Lepkebáb (értékelés és nyereményjáték)


Fiala Borcsa legújabb ifjúsági regényében megismerhetjük az iskolás Lizát, akinek nem elég baj, hogy a magánéletében is sok veszteség érte, de ráadásként egy nap megnyílik alatta szobája padlója és egy teljesen más világba csöppen. A Lepkebáb különleges, érzékeny és izgalmas történet a felnőtté válásról, a bátorságról és a felelősségvállalásról. Tartsatok három bloggerünkkel, és nyerjétek meg a Kolibri Kiadó által felajánlott példányt!




Kiadó: Kolibri Kiadó, 2023
Oldalszám: 292 oldal
ISBN: 9789635992942


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Liza világa kerek és biztonságos.
Aztán kiderül, hogy mégsem annyira tökéletes, mint hitte, de hát legkésőbb kamaszkorában mindenki rájön erre. Arra viszont nem számított, hogy egy szokványos délutánon megnyílik alatta a padló, elnyeli a sötétség, és kezdetét veszi végtelennek tűnő, világokon, veszélyeken, kemény próbatételeken keresztül vezető útja.
A megpróbáltatások során súlyos kérdésekben kénytelen dönteni: élet, halál, becsület, felelősség. Egy különös házban bepillanthat a lehetséges jövőjébe, és egy szigeten megtalálja a szerelem is.
De Liza haza akar térni.
Mindenáron.

Véleményem:

Fiala Borcsa legújabb regényéről akkor hallottam először, amikor egy könyvbemutató keretében lehetett jobban megismerni. Erre a bemutatóra sajnos nem tudtam elmenni, viszont felkeltette az érdeklődésem a különleges borítójú ifjúsági történet. Az is sokat nyomott a latba, hogy eddig még nem olvastam az írónőtől és szerettem volna megismerni, így végül nem volt kérdés, hogy elolvassam a kötetet. Elöljáróban mindenképpen leszögezném, hogy a Lepkebáb sok szempontból nagyon különleges és érzékeny történet, egész más, mint amire eredetileg számítottam, és bár volt egy-két dolog benne, amit nem tudtam hová tenni, összességében mindenképpen a pozitív élmények közé sorolnám.


A történet főhőse a kiskamasz Liza, akinek viszonylag normális élete van, ugyanakkor az elmúlt időszakban sok veszteség érte, emiatt is érzékenyebb a kortársainál. A mindennapjait az iskola, a legjobb barátnői és az anyukája töltik ki, szereti a megszokott kis rutinjait és azt, amikor minden rendezett körülötte. Pont ezért is tűnik fel már a regény elején, hogy mennyire nehezére esik azt látni, hogy Zsuzsu nevű legjobb barátnője már nem egészen olyan, mint korábban (az olvasónak persze egyértelmű, hogy csak arról van szó, hogy a barátnője már jobban elkezdett kamaszodni és nagylányosabb dolgokkal foglalkozni), Liza pedig nehezen viseli az ilyen jellegű változásokat. Ha mindez nem lenne elég, egy nap fenekestül felfordul az élete, amikor hazaérve egyre rosszabbul érzi magát, majd a szobája padlója egyszerűen beszakad alatta, ő pedig egy teljesen új világba csöppen. 

Liza racionális, logikát kedvelő énje először próbál ésszerű magyarázatot találni arra, ami történt, de az új világban tapasztaltak hamar rámutatnak, hogy ezzel itt nem sokra fog menni. És ne gondoljuk, hogy egyfajta kedves, habos-babos mesevilágról van szó - az új helyen minden sarkon veszély leselkedik rá, ő pedig koszosan, étlen-szomjan igyekszik valamiféle segítséget vagy menedéket találni. A regény nagy része innentől kezdve ebben az új világban megtapasztalt kalandokról szól. Liza többször lel segítőkre, de legalább ennyiszer néz szembe komoly veszedelmekkel. Csupán egyetlen apró szalmaszálba kapaszkodhat, állítólag él egy városban egy boszorkány, aki segíthet neki hazajutni, a kislány pedig igyekszik mindenáron eljutni hozzá. A kalandok közben sokszor kell nehéz döntéseket hoznia, testközelből megtapasztalja a betegséget, halált, nélkülözést vagy éppen a zsarnokságot, az első szerelem fájdalmát, Lizának pedig erőssé kell válnia ahhoz, hogy megtalálja a hazavezető utat. 

A történetet olvasva nekem is többször eszembe jutott az Alice Csodaországban, hiszen sok szempontból hasonló a kettő, itt is nagyon bizarr, furcsa lények, jelenségek népesítik be a másik világot. Tény, hogy sokszor olyan sötét a cselekmény, hogy elgondolkodtam rajta, vajon hány éves kortól ajánlanám jó szívvel, nekem a minimum a 14 éves kor. És pont itt kerül képbe az a furcsaság, amin kicsit fennakadtam, ugyanis számításaim szerint Liza legfeljebb 13 éves (ehhez képest kedvenc regénye a Trónok harca), én ezt nem éreztem a történethez passzolónak, hitelesebb lett volna számomra, ha egy-két évvel idősebb. Ezt leszámítva azonban kifejezetten élveztem a történetet, együtt izgultam a szereplőkkel, a vége pedig kicsit össze is törte a szívemet. A szokatlan befejezéssel sem volt semmi gondom, szimbolikusan szerintem nagyon szépen megkoronázta az egyébként is különleges fejlődéstörténetet. 

Örülök, hogy elolvastam ezt a könyvet, és azt gondolom, hogy középiskolás kortól már bátran nyomnám bárki kezébe, aki szereti a kalandokat és a kicsit sötétebb tónusú ifjúsági történeteket. Fiala Borcsa remekül ír, a történet olvasmányos, én is gyakorlatilag egy nap alatt végeztem a kötettel, hiszen ráadásként mindig történt benne valami, ami miatt kíváncsi voltam a folytatásra. Szokványosnak semmiképpen nem mondanám, szerintem bizonyos szempontból megosztó is lehet, de ha a megfelelő kezekbe kerül, akkor nagyon sokat tanít a bátorságról, önmagunk felfedezéséről és a felnőtté válásról. Most sem csalódtam hát a Kolibri Kiadó #POV-sorozatában, és izgatottan várom az újabb köteteket.

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom?  Mindenkinek, aki szereti a kicsit sötétebb atmoszférájú, különleges ifjúsági történeteket. Ugyanakkor fontos aláhúzni, hogy ifjúsági, és semmiképp nem gyerekkönyv.

Nyereményjáték:

Mostani nyereményjátékunkban Fiala Borcsa további regényeinek nyomába eredünk. Minden állomáson találtok egy-egy idézetet, a ti feladatotok pedig, hogy a könyv címét beírjátok a rafflecopter-doboz megfelelő helyére.
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
“Az álmok olyanok inkább, mint egy kaleidoszkóp. Hogy a jövő mely szilánkjai állnak össze egy képpé, annak csak a vakszerencse a megmondhatója.”
a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
08.14. Könyv és más
08.16. Utószó
08.18. Csak olvass!

Megjegyzések