Móra Kiadó baba-mama blogturné- Örülj, ​hogy lány! Örülj, hogy fiú! (értékelés és nyereményjáték)

 

Turnénk során a Móra Kiadó kiadványaival ismerkedhetünk meg közelebbről, a babavárástól kezdve, a születésen át, a legkisebbeknek készült foglalkoztatókig. Tartsatok velünk a Blogturnén, és nyerjétek meg a Móra Kiadó által felajánlott három babás könyvcsomag egyikét!



Kiadó: Móra, 2018
Oldalszám: 24 oldal
ISBN: 9789634860068
Illusztrálta: Réber László


A könyvet ITT tudod megrendelni!

    

Fülszöveg:

Van, amit az ember előre megérez. Különösen akkor, ha babát vár. Nem voltam kíváncsi, hogy mi lesz, mert tudtam, hogy nekem csak fiam lehet. De amikor meghallottam, hogy én most már igazán anyuka vagyok, és kislányom van, eszembe se jutott, hogy fiút vártam, csak annak örültem, hogy végre megszületett és egészséges, és amikor fölsírt, tudtam, hogy csak ő lehet a mi gyerekünk, senki más. Hogyan is lett volna fiú, mikor kislány!



Kiadó: Móra, 2018
Oldalszám: 24 oldal
ISBN: 9789634860051
Illusztrálta: Réber László


A könyvet ITT tudod megrendelni!

    

Fülszöveg:

Van, amit az ember előre megérez. Különösen akkor, ha babát vár. Nem is akartam előre megtudni, hogy mi lesz, mert nekem csak lányom lehet. És az az érdekes, hogy amikor meghallottam, hogy én most már igazán anyuka vagyok, és kisfiam van, eszembe sem jutott, hogy lányt akartam, csak annak örültem, hogy végre megszületett és egészséges, és amikor fölsírt, tudtam, hogy csak ő lehet a mi gyerekünk. Hogyan is lett volna lány, mikor fiú!

Véleményem:

Anyukám könyvtárosként dolgozott, azt hiszem, ez eléggé megalapozta az én viszonyulásomat is a könyvekhez. Gyerekkoromban sokszor bejártam hozzá, nagyon szerettem a könyvtárban lenni, segíteni az elpakolásban, videokazetták visszatekerésében, és természetesen sokat olvastam a gyerekkönyvtári részlegen. Mindez a felvezetés csak amiatt érdekes, mert pont Janikovszky Éva kötetei voltak azok, amiket már kisiskolásként rongyosra olvastam a könyvtári fotelba kuckózva, és a mai napig jól emlékszem, mennyire szerettem őket. Nem is volt kérdés, hogy örömmel veszem elő újra az Örülj, hogy lány! illetve Örülj, hogy fiú! című köteteket, hogy most egy más fókusszal, felnőttként értékelhessem ezeket. 


A két könyvecske édestestvére egymásnak, hiszen mind formai, mind tartalmi szempontból nagyon hasonlóak (sok helyen a szöveg is azonos), egyetlen fontos különbség akad csupán: az egyik a fiú, a másik a lánygyermekek születésének örömeit, "előnyeit" mutatja be, mindezt persze könnyed, humoros, sok szempontból sarkosított és eltúlzott, de mindenképpen szerethető módon. A kötetek az anyuka szemszögén keresztül mutatják be, milyen, ha minden porcikánkkal fiút várunk, mégis lányunk születik (vagy a másik kötetnél ugye pont fordítva), és aztán egy pillanat alatt átrendeződnek bennünk az előzetes elvárások és gondolatok, melynek eredményeképpen úgy érezzünk, gyermekünk pont úgy tökéletes, ahogy van. A nem túl hosszú, mindössze 24 oldalas könyvekben tulajdonképpen egy anyai fantáziálásról olvashatunk, ahogy a bölcső mellett állva az ember már a pici egész életét elképzeli és eltervezi magában, látja benne a rengeteg lehetőséget, a sok dolgot, amit majd együtt fognak csinálni, egészen odáig, hogy gyermeke majd egy szép napon maga is családot alapít. 

