása stb.), szóval ha valaki tudatosan úgy szeret mesét választani, hogy azok nélkülözzenek mindenfajta erőszakot, akkor érdemes a közös olvasás előtt átfutni jobban a történeteket. Én ezzel kapcsolatban megengedőbbnek érzem magam, szerintem az erőszak vagy a sötétebb események nem kell, hogy tabuk legyenek óvodás korban sem, a hangsúly szerintem sokkal inkább azon van, hogy az agresszió milyen körülmények között jelenik meg, milyen következménnyel jár, illetve a mese tartalmaz-e valamilyen feloldást ezzel kapcsolatban. Ha nem csupán mesélünk, hanem beszélgetünk is az olvasottakról, akkor szerintem ezekből nem lehet probléma, ráadásul az olvasott mese csodás előnye, hogy a kisgyermekek pontosan olyan ijesztőre képzelik el a történteket, amivel még meg tudnak birkózni, nem pedig tálcán kapják az olyan vizuális ingereket, amire esetleg még nem állnak készen. 



Én felnőtt fejjel nagyszerűen szórakoztam olvasás közben, szerintem egy kisiskolás számára már nagyon élvezhető lehet ez a kötet, de kisebb korban is érdemes próbálkozni a rövidebb darabokkal. Nagyon örültem annak, hogy a népies, ma már ritkán használt kifejezések jelentését azonnal megtaláljuk a lábjegyzetekben. Bevallom, sok szó vagy kifejezés nekem is újdonságként hatott, ugyanakkor nagyon jó érzés volt elmerülni ebben a kicsit ősi, népies nyelvezetben, ahol a szavakat szó szerint ízlelgetni lehet. Meg kell említenem Láng Anna fantasztikus illusztrációit is, az ő munkáival találkoztam már korábban és nagyon örültem, hogy színes, élettel teli képei most is visszaköszöntek a lapokról. A könyv összességében olyan gyönyörűségesre sikeredett, hogy öröm kézbe venni, lapozgatni. Kedvenc mesét nem igazán tudnék kiemelni belőle, de nagyon tetszettek a családi kapcsolatokkal összefüggő és a varázslat köré szövődő történetek. Az olvasás könnyen ment, mert a népies kifejezések ellenére is szépen, gördülékenyen formálódnak a sorok, a mesék pedig igazán alkalmasak a hangos felolvasásra. 

Összességében én nagyon örülök, hogy elolvastam ezt a kötetet, felnőtt olvasóként nagyon jó élményt nyújtott, az a tapasztalat pedig még várat magára, hogy az óvodás célközönség hogyan fogja fogadni a felolvasást. Azt gondolom, hogy egy ilyen igényes és szép gyűjteménynek helye lehet minden családi polcon, főleg, ha fontosnak érezzük, hogy megőrizzünk egy szeletet a népi kultúrából és hagyományokból. 

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Teljes magabiztossággal inkább kisiskolás kortól, de egy-egy rövidebb mesével kisebb korban is lehet próbálkozni. 

Nyereményjáték:

A Gingalló különlegessége nem csak abban rejlik, hogy különböző témakörök köré vannak szervezve benne a mesék, hanem ezeket különböző közmondások és szólások is kísérik, amelyeket a könyvben található gyönyörű böngészős oldalakon is fellelhetünk. Játékunk során az egyes állomásokon az egyik ilyen böngészős oldalról találtok egy-egy részletet, amely egy-egy közmondást rejt. A feladat az, hogy a rafflecopter doboz megfelelő helyére beírjátok, hogy melyik közmondás szerepel a képen. A teljes böngészős oldal megtekinthető Bajzáth Mária oldalán
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
07/02 Könyv és más
07/04 Csak olvass!
07/06 Utószó
07/08 Veronika’s Reader Feeder

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések