A kolostor (értékelés és nyereményjáték)

 

A 21. Század Kiadó Kult Könyvek sorozatában jelent meg Katy Hays: A kolostor című regénye, mely egy gótikus múzeum sötét titkait fedi fel. Tartsatok a Blogturné Klub négy bloggerével, és fedezzük fel együtt, mi lapul a csodás borító alatt! Játékunkkal most meg is nyerhetitek a könyv egy példányát a kiadó jóvoltából.




Kiadó: 21. Század Kiadó, 2023
Oldalszám: 332oldal
Eredeti cím: The Cloisters
Fordította: Novák Gábor
ISBN: 9789635683772


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Ann Stilwell nyárra jön New Yorkba, hogy asszisztensként dolgozzon a Metropolitan múzeum kurátora mellett. De aztán úgy alakul, hogy a „Kolostorba” osztják be, ebbe a kerttel körülvett gótikus múzeumba, amelyben középkori gyűjtemény található, és egy csapat kutató, akik a jóslás történetét tanulmányozzák.

Ann mindent megtenne, hogy szabaduljon fájdalmas múltjától, ezért örömest beleássa magát a kutatóknak a jövendőmondás eredetéhez fűződő, extravagáns elméleteibe. Tudományos kíváncsiságnak indul, de hamar megszállottság lesz belőle, amikor Ann felfedez egy 15. századi tarot kártyapaklit. Lehetséges, hogy ez a pakli a jövendőmondás kulcsa?

A Kolostorban veszélyes játék zajlik, amelynek a hatalom, a csábítás és az ambíciók jelölik ki a kereteit. Amikor ez valakinek az életébe kerül, Ann már nem szabadulhat. Megkezdődik a versenyfutás a válaszokért egy olyan világban, amelyről már nem tudhatjuk biztosan, ősi vagy modern.


Véleményem:

Az idei KULT Könyvek frissebb megjelenései közül nekem egyértelműen Katy Hays A ​kolostor című regénye ütötte meg leginkább az ingerküszöbömet, legalábbis ami a külcsínt illeti. Valami elképesztően gyönyörű lett a borító, és bár nem ez a kizárólagos szempont egy új olvasmány kiválasztásánál, azért sokat nyomott a latba. A fülszöveg is izgalmas történettel kecsegtetett, sok-sok misztikumra, rejtélyre és izgalomra számítottam, amit részben meg is kaptam, bár egészen más formában, mint először gondoltam. Az értékeléseket olvasva láthatjuk, hogy A kolostor elég megosztó darabra sikeredett, én előre leszögezem, hogy a hibái ellenére is azoknak a táborát erősítem, akiknek kifejezetten tetszett a regény. 


A történet főhőse a fiatal nő, Ann Stilwell, aki művészettörténeti tanulmányai folytatása előtt szeretne a nyárra gyakornoki munkát vállalni a Metropolitan Múzeumban. New York és az ottani lehetőségek összehasonlíthatatlanul érdekesebbek szürke szülővárosánál, de nem csak emiatt motivált annyira abban, hogy új életet kezdjen, hanem amiatt is, hogy apja halála után elszakadhasson a tragikus emlékektől és mentálisan eléggé labilis édesanyjától. Csakhogy amikor megérkezik, közlik vele, hogy az általa megpályázott pozícióra mégsem lesz szükség, így a munkájára sem. Ann már éppen kétségbe esne, amikor váratlanul betoppan a múzeum különleges részlegének, a "Kolostornak" a kurátora, és felajánlja, töltse náluk a nyarat.  Az említett épület sajátos kis szigetként működik a nagyvárosban, a gótikus falak és buja kertek különleges hangulatot árasztanak, így Ann örömmel veti bele magát a felfedezésébe Patrickkel és asszisztensével, Rachellel karöltve. 

Hamarosan kiderül, hogy új kollégái egy különleges kutatást végeznek éppen, melynek keretében a reneszánsz kori jóslási technikákat és szokásokat vizsgálják. Ahhoz, hogy átütő felfedezést tehessenek, találniuk kell egy minden eddig ismertnél régebbi tarot-paklit, amihez Ann segítségére is szükségük van. A fiatal nő egyre inkább a rabjává válik a különleges kártyáknak, ahogy annak a furcsa kapcsolati hálónak is, ami a kolostor dolgozói, Patrick, Rachel és a kertész, Leo között feszül. Ann eleinte még szerényen, jelentéktelen figuraként sodródik az eseményekkel, viszonyt ahogy haladunk előre a történetben, egyre inkább megtalálja a saját hangját és ambícióit. Már csak az a kérdés, hogy vajon tényleg képes-e aktívan befolyásolni a dolgok alakulását, vagy minden eleve elrendeltetett a sors által, amihez legfeljebb sakkfiguraként asszisztálhat?

Nos, amit eddig leírtam, elég rejtélyesnek és kuszának tűnhet, ami nem teljesen véletlen. Konkrétan a cselekmény szintjén kevés dolog történik a regényben, különösen az első felében, emiatt lehetséges, hogy sok olvasó számára lassúnak vagy vontatottnak tűnhet. Az írónő nagy hangsúlyt fektet a környezet bemutatására, az atmoszféra megteremtésére, illetve a feszültség adagolására. Sokáig én is nehezen tudtam elképzelni, hogyan fog ebből egyfajta thriller kibontakozni, de nem kellett aggódnom, mert a könyv második felére azt is megkaptam. Bevallom, nekem a lassú ritmus ellenére kifejezetten tetszett a történet hangulata, az elejétől kezdve éreztem benne a feszültséget és a baljós árnyakat, az egész olyan volt, mint egy nagy, vihar előtti csend. A másik dolog, amit nagyon szerettem benne, a tarot pakli, mint téma. Engem kimondottan érdekel ez a kártya, és jó volt ebből a könyvből kicsit többet megtudni a keletkezéséről, forrásairól, illetve a függelékben a lapok jelentéséről. 

Ahogy fent is említettem, azért tökéletesnek nem mondanám - a karakterek szerintem elég felületesek lettek, illetve a csattanókat is kicsit túlzásnak éreztem -, de ezzel együtt is nagyon szerettem. Ann érdekes fejlődési utat járt be, és még ha nem is szimpatizáltam minden döntésével, az vitathatatlan, hogy sokat változik, alakul a Kolostorban eltöltött nyár során. Kapunk némi rejtélyt és izgalmat is egy gyilkossági nyomozás formájában, ahol az írónő elérte, hogy gyakorlatilag mindenkit gyanúsnak tartsak, a végére pedig már le sem tudtam tenni, annyira szerettem volna tudni, mi sül ki belőle.  Összességében tehát, ha valaki nem bánja, hogy lassan bontakozik ki egy történet, de cserébe erős az atmoszférája és nagyon hangulatos környezetben játszódik, szerintem nem fog csalódni. 

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki szereti a különleges hangulatú, lassan kibontakozó történeteket.

Nyereményjáték:

A regény cselekménye a Metropolitan Múzeumhoz kapcsolódik, ezért kézenfekvő módon, a kötethez tartozó játékban a múzeum gyűjteményével kapcsolatban invitálunk titeket nyomozásra. Minden állomáson találtok egy-egy rövid leírást vagy kérdést a MET-tel kapcsolatban, a helyes választ pedig írjátok a Rafflecopter megfelelő sorába.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
A Met őrzi a csekély fennmaradt Vermeer festmény közül a legtöbbet. Szám szerint mennyit?
a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
08.16. Readinspo
08.18. Könyv és más
08.21. KönyvParfé

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések