Bea konyhája (értékelés és nyereményjáték)

A BOOOK Kiadó jóvoltából megjelent Gáspár Bea első receptkönyve, Bea konyhája címmel. Ennek örömére a Blogturné Klub tizenhárom bloggere fakanalat ragad, hogy kipróbálja a Konyhafőnök VIP győztesének legkülönfélébb receptjeit, a mindenki által ismert és rajongásig szeretett tejbegríztől kezdve a marharostélyoson át, a narancsos sütőtökkrémlevesig, miközben megkóstoljuk a Gáspár család kedvenceit, és kitérőt teszünk a roma ételkülönlegességekhez is.
Tartsatok velünk, ismerjétek meg Bea receptkönyvét, és vigyétek haza a kiadó által felajánlott kötet egy példányát.


Kiadó: Boook, 2019

Oldalszám: 160 oldal
ISBN: 9786155417542




A könyvet ITT tudod megrendelni!





Fülszöveg:

Gáspár Beát nem kell bemutatni, hiszen sokan ismerik. Ő a Győzike-show felvágott nyelvű Bea asszonya, a Konyhafőnök VIP győztese, majd a Konyhafőnök zsűritagja, fantasztikus borvacsorák szervezője, lebonyolítója. Ebből a szakácskönyvből azonban egy másik Gáspár Bea portréja rajzolódik ki: a receptekhez írt apró történeteken keresztül beleshetünk a kulisszák mögé, ahol egyszerre vibráló egyéniség, aggódó anya és gondos feleség.
A könyv receptjei a Gáspár család kipróbált ételei, melyeket a szerző gyűjtött össze vendéglők szakácsaitól, barátoktól, a Konyhafőnök séfjétől, nénéktől az utcában, rokonoktól, barátoktól, a cigány vajda feleségétől, szóval mindenhonnan, ahol valami érdekeset látott, hallott. A könyvben található ételleírások négy nagy fejezetbe illeszkednek, a szerző életútját követve a gyerekkorától napjainkig. A tejbegríztől a New Yorkban kóstolt cheesecake-ig, a bodaktól a konfitált kacsacombig számtalan étel bizonyítja, hogy Bea konyhájában remekül összeférnek a hallott, tanult receptek a saját megszokott fogásaival, miközben egy pillanatra sem tagadja meg a hagyományait. Így lesznek a könyv nyomán készített ételek izgalmasak, sokszínűek és különlegesek.
A pompás fogások tökéletes elkészítéséhez nem elég azonban a receptúra pontos követése, a titok máshol van. Bea szavaival: ha valamit szeretettel készítünk, az sokkal finomabb!

Véleményem:

Mostanában egyre többször kapok kedvet ahhoz, hogy valamilyen szakácskönyvből készítsek el egy-egy fogást, ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy több ilyen kötet blogturnéjába kapcsolódtam be az elmúlt évben. A legújabb lehetőség, amire nem tudtam nemet mondani, Gáspár Bea szakácskönyve volt, ami már a letisztult és elegáns külsejével felhívta magára a figyelmemet. Nekem nincs tévém és nem is nagyon követem a celeb-világ híreit, ettől függetlenül Bea neve és személye nem volt ismeretlen előttem. Amikor éppen szüleimnél voltam, szívesen néztem velük a Konyhafőnök VIP című műsort, ahol nagyon szimpatikus lett számomra a közismert háziasszony. Abban reménykedtem, hogy receptkönyvében az átlagos hétköznapokon is elkészíthető, klasszikus ételeket találok majd, és nem is kellett csalódnom: üdítően hatott a mostanában egyre extrémebb és exkluzívabb recepteket bemutató kötetek sorában ez az ízig-vérig hiteles és valóságos gyűjtemény.



Felépítés/külalak:

A legtöbb szakácskönyvben van valamiféle rendező elv, ami alapján a szerző vagy szerkesztő csoportosítja az ételeket, ez általában a fogás típusa szokott lenni (pl. levesek, főételek, desszertek, stb.). Nagyon tetszett, hogy Bea nem ebben az egyszerűbb sémában gondolkodott, hanem valami sokkal személyesebb megoldásban. Az általa bemutatott receptek aszerint kerültek külön fejezetekbe, hogyan illeszkednek az ő életútjába, így a gyerekkortól kezdve egészen a Konyhafőnökben elért győzelem utáni időkig. Tetszett, hogy egy külön fejezetet szentelt a család tagjainak kedvenceire is, ez még személyesebbé tette a válogatást.

