Mesék télre (értékelés és nyereményjáték)

 

A Móra Kiadó idén egy csodaszép kötettel segíti a hosszú téli napokra való hangolódást. A Mesék télre egy gyönyörűen illusztrált mesegyűjtemény, amelyben a világ minden tájáról találhatunk történeteket. Tartsatok velünk a Blogturnén, és nyerjétek meg a Móra Kiadó által felajánlott példányt a könyvből!




Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2021
Oldalszám: 96 oldal
Eredeti cím:Winter Tales
Fordította: Szlukovényi Katalin
Illusztrálta: Zanna Goldhawk

ISBN: 9789634868262


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Kuckózzunk be a kandalló mellé ezzel a szívmelengető mesekönyvvel, és ünnepeljük együtt a tél csodáit! Fedezzük fel a fagyos tájakat, ismerjük meg a havasi tündéreket, a Jegesmedvekirályt és a többi hőst a sok-sok kaland során, amelyek próbára teszik a barátság erejét. Ez a gyönyörűen illusztrált könyv téli meséket gyűjt csokorba a világ minden tájáról: Észak-Amerikától Szibériáig, Kínától Skóciáig. A díjnyertes szerző, Dawn Casey és a grafikus, Zanna Goldhawk varázslatos könyvet alkottak, amely nemzedékek féltett kincse lesz.

Véleményem:

Kevés dolog van, ami olyan intenzíven magára vonja a figyelmem, mint egy igényesen kivitelezett, szépséges karácsonyi mesekönyv. Bár most már alibim is van párom kislányának személyében, ezeket a köteteket legalább annyira szerzem be saját magam számára, mint neki, szerintem a lelkem mélyén sosem fogok igazán felnőni, és a mai napig elvarázsol a tél és a karácsony. A Móra Könyvkiadó gondozásában megjelent Mesék télre című kötet először csak kétdimenziós mivoltában csábított el, amikor viszont fizikailag is kezembe foghattam, szinte leesett az állam, annyira gyönyörű Dawn Casey mesegyűjteménye.

Bár eddig karácsonyról beszéltem, a szó szoros értelmében ez nem karácsonyi mesekönyv, hanem - ahogy a címe is sugallja -, téli, tehát az ünnephez kapcsolódó történetek mellett akadnak olyanok is, amik ennek a varázslatos évszaknak a hangulatát ragadják meg valamilyen szempontból. Összesen tizennyolc mesét találunk a könyvben, melyek a világ legkülönbözőbb pontjairól származnak, akad japán, szibériai, dél-afrikai vagy éppen mexikói történet is. Terjedelmüket tekintve kicsit vegyes a kép, vannak rövidebb darabok is, de általában a hosszabb, 10-15 perces esti mesék kategóriájába tartoznak. A válogatás szempontjai és módja nekem nagyon tetszik, a szerző beválogatott kifejezetten ismert történeteket (mint például A Hókirálynő vagy a Diótörő), de olyanokat is, amikről még sohasem hallottam. Bár távol állok még attól, hogy nagy mese-szakértőnek mondhassam magamat, azért az utóbbi években sok gyűjteményt olvastam a különböző népek meséi közül, így mindig öröm, ha felfedezhetek valami addig ismeretlen darabot, vagy egy, már ismert történet alternatív változatát. 


Nagyon jó volt, hogy minden mese elején olvashattam egy rövidke jegyzetet vagy ismertetést, ami az adott történethez kapcsolódó információkat, érdekességeket árulta el, vagy az adott nép téli, karácsonyi hagyományait ismertette röviden. Ez már önmagában segítette a ráhangolódást, amit tovább fokozott a szöveg, és az egészen elképesztő illusztráció. A könyv képi- és színvilága önmagában varázslatos, szuper, hogy a fekete, ezüst és kék árnyalatok ennyire dominálnak benne, Zanna Goldhawk személyében pedig azt hiszem, új kedvenc illusztrátorra találtam (érdemes megnézni a munkáit ITT, szerintem fantasztikusak). A képek és a különböző díszítőelemek annyira passzolnak ahhoz az atmoszférához, amit nekem a tél jelent, hogy tényleg olyan érzésem volt, mintha az alkotók személyesen nekem készítették volna ezt a könyvet.

A mesék maguk szerintem elég változatosak tartalmi szempontból, van köztük sok olyan, amit kisebb gyerekeknek is jó szívvel olvas fel az ember (pl. A kesztyű), de akad jó néhány melankolikusabb és összetettebb történet. Bevallom, nekem ezek tetszettek a leginkább (különösen A hóleány vagy A jegesmedvekirály), de azt gondolom, hogy mondjuk 3-4 éves korban még korai lehet ezeket felolvasni. Olyan értelemben nem megtévesztő a 3+-os ajánlás a kiadó részéről, hogy találunk benne olyan mesét, ami már ilyen kicsi gyerkőcnek is tökéletes, de sok olyan van, ami csak később lesz igazán élvezetes (tulajdonképpen az volt a benyomásom, hogy az ínyenc meserajongó felnőttek fogják talán a leginkább értékelni ezt a kötetet). Mindenesetre ha így is van, már csak lapozgatni is megéri a kisebb gyerekekkel, én ovis koromban teljesen odáig voltam a gyönyörűségtől, ha ilyen szép könyvet láttam. 


Nagyon jó volt az is, hogy a mesék által megint tanulhattam új dolgokat, megismertem olyan hagyományokat, amikről még nem hallottam (például azt az angolszász szokást, miszerint karácsony után énekkel köszöntik az almafákat, vagy éppen a mikulásvirághoz kapcsolódó legendát), illetve általam kedvelt mesék másfajta feldolgozását (A tizenkét hónapnak eddig az orosz változatát ismertem és szerettem, most pedig megismerhettem egy görög változatot). Ez egy igazi bekuckózós, kandallópattogós, fahéj-illatú mesegyűjtemény, ami nem hiányozhat egy olyan moly polcáról sem, aki szereti a telet és azt a varázslatos hangulatot, ami hozzá kapcsolódik. A történetek sokszínűsége miatt igazi családi kötet, ahol kisebbek és nagyobbak is meg fogják találni a nekik való mesét.

Értékelésem: 5/5
Kinek ajánlom? Alapvetően mindenkinek, aki szeretne egy gyönyörű mesegyűjteményt olvasni, de a mesék többsége szerintem 5 éves kortól ideális.

Nyereményjáték:

Mostani játékunk során az egyes állomásokon téli könyvekből találhattok egy-egy idézetet. A feladat az, hogy a Rafflecopter doboz megfelelő sorába beírjátok az adott blogon található könyv címét. Tartsatok velünk, és nyerjétek meg a Móra Kiadó által felajánlott példány a könyvből!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:

 

“Sicc az állatkertben sétált, de el is ment minden kedve, mert az egyik őr közölte: elpusztult a jegesmedve. – Ejnye – mondta fejcsóválva. – Ezt én nagy hibának tartom, no, de hogyha rám bízzátok, szerzek egyet fönt a Sarkon.”



a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
11/21 - Utószó
11/23 - Könyv és más
11/25 - Csak olvass!
11/27 - Szaffi polca
11/29 - Flora the Sweaterist

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések