Szabó Magda turné - Régimódi történet (értékelés és nyereményjáték)

 


Szabó Magda születésének 104. évfordulóján egy különleges turnéval készültünk nektek. A Jaffa kiadó jóvoltából 7 különböző regénnyel ismerkedtünk meg a neves magyar írónő életművéből, és erről tartunk nektek élménybeszámolót két teljes héten keresztül. Sőt, egy saját book TAG-gel is készülünk, amit bárki kitölthet a saját felületén. A turné végén pedig egy szabadon választott Szabó Magda-könyvet nyerhettek.


Kiadó: Jaffa Kiadó, 2017
Oldalszám: 460 oldal
ISBN: 9786155715860


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Anyámat ​1967-ben vesztettem el, azt hittem, sose lesz belőlem ép ember a temetése után. Hogy valahogy talpra álltam, férjemnek köszönöm, aki szokott csöndes estéink egyikén nagyon is felfogott hallgatásomból azzal a szelíd mondattal idézett vissza reális életünkbe: „Rajtad mindig a munka segített, miért nem élsz a magad gyógyszerével? Lenke – mindketten így hívtuk anyámat – mióta élsz, mindig begyógyította minden reális-irreális sebedet. Tündér gyermekének születni nagy áldás, miért nem akarod rögzíteni az emlékét, hogy mások is megismerhessék? Te vagy az egyetlen, aki megteheti és képes erre.”

Kétségbeesetten hárítottam a csendes biztatást, képtelenségnek éreztem, hogy megbolygassam összemetélt tudatomat azzal, hogy megpróbáljam visszaidézni a holtat, részint úgy gondoltam, képtelen ötlet, részint olyan beteg és nyomorult voltam a jelenléte nélkül, hogy eleve kudarcnak éreztem a kísérletezést is. A férjem sose kényszerített semmire, ezen az estén és sok rákövetkező, szintén hallgatag estén se tette, csak annyit mondott: „Majd meglátjuk. Lenke megérdemelné, hogy megmutasd az anyádat a világnak, és neki kevés a rózsaszín márvány sírkő a pár soros verssel. Ha valakinek, neked, és egyedül csak neked fog Jablonczay Lenke válaszolni, ha megkérdezed, és elmondatod vele, ami megértéséhez nem voltál a haláláig elég ép vagy teherbíró, magad is asszony, felnőtt.”

Az én férjem sose tévedett, ha utat mutatott valahová, behunyt szemmel elindulhattam, jobban ismert önmagánál. A könyvet, amelynek Jablonczay Lenkét életre kellene keltenie, megvalósíthatatlan feladatnak éreztem, ha olykor eszembe jutott, iparkodtam elűzni a gondolatát is. Anyám úgy parancsolt nekem mivoltával, szellemiségével egész életemen át, hogy tudtam, ha ő akarná azt, amit a férjem ajánlott, valami rejtelmes módon elmondaná nekem. Múltak a hónapok, eltelt három év, amikor férjemmel együtt meghívtak Amerikába, a State Department vendégei voltunk. Lenke Amerikában szólt hozzám és utasított: ha vágyol utánam, támassz fel és keress meg. Szavadra visszatérek az örökkévalóságból és elmondom neked mindazt, ami megértésére még túl fiatalnak ítéltelek. De most szabad a pálya, keress meg, egymagad kevés leszel hozzá, de segít neked, ha megkéred, egyház, állam, minden hajdani rokonunk, barátunk, életünk szereplői és szemlélői. Ne félj, kicsim, én is segítek. Ha hazakerülsz Amerikából, állj neki a munkának, keresd meg életem történelmi hátterét, egykori helyszíneit, famíliánkat, egy valamikori régimódi történet drámájának főszereplőit. Papok fognak segíteni, apácák, bankárok, tudósok, most megcsinálhatod a saját magyar Elektrádat, és én melletted leszek addig a percig írás közben, míg oda nem kell, hogy testemből adjalak a valóságos életnek, és boldogan és rémülten először látom meg az arcodat azon a bizonyos langyos október ötödikén.

Véleményem:

Ahhoz képest, hogy mennyire gazdag Szabó Magda életműve, és milyen meghatározó alakja a magyar irodalomnak, én eddig még elég kevés könyvét olvastam. Ugyanakkor elmondhatom, hogy ez a néhány könyv mind nagyon meghatározó volt életem bizonyos korszakaiban, legyen szó az Abigélről, amit szinte rongyosra olvastam kiskamaszként, vagy Az ajtóról, ami már felnőttkorom egyik kedvenc olvasmánya. Szerettem volna tovább mélyíteni az ismeretségünket, és ehhez kiváló apropó volt a mostani blogturné, ami az írónő születésnapjának alkalmából indult el, és ahol mindannyian olyan kötetet választottunk, ami régóta érdekel, de eddig nem került rá sor. Így esett az én választásom a Régimódi történetre, amiről rengeteget hallottam már korábban. 