A könyv nagyon esztétikus és igényes stílussal rendelkezik, letisztult színek, elegáns visszafogottság jellemzi. A felépítés egész klasszikusnak mondható, egy-egy étel esetében a hozzávalók és az elkészítés módja mellett megtaláljuk a fogásról készült fotót is. Bár egy szakácskönyv esetében nyilván a praktikus dolgok a fontosabbak, azért én ennél a műfajnál sem bánom, ha öröm kézbe venni és lapozgatni, ez jelen kötetnél teljes mértékben megvalósul.

Hozzávalók/alapanyagok:

Szerintem ez elég kritikus pont szokott lenni egy szakácskönyv esetében, különösen akkor, ha nem az alkalom-szerű vendégvárásokra, hanem a mindennapos főzésre szeretnénk felkészülni. Én szeretem, ha egy receptgyűjteményben találok olyan ételeket, melyek nem igényelnek nehezen beszerezhető vagy extrém drága alapanyagokat, azt meg még jobban, ha annyira alapvető dolgokkal variál, amikért még a boltba sem biztos, hogy el kell menni hirtelen. Bea szakácskönyve igazi arany középút ebből a szempontból: a nagyon különféle receptek között megtaláljuk a szerényebb, igazán egyszerű ételeket (és ezalatt azt értem, hogy több esetben megússzuk összesen 5-6 hozzávalóból), illetve azokat is, amik akár egy nívósabb étterem menüjében is megállnák a helyüket. 

Szintén nagyon vegyes a felhozatal az ételfajták szempontjából is. Találunk többféle levest, főzeléket, tészta- és krumplis ételeket, hús-és halételeket, és persze rengeteg isteni desszertet. Az esetek kilencven százalékában nem kell tartanunk igazán extrém alapanyagtól, hiszen ezek szinte mind olyan ételek, amiket jól ismerünk és kóstoltunk már életünkben. A receptek különlegessége inkább abban rejlik, hogy Bea saját életéből és ismeretségi köréből gyűjtötte a trükköket és titkos fogásokat, hogy aztán ezekből a jól ismert ételekből a lehető legfinomabb variációt hozza el nekünk, ami számára garantáltan bevált a mindennapokban. Ahogy könyvében fogalmaz, mottója "tradíció új köntösben", és ez visszaköszön a lapokon látott ételekről is. Sok esetben a hagyományos ízek kapnak egy kis csavart, amitől eltérnek az akár unalomig megszokottól.

Tartalom/leírás:

Szintén vesszőparipám szokott lenni, hogy a receptekhez adott instrukciók kellően érthetően legyenek megfogalmazva. Ezzel itt általában nem volt probléma, Bea törekedett a lehető legegyszerűbb fogalmazásmódra. Ez legfeljebb olyan esetben jelenthet hátrányt, amikor a lényegre szorítkozó leírásokból hiányoznak olyan elemek, amik egy teljesen kezdő szakács számára fontosak lehetnek (pl. a vajat hidegen vagy olvasztva tegyük bele a tésztába és egyéb apróságok). Szerencsére nekem rendelkezésemre állt anyukám, a csodás robotgépével és a még csodásabb főzőtudományával, így ilyen esetekben kikérhettem a szakmai véleményét. :)

Ami számomra a legnagyobb pluszt adja ehhez a kötethez, az az erős személyesség. Nem csak az előszóban, hanem az egyes fejezetek, sőt, a receptek elején is olvashatunk egy-egy rövid szösszenetet arról, hol találkozott Bea az adott étellel, kitől származik a recept, vagy egyéb érdekességről, ami kapcsolódik hozzá. Én nagyon szeretem, ha egy ilyen válogatásban megjelenik az ember is, aki mögötte áll, ráadásul itt sokat megtudhatunk arról is, hogy a gasztronómia színterén hogyan lép nagyszerű házasságra a magyaros és a cigány ízvilág, a vidéki hagyományok és a nagyvárosi ételek. Mindezt ráadásul olyan fogások formájában, amit bárki el tud készíteni, és melyek megidézik a gyerekkori emlékeket és az otthonosság érzését.


Kipróbálás:

A választásom egy olyan édességre esett, amit Bea szintén újragondolt egy kicsit, ez pedig nem más, mint a mákos aranygaluska erdeigyümölcs-öntettel. Korábban csak a diós verziót ismertem, így nagyon kíváncsi voltam, hogy fog sikerülni ez a megoldás. Ahogy említettem, a sütés alkalmára igénybe vettem kicsit a közönség (anyu) segítségét is, amire főleg azért volt szükség, mert az én picike konyhámban nem annyira szeretek nekiesni ilyen dagasztós-kelesztős sztoriknak. 

