Szorongás nélkül (értékelés és nyereményjáték)

 


Rohanó világunkban a mentális problémák lassan mindenkit érintenek valamilyen szinten. Patrick McKeown kötete a szorongás csökkentésében próbál segíteni néhány egyszerű, könnyen megtanulható technikával. 




Kiadó: Jaffa, 2021
Oldalszám: 240 oldal
ISBN: 9789634754343
Fordító: Tóth Szabolcs


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Szeretnéd ​leállítani szünet nélkül zakatoló gondolataidat, és nyugodt maradni? Szeretnéd, ha jobb hangulatod, több energiád lenne, és mélyebben tudnál aludni?

A Buteyko-módszer és a tudatos jelenlét, a mindfulness, olyan egyszerű, mégis tartós eredményt hozó technikák, amelyeknek segítségével könnyedén meg tudsz birkózni a szorongással, az aggódással és az értelmetlen agyalással.

A krónikus túllégzés hatására szervezetünkben a véredények összeszűkülnek, ezáltal fokozódik az agysejtek ingerlékenysége, megnövelve a véletlenszerű és ismétlődő gondolatok számát. Ennek eredménye a ködös agy és a szakadozott alvás. A Szorongás nélkül című könyv olyan egyszerű légzőgyakorlatokkal ismerteti meg az olvasót, amelyek megfelelően javítják a szövetek és a szervek, legfőképpen az agy oxigénellátását. A tudatos jelenlétre épülő technikák révén pedig jobban megérthetjük elménk természetét, és elsajátíthatjuk, miként léphetünk ki gondolataink szüntelen áramlásából.

PATRICK MCKEOWN légzéskutató, dr. Konstantin Pavlovich Buteyko tanítványa, a Buteyko Clinic alapítója. Az általa kidolgozott alapelvek és gyakorlatok ezreknek segítettek már sportteljesítményük és egészségi állapotuk javításában. Ő maga is így küzdötte le asztmáját és alvás közben jelentkező légzésproblémáit. Világszerte tart előadásokat arról, hogyan lehet a légzés segítségével kiaknázni a mindannyiunkban ott rejlő lehetőségeket. A légzés ereje és a Gyógyító légzés című könyvei magyarul is olvashatók.

Véleményem:

Abszolút tudatos választás volt a részemről Patrick McKeown könyve. Amióta vezető beosztásban dolgozom, sajnos egyre gyakrabban tapasztalom magamon, hogy szorongok, ráadásul ez az érzés már nem csak a munkahelyen töltött időt itatja át, hanem azt is, amit otthon, pihenéssel és feltöltődéssel kellene töltenem. Egy ideje már meghoztam azt a döntést, hogy ez így nem mehet tovább, és muszáj egy kicsit tájékozódnom azzal kapcsolatban, hogyan tudnám leállítani az állandó agyalást és aggodalmaskodást. Így került a képbe a Szorongás nélkül című kötet, amitől, ha csodát nem is, de azt azért vártam, hogy valamiféle kiindulópontot vagy fogódzót nyújtson abban, mit tehetek saját magamért. 

A szerző korábbi műveit nem olvastam, így azt sem tudtam, hogy könyvében egész pontosan mivel fog foglalkozni. Első átfutásra annyi kiderült, hogy a megfelelő légzéstechnikának és a relaxációnak fontos szerepe lesz benne, nekem ez pedig tökéletesen megfelelt, hiszen lélegezni mindig van ideje az embernek, örültem volna, ha olyan megoldást találok, ami nem jár különösebben plusz időbefektetéssel, mert azzal nem állok jól mostanában. Hamar kiderült, hogy a pontos technika, aminek McKeown a szakértője, a Buteyko-módszer, amiről korábban nem hallottam, és amivel kapcsolatban elég szkeptikus is voltam az olvasás elején. A módszer atyja szerint ugyanis rengeteg egészségügyi, mentális vagy légúti probléma (asztma, horkolás, pánikbetegség, depresszió stb.) a rossz légzésre, egész pontosan a túllégzésre vezethető vissza. Na én már itt dobtam egy hátast, ugyanis minden létező korábbi tanulmányom és ismeretem azt támasztja alá, hogy nagyokat lélegezni, oxigént juttatni a szervezetbe jó dolog. McKeown ugyanakkor elmagyarázza, hogy a mai emberek sokkal többet lélegeznek a kelleténél (ennek több oka is van, például, hogy melegebb van, többet beszélünk, többet eszünk, mint amire szükségünk van stb.), és ha tudatosan csökkentjük a légzésszámunkat, akkor fordított, kedvező reakciót válthatunk ki: megemelkedik szervezetünk szén-dioxidszintje, ami által több oxigén szabadul fel a hemoglobinból, így összességében jobb lesz a szervezet oxigénhasznosítása.