Szabó Magda már az Ókút című regényében is saját életét, családi történeteit dolgozza fel, így van ez a Régimódi történetnél is, melyben elsősorban édesanyja életét kívánta megörökíteni, aki nagyon nagy hatású személy volt a számára. Ha azonban azt gondolnánk, hogy ez csak amolyan felületesen, némi írói szabadsággal kiszínezett életrajz, nagyot tévedünk, ugyanis ebben a kötetben olyan mérhetetlen mennyiségű kutatási anyag, alaposság és elkötelezettség van, amit a legkiválóbb szakkönyv-írók is megirigyelnének. A könyv elején némi misztikus felhanggal is találkozunk, ugyanis Szabó Magda elmondása szerint maga az édesanyja volt az, aki a halálon túl is képes volt megszólítani őt, láthatatlan segítőként vezetve abban, hogy megírhassa ezt a rendkívül összetett és alapos történetet, ami emellett végtelenül személyes is. 

Jablonczay Lenke


A könyv tehát egyfajta családtörténet, melyből megismerhetjük azokat a felmenőket és azt a történelmi környezetet, melyekből eredően főhősünk, Jablonczay Lenke - Magda édesanyja - azzá a személlyé válik, aki oly sokat jelentett az írónőnek. Hirtelen fellángolások, szerencsésebb és balul sikerült házasságok, családi tragédiák és áldozatok, ugyanakkor sokszor szívmelengető és humoros jelenetek által bontakozik ki előttünk több generáció története, ahol a traumák éppúgy továbbörökítődnek a következő nemzedéknek, mint az értékek és a hagyományok. Lenke életének legnagyobb tragédiája az volt, hogy szülei "odaadták" nagymamájának, a kissé szigorú és rideg Rickl Máriának, ami által örökre sérült a velük való kapcsolata - csakúgy, mint későbbi házasságai. A Régimódi történet lapjait olvasva azonban láthatjuk, hogy a látszólag fekete-fehér narratíva mögött egy sokkal összetettebb történet áll, melynek szereplői egyáltalán nem tökéletesek, ugyanakkor azáltal, hogy megértjük és megismerjük őket, már el tudjuk fogadni, hogy a maguk módján ők is különböző minták és sorsfordulatok áldozatai voltak. Azt gondolnám, hogy a könyv megírása Szabó Magdának lehetett egyfajta terápia is, hiszen édesanyja halála után benne is rengeteg megválaszolatlan kérdés maradt saját családjával, ezáltal identitásával kapcsolatban. 

Bevallom, eleinte kicsit megijedtem, mert a könyv olyan részletes alapossággal mutatja be a földrajzi, történelmi környezetet és a szereplő családok eredetét, olyan szerteágazó kapcsolati viszonyokat vonultat fel, hogy többször úgy éreztem, nem tudok eléggé odafigyelni ahhoz, hogy minden információt befogadjak. Azután viszont, hogy a családfa már megelevenedett előttem és el tudtam helyezni az egyes szereplőket, elkezdtem élvezni a történetet, ami nem csupán hiteles korrajz és érdekes családregény, de nagyszerű jellemábrázolásokkal teli dráma is, ami méltán kívánkozik színpadra vagy filmvászonra. Még a kisebb szereplők is olyan hitelesen, elképzelhetően vannak ábrázolva, hogy látjuk őket magunk előtt, és egy idő után azokkal is tudunk valamelyest szimpatizálni, akiknek egyébként nem feddhetetlen a jelleme, sőt (erre talán a legjobb példám a fiatalabbik Kálmán figurája). Azt eddig is tudtam, hogy Szabó Magda remekül ír, ahogy azt is, hogy jó ismerője az emberi léleknek, most viszont azt is bebizonyította, hogy fáradhatatlan kutatómunkával és alázattal mennyire összetett családregényt képes írni - ráadásul a saját családjáról, ami egyszerre jelenthetett könnyebbséget és nehezítést.

Nagyon örülök, hogy végre sort kerítettem erre az olvasmányra, még akkor is, ha kicsit nehezebb volt, mint amire számítottam (nekem legalábbis nem az a fajta könyv, amit csak előkapok a villamoson pár oldal erejére, hanem olyan, amire rendesen és odaadóan kell figyelnem). Szerencsére még jó pár kötet sorakozik a polcomon az írónőtől, és most igazán kedvet kaptam ahhoz, hogy kicsit sűrűbben vegyem ezeket kézbe.

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Azoknak, akik szeretik a személyes hangvételű családregényeket, vagy érdeklődnek a családpszichológia és az emberi kapcsolatok generációs hatásai iránt.

Nyereményjáték:

Keressetek képeket Szabó Magdáról! A bejegyzések szövegének egy-egy kulcsszavára kattintva egy fotót találtok a szerzőről, a feladatotok pedig annyi, hogy bepötyögjétek a Rafi megfelelő helyére, melyik volt ez a szó.
Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
10.07. Könyv és más – Régimódi történet
10.09. Szaffi polca – Az ajtó
10.11. Spirit Bliss Sárga könyves út – Für Elise
10.13. Utószó – A pillanat
10.15. Szabó Magda Book TAG

Megjegyzések