Szerintem az egyik legnagyobb erőssége ezeknek a könyveknek, hogy nagyon sokféle olvasónak ajánlhatóak. Első körben babavárás előtt is nagyszerű választás, hiszen a humoros szempontoknak, érveknek köszönhetően kiválóan ráhangolódhatunk kisfiúnk/kislányunk születésére. Másrészt, ahogy a saját példám is bizonyítja, ezek a kötetek tökéletesen szórakoztatóak egy gyerek számára is, hiszen a szöveg könnyed, szellős és humoros, Réber László rajzai pedig nagyszerűen kiegészítik az írónő mondatait. Akár akkor is szuper olvasmány lehet, ha egy gyerkőccel közösen várjuk a kistestvér megszületését (ha még nem tudjuk, milyen nemű lesz, direkt mókás lehet mindkét könyvet elolvasni). 


A kötetekben alapvetően a hagyományos nemi szerepek jelennek meg, illetve néhány olyan sztereotípia, amivel gyakran találkozunk. Példa lehet erre, hogy a lányoknak főleg a kedvességét, szépségét, háziasságát, a fiúknak pedig az erejét, ügyességét emelik ki. Viszont szerintem nagyon fontos, hogy ebben volt egyfajta szándékosság is (kicsit eltúlozni az előzetes elvárásokat és sztereotípiákat), ráadásul Janikovszky Éva többször szembe is megy ezekkel a hagyományos nemi szerepekkel (például elhangzik olyan, hogy attól még, hogy kisfiú lesz, szívesen segít majd a konyhában stb.), amik annak idején szerintem egész modern gondolatok voltak. Meg hát alapvetően nem is kell szerintem ebből a szempontból túlgondolni a dolgokat, hiszen két végig nagyon kedves, bájos és humoros könyvről van szó, ami leginkább azt mutatja meg, milyen érzés álmodozni, tervezgetni, elképzelni, hogy a mi gyermekünk mennyire különleges lesz, függetlenül attól, hogy kisfiú vagy kislány. 

Nagyon jó élmény volt újra kézbe venni ezeket a könyveket, nem csupán a nosztalgia-faktor miatt, hanem azért is, mert felnőtt fejjel is szórakoztatónak és aranyosnak tartom őket. Ha én is ott tartok majd, hogy babát várjak, biztos, hogy újra elő fogom venni, jó móka lesz ábrándozni és a könyvek kapcsán végiggondolni, hogy én mennyiféle tulajdonságot és lehetséges életutat látok majd bele a saját gyermekem életébe - persze mindezt szigorúan nem túl komolyan véve, hiszen minden porcikámmal abban hiszek, hogy úgyis olyannak fogadom majd el, amilyen, és a saját álmait, döntéseit fogom majd támogatni.



Nyereményjáték:

Játékunk során az állomásokon olyan híres mesehősökkkel találkozhattok, akikkel a Móra Kiadó kínálatában ismerkedhettek meg. A feladat az, hogy a Rafflecopter doboz megfelelő sorába beírjátok az adott blogon található karakter vagy rajzfilm nevét. Tartsatok velünk, és nyerjétek meg a Móra Kiadó által felajánlott könyvcsomagok egyikét.
Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.

Feladvány:

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
02.22. - Csak olvass! : Janikovszky Éva: Örülj, hogy fiú!, Janikovszky Éva: Örülj, hogy lány! 
02.24.  - Könyv és más: Janikovszky Éva: Örülj, hogy fiú!, Janikovszky Éva: Örülj, hogy lány!
02.26. - Veronika’s Reader Feeder: Megérkeztem! Életem első három éve - babanapló, Azt mondom, brekeke. Te mit mondasz?, Babageometria -Ritmusok
02.28. - Könyv és más: Megérkeztem! Életem első három éve - babanapló, Azt mondom, brekeke. Te mit mondasz?
03.02. - Csak olvass!: Megérkeztem! Életem első három éve - babanapló, Azt mondom, brekeke. Te mit mondasz?,  Babageometria -Ritmusok, 
03.04. - Könyv és más:  Állatszálloda, Kisvakond utazik, Tíz színes pici paca, Vuk és Karak - Kirakóskönyv
03.06. - Csak olvass!: Kisvakond utazik, Kisvakond játszik, Vuk és Karak - Kirakóskönyv
03.08.- Veronika’s Reader Feeder: Indulás! Buszozzunk!, J. Kovács Judit: Kerekítő évkerék Dalok - mondókák - jeles napok - játékok, Kisvakond utazik, Vuk és Karak - Kirakóskönyv

Megjegyzések