Nos, itt jön az a pont, amikor nem tudok vitatkozni a szerzővel, de mindenesetre nagyon kíváncsi lennék orvosok véleményére arról, hogy ez valóban így van-e, és ha ilyen nyilvánvaló az összefüggés, akkor miért nem beszél nekünk erről senki. Ettől függetlenül viszont azt tapasztaltam, hogy akár igaz az elmélet, akár nem, olyan trükköt ad a kezünkbe, ami már önmagában is segít abban, hogy kevesebbet agyaljunk és pörgessük a fejünkben végeláthatatlanul a problémákat. A szerző ugyanis arra kér minket, hogy naponta többször, tudatosan figyeljünk a légzésünkre (arra is, hogy az hasi legyen, ne mellkasi), és próbáljunk kis lélegzet-visszatartásokat beiktatni a nap folyamán. Ebben a technikában nagyon fontos az orrlégzés, ahogy az is, hogy az ásításokat, sóhajtásokat igyekezzünk kiiktatni és elnyomni a nap folyamán. Azt gondolom, hogy önmagában már azzal, hogy a testünkre figyelünk tudatosan, már tettünk azért, hogy ne az elménkben kószáló gondolatokat hajkurásszuk, így ebből a szempontból semmiképpen nem mondanám haszontalannak a dolgot. 

Maga a kötet logikusan felépített fejezetekből áll, a fontosabb dolgokat a szerző többször is megismétli, szerintem olvasmányos és könnyen el lehet sajátítani a benne foglaltakat, ha szeretnénk. Akadnak benne konkrét gyakorlatok is, amikkel egyből elkezdhetünk próbálkozni, de eredményt csak akkor ígér a szerző, ha legalább három hétig alkalmazzuk a technikáját (nos, én ezt nem tettem meg egyelőre, de kíváncsiságból szerintem meg fogom előbb-utóbb). Az egyetlen dolog, ami zavart, az illusztrációk voltak, szerintem néhány kifejezetten csúnyára sikeredett, de hát ez legyen a legnagyobb bajom egy önsegítő könyv esetében. A kötet második felében kapunk néhány tanácsot azzal kapcsolatban is, hogyan csendesítsük le az elménket és igyekezzünk a jelenben élni, ezekkel a gondolatokkal teljesen egyetértettem, viszont kevésbé éreztem az itteni tanácsokat megfoghatónak és gyakorlatiasnak. 

Összességében kicsit vegyes érzéseim vannak a kötettel kapcsolatban. Mint könyv, szerintem jól felépített, könnyen feldolgozható, kellemesen személyes, mégis szakszerű hangot üt meg (az más kérdés, hogy olvasás közben folyton légszomjam volt, mint amikor búváros filmet nézek és visszatartom a levegőmet, bár itt ez mondjuk kifejezetten cél is volt:)). Másrészt viszont az olvasás végére sem tudtam minden szkepticizmusomat elnyomni, nekem tényleg furcsa, hogy ha itt a megoldás minden problémánkra, akkor ez miért nem mindenki által tudott dolog. Ha a teljesen szubjektív részt nézzük, vagyis azt, hogy én megkaptam-e a kötettől azt a segítséget, amit vártam, akkor a válaszom kettős. A Buteyko-módszer önmagában valószínűleg nem az én utam, viszont kaptam olyan irányokat és ötleteket, amik mentén tovább tudok haladni, hogy jobban érezzem magam a bőrömben. Nem bántam meg, hogy elolvastam, sőt, biztos, hogy a légzéssel kapcsolatban tovább fogok kutakodni, mert most már nagyon piszkál a téma mögötti tudományos háttér.

Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Azoknak, akik szeretnének tudatosan tenni azért, hogy kevesebbet szorongjanak, és ennek egyik lépéseként megismerkednének különféle légzéstechnikákkal.

Nyereményjáték:

A szorongás csökkentésében nem csak a különböző légzéstechnikák elsajátítása segíthet, hanem a relaxáció különböző formái is. Játékunkban ezúttal ez utóbbiakból olvashattok rövid ismertetőket, a ti feladatotok pedig mindössze annyi, hogy megírjátok a Rafflecopter megfelelő sorában a relaxációs technika nevét.
Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.


Feladvány:
Edmund Jacobson módszerének célja az izmaink nyugalmi és feszültségi állapotainak tudatosítása. A technika alapja a szándékos izomfeszültség kialakítása, majd pedig feloldása. Ez a ciklikus váltakozás hatékonyan csillapítja a túlzásba vitt stresszreakcióinkat.
a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
10.27. - Könyv és más
10.29. - Hagyjatok! Olvasok!

Megjegyzések