Ez a recept nem tűnt számomra különösebben bonyolultnak, és túl sok kacifántos összetevő sem kellett hozzá, egyedül a fagyasztott erdei gyümölcs volt, amit gyárilag nem tartunk otthon. Neki is álltam a méricskélésnek és kotyvasztásnak, amikor is elérkeztem ahhoz a kritikus ponthoz, amiről már esett némi szó. Nem tudtuk egyszerűen eldönteni, hogy a vajat a tésztába hidegen vagy olvasztva kellene-e beletenni, így, mivel az tűnt ésszerűnek, az olvasztott verzió mellett döntöttünk. Nem tudom, hogy emiatt, vagy más malőr végett, de a Bea által szivacsos-folyós állagúnak titulált tésztám olyan ragacsos lett, hogy teljesen esélytelen volt  épkézláb korongokat szaggatni belőle. Persze az ember lánya nem esik kétségbe ilyenkor sem, ha nem megy szaggatóval, majd megy kanállal, késsel, nyers erővel, a lényeg, hogy a tésztadarabkák belekerüljenek az erre előkészített alkalmatosságba. Ez a rész tehát egy picurkát kalandosra sikeredett, de előre megnyugtatok mindenkit, hogy a végeredmény így is pazar lett.


A legjobb ebben a receptben szerintem az erdei gyümölcs öntet, amit Bea megálmodott hozzá, ez a kicsit fanyar, savanykás színfolt remekül feldobja a hagyományosabb ízvilágot. Egyetlen apró részletben csaltam, én nem truttyantottam össze az egészet botmixerrel, mert lekvárban is és szószokban is sokkal jobban szeretem, ha maradnak benne gyümölcs-darabkák. A végeredmény tényleg isteni lett, úgyhogy szerintem nem ez volt az utolsó alkalom, hogy elkészítettem.



Összefoglalva, én nagyon jó szívvel ajánlom ezt a könyvet azoknak, akik nem szeretnének sok-sok szakácskönyvbe invesztálni, csak kevés olyanba, ami viszonyt hosszú időn keresztül szolgálja majd őket. Bea receptjei között biztosan megtaláljuk több, saját gyerekkori kedvencünket, illetve számos olyan ételt, amit a mindennapok vagy az ünnepi alkalmak során a szeretteink elé tehetünk. Bár egy-két leírásnál lehetett volna konkrétabb és részletesebb, szerintem kezdő szakácsoknak ideális választás, én biztos, hogy nagyon sok receptet ki szeretnék még belőle próbálni.

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Azoknak, akik egy igazi, családi receptkönyvet keresnek, amiben mindenki megtalálhatja a saját kedvencét, változatos, ugyanakkor könnyen elkészíthető ételek formájában.

Nyereményjáték:

Mostani játékunk során sütni fogunk, hogy mit és miből, azt nektek kell megfejtenetek.
Minden állomáson találtok egy állítást, mely alapján ki kell találnotok, milyen alapanyagra gondoltunk (pl.: zsír, olívaolaj, stb.), majd a helyes megfejtést beírni a rafflecopter doboz megfelelő sorába. Ám a játék itt még nem ér véget! Az állítások előtt ugyanis láthattok egy betűt. Gyűjtsétek őket össze és rakjátok helyes sorrendbe, hogy megkapjátok az elkészítendő finomság nevét. 
Figyelem, a kiadó csak magyarországi címre postáz; a nyertesnek 72 óra áll rendelkezésére, hogy válaszoljon, ellenkező esetben automatikusan újat sorsolunk!

Feladvány:

C) Dél-Amerikában őshonos kakaófa magjából, a kakaóbabból készül. Jóval sötétebb színű, és kevésbé édes, mint a tejes változata kakaótartalma legalább 43%-os, ideális esetben 55-75% közötti.
a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
11/06 Deszy könyvajánlója 
11/07 Booktastic Boglinc 
11/08 Dreamworld 
11/09 Spirit Bliss Sárga könyves út 
11/10 Utószó 
11/11 Angelika blogja 
11/12 Kelly és Lupi olvas 
11/13 Csak olvass! 
11/14 Hagyjatok! Olvasok! 
11/15 Könyv és más 
11/16 CBooks 
11/17 A Szofisztikált Macska 
11/18 Sorok között 

Megjegyzések