Nicholas Binge: Felemelkedés

 


Kiadó: Agave Könyvek, 2023
Oldalszám: 352 oldal
ISBN: 9789635981458
Eredeti cím: Ascension
Fordította: Bosnyák Edit


A könyvet ITT tudod megrendelni!



Fülszöveg:

1991-ben ​Harold Tunmore, az egykori ragyogó tehetségű orvos, aki később elvonult a világtól, és rejtélyes, megmagyarázhatatlan jelenségek kutatására szakosodott, végleg eltűnt. A testvére három évtizeddel később, egy szerencsés véletlennek köszönhetően talál rá egy magánkórház pszichiátriai osztályán: Harolddal nehéz kommunikálni, több paranoid téveszmés betegség tüneteit is produkálja, gyakran elfogja a nyugtalanság, és alkalmanként erőszakossá válik. És nem sokkal az egymásra találás után végez magával. Egyedül egy köteg feladatlan levél marad hátra az életéből, amik viszont olyan rettenetes dolgokat rejtenek, melyekre sem a testvére, sem az emberiség nincs felkészülve…
A levelek egy titkos expedíció eseményeiről számolnak be: egy mindennél magasabb hegy megmászásáról, ami valahol a Csendes-óceán közepén található. A hegy bizonyos részei mintha maguktól mozognának, és ami ennél is furcsább: három hónappal ezelőtt még egyáltalán nem létezett, nem észlelték a radarok.
Egy ismeretlen katonai szervezet kíséretével Haroldék csapata a második expedíció, ami útnak indul felfelé, hogy megfejtse a hegy titkait. Az első csapat tagjai mind meghaltak, leszámítva Harold egykori, mára elhidegült feleségét, aki a túlélése óta komoly mentális traumáktól szenved.
Miközben Harold egyre magasabbra kapaszkodik, egyre kevésbé érti, hogy mi történik körülötte. A csapat tagjait pedig hatalmába keríti a rettegés, ami hamarosan erőszakba csap át. De a veszélyek dacára a hegy rejtélye a csúcs felé hajtja őket. Vajon az emberiség történetének legjelentősebb felfedezésébe botlottak bele, vagy egyenesen a saját pusztulásuk felé kapaszkodnak?

A Felemelkedés az utóbbi évek egyik legeredetibb ötleteket felvonultató sci-fi regénye, ami lendületes cselekménye mellett a tudomány és a hit határait feszegeti, nagyító alá helyezve az emberi természet gyönyörű és nyugtalanító jellemvonásait.

Véleményem:

Vannak olyan könyvek, amik csak egy-egy aspektusuk miatt keltik fel annyira a figyelmemet, hogy mindenképpen el akarjam olvasni őket, így jártam Nicholas Binge Felemelkedés című regényével is. Egyrészt az Agave Könyvek gondozásában jelent meg, és nem titok, hogy ők az egyik kedvenc kiadóm, akikben ritkán szoktam csalódni, másrészt a hegymászás témája volt, ami miatt egyértelműen az igen felé billent a mérleg. A sci-fi és én még mindig furcsa kapcsolatban állunk, szeretném minél jobban ismerni és szeretni, de tény az is, hogy nem minden kötet való nekem, viszont bíztam benne, hogy ez a rejtélyes, misztikus történet közel kerül majd hozzám. 

A történet kezdetén megismerkedünk egy férfival, aki több, mint harminc év után megtalálja rég halottnak hitt testvérét egy elmegyógyintézetben. Harold Tunmore annak idején fantasztikus képességű orvos és fizikus volt, fivére pedig nem tudja mire vélni, mi történhetett vele és miért nem vette fel vele a kapcsolatot. Az egyetlen nyom, amin el tud indulni, néhány levél, amit Harry holmija közt talál. Ezekben a levelekben a férfi beszámol egy 1991-es titkos expedícióról, melynek során rejtélyes emberek felkeresték, hogy látogasson el velük egy olyan hegyre, ami nem csupán magasabb, mint bármi, amit az emberiség eddig ismert, de egészen addig egyszerűen nem is létezett. Harold, akit nem csupán a tudományos kíváncsiság hajtott, hanem az is, hogy saját múltja elől meneküljön, nem tudott nemet mondani a küldetésre, és hamarosan néhány másik tudóssal együtt megérkezett a titokzatos hegy alaptáborába. 


Az eseményeket innentől kezdve a leveleken keresztül ismerjük meg, elég sajátos a felépítés ebből a szempontból. Harry ezekben egyes szám első személyben meséli el unokahúgának - és legalább annyira önmagának - hogy mi történt vele az expedíció napjaiban, és milyen felfedezéseket tettek a rejtélyes hegyen. Az igen hamar kiderül, hogy a hegy nem csupán attól különös, hogy eddig nem tudtak a létezéséről. Furcsa jelenségek kötődnek hozzá, az emberek viselkedése mintha megváltozna tőle, megváltozik az idő természete, és mindenkit egyre csak arra űz, hogy érje el a csúcsot. Azt, hogy ki szervezte az expedíciót, és valójában mi áll az egész akció mögött, hőseink sem tudják sokáig, arról lehetne vitatkozni, hogy mennyire reális, hogy Harry így vágott bele a dologba, de én nem akadtam fenn rajta különösebben. Sokkal jobban érdekelt, hogy a hegy, mint szimbólum, milyen lehetőségeket rejt magában, és mi fog várni hőseinkre, miután elérik a csúcsot. 

A cselekményről ennél többet nem is árulnék el, hiszen azzal lelőném a poént, nekem kicsit vegyes érzéseim voltak. Egy kicsit katartikusabb, megdöbbentőbb vagy eredetibb befejezésre számítottam, de ugyanakkor azt is elismerem, hogy az odáig vezető út érdekes és gondolatébresztő volt. Nekem tetszett, hogy a leveleken keresztül nem csak a hegyet és annak anomáliáit, hanem Haroldot is jobban megismertem, az ő személyes drámája legalább annyira izgalmas volt, mint azok a rejtélyek, amik a helyszínen történtek. Bár különösebben nem volt félelmetes, izgalmas annál inkább, főleg az utolsó egyharmadában már nem is nagyon tettem le, mert nagyon szerettem volna tudni, mi fog kisülni az egészből. Tetszettek azok a kérdések is, amiket a történet feszegetett, akár az általunk ismert világgal, akár a tudomány és a hit viszonyával kapcsolatban. Az, ahogy a tér és idő viszonya rezonált az ember személyes élettörténetére, szeretetére és veszteségeire, nekem megidézte a Csillagok között című film néhány momentumát, amit pedig imádok, így itt is pozitívan fogadtam ezeket a pillanatokat. Maga a szöveg olvasmányos, a tudományos részek nem túl komplexek vagy emészthetetlenek, így akit esetleg az tartana vissza, hogy a sci-fi műfaján belül túl bonyolult dolgokkal foglalkozik, azt megnyugtathatom, hogy szó sincs ilyesmiről.

Nekem összességében kellemes élmény volt, nem mondom, hogy rendkívüli olvasmány, de egy érdekes alapötletet szerintem jól sikerült vegyíteni az emberi drámákkal. Ha az olvasót nem zavarja, hogy nem kap minden kérdésére kielégítő választ és képes felülemelkedni egy-két apróbb furcsaságon, szerintem teljesen élvezhető és  izgalmas, ráadásul nekem a helyszín, a zord, kérlelhetetlen és brutális hegyvidék nagyon sokat dobott a regény atmoszféráján, kissé nyomasztó hangulatán. A kötet végén olvastam, hogy felmerült a megfilmesítés gondolata, nagyon kíváncsi leszek, hogy lesz-e belőle valami, ügyes kezekben szerintem nagyon jól tudna működni a mozivásznon. 

Értékelésem: 5/4
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki szereti a könnyen emészthető, mégis komolyabb kérdésekkel foglalkozó sci-fiket és a rejtélyes történeteket. 



A kötetet köszönöm szépen az Agave Könyveknek!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések