Árkok ​az esőben (értékelés és nyereményjáték)

 

A Jelenkor Kiadónak köszönhetően újabb Jón Kalman Stefánsson kötetet tarthatunk a kezünkben, ráadásul egy régi/új darabot, ugyanis az Árkok az esőben az izlandi szerző első megjelent prózája. A rövid, ám annál tartalmasabb kötetnek köszönhetően ismét elmerülhetünk az izlandi vidék és az emberi lélek végtelen változatosságában és szépségében. Tartsatok három bloggerünkkel, válaszoljátok meg a kérdéseket, és nyerjétek meg a Kiadó által felajánlott példányt!




Kiadó: Jelenkor Kiadó, 2024
Oldalszám: 180 oldal
Eredeti cím: Skurðir í rigningu
Fordította: Egyed Veronika
ISBN: 9789635844876


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Jón Kalman Stefánsson már az első, 1996-ban megjelent prózakötetében is Izland nyugati fjordjainak tájaira vezet bennünket. Lazán összefüggő novellái a helyiek valószerűtlen, a technológia és a csodák határvidékén játszódó hétköznapjait mutatja be. Errefelé eseményszámba megy, ha a horizonton feltűnik egy autó, vagy megérkezik Björn új bálázógépe; a szomszédok távcsövön át követik az elszabadult bikát; a magányosan gyászoló gazda a nappal paripává változó trollasszonnyal hál; vagy ha egy gazda a fjordok csendjének súlya alatt hallani kezdi, ahogy susognak a felhők, mint a száraz széna, és csikorognak, mikor kettészeli őket a hegycsúcs.

Stefánsson cinkos mosollyal el-eltűnődve forgatja kezében a valóság legjellemzőbb kicsiségeit, míg ki nem bomlanak belőlük a mindannyiunknak ismerős fájdalmak és drámák. És akkor megállunk, és mi is feltesszük a kérdést: „van-e szomorúbb, mint az árkok az esőben?”


Véleményem:

Jón Kalman Stefánssonhoz már többször is volt szerencsém az elmúlt években, és nagyon megörültem, amikor láttam, hogy a Jelenkor Kiadó gondozásában megjelenik első prózai kötete, az Árkok az esőben. Még mindig halogatom, hogy belevágjak a Menny és pokol-trilógiába, emiatt még direkt jó is volt, hogy egy újabb, viszonylag rövidebb kötettel győződhettem meg arról, hogy az izlandi szerzőnek nagyon is helye van a könyvespolcomon. Bár ez az olvasás most kicsivel küzdelmesebb volt számomra, mint a korábbiak, egy percig sem bánom, hogy belevágtam, mert ha valami, ez a könyv abszolút alkalmas arra, hogy elrepítse az embert egy teljesen más fajta létállapotba és értékrendbe. 


Az Árkok az esőben kicsit talán nehezen behatárolható műfajilag. Sokszor inkább éreztem novelláskötetnek, mint regénynek, bár ez sem állja meg teljesen a helyét. A kötetben található szövegek, emlék- és gondolattöredékek az 1970-es évek Izlandjára repítenek bennünket, olyan vidékre, ahová még nem tört be a modern kor minden vívmánya, és ahol még az is eseményszámba megy, ha a látótéren felbukkan egy autó. Az itt élő emberek élnek, dolgoznak, gazdálkodnak, szeretnek, küszködnek és remélnek, ugyanúgy, mint bármely más pontján a világnak, Stefánsson mégis képes olyan különleges légkört teremteni, hogy úgy érezzük, a világ talán egyik utolsó olyan szegletében járunk, ahol az érzelmek, szenvedélyek és a természettel való kapcsolat nyers, őszinte és igazi. 

Ezekre a történetekre különösen igaz, hogy nagyon halovány a határvonal köztük, akár abból a szempontból, mennyire különülnek el egymástól, akár abból, hogy éppen hová helyeződik a fókusz. Valószínűleg a szerző sok személyes élményt és emléket is felhasznált a történetekben (különösen a fiú nézőpontjához), ezek pedig nagyon jó érzékkel keverednek a fikcióval. Kicsit olyan érzésem volt, mintha beléphetnék valakinek az elméjébe, hogy hosszabb-rövidebb villanásokon keresztül ismerhessem meg az érzéseit, gondolatait, emlékeit. Nincs hosszas karakter-bemutatás, nem kapunk magyarázatot a kontextusról, egyszerűen csak fel kell vennünk a fonalat és belecsöppenni az izlandi mindennapokba, hogy aztán időről időre mi is elmélázzunk az élet talán legfontosabb kérdéseiről. 

Igazság szerint nekem pont ez okozott most egy kis nehézséget, legalábbis megállapítottam, hogy ha ennek a kötetnek nem áldozom oda a teljes és háborítatlan figyelmemet, akkor esélyem sincs, hogy kivehessem belőle, amit adni szeretne. Amikor viszont sikerült ráhangolódni, már én is ott voltam, a hol gazdag, hol rideg földeken, a vágóhídon, a kicsinyes vitáknál és őszinte együttléteknél, láttam magam előtt a felvadult bikát vagy a gumicsizmát viselő papot, és éreztem, ahogy egyre távolodom attól a világtól, amiben egyébként élek. Azt eddig is tudtam, hogy Stefánsson gyönyörűen ír, itt viszont most kaphattam egy kis ízelítőt a költő oldalából is, ami nagyon jól állt ennek a történet-gyűjteménynek. És ami miatt külön hálás vagyok, az a katarzis, amit a könyv vége felé élhettem át, amikor a szerző a természettel való kapcsolatunkról ír jó másfél oldalon át, azt annyira a sajátomnak éreztem, mint nagyon régen semmit. 

Nagyon érdekes és különleges élmény volt belefeledkezni ebbe a világba, megismerni a különböző emberi sorsokat, elgondolkodni élet és halál, valóság és képzelet, fény és sötétség kettősségéről. A kötetben szinte minden fontos emberi érzelem vagy kapcsolat megjelenik, és külön szeretem, hogy a tanulságok sosem szájbarágósak, a szerző engedi, hogy magunk vegyük ki az írásaiból, amit szeretnénk. Ismét csak azt tudom megállapítani, hogy szeretnék még többet ebből az élményből, azt pedig rettenetesen várom, hogy a Könyvfesztiválon találkozhassak az íróval. A Kiadónak pedig hatalmas köszönet, hogy ennyire gyönyörű kiadásban jelenteti meg ezeket a történeteket. 

Értékelésem: 5/4,5
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki szeretne egy kicsit lelassulni, és egy különleges külső-belső utazásra indulni egy gyönyörűen megírt köteten keresztül.

Nyereményjáték:

Mostani nyereményjátékunkban Jón Kalman Stefánsson további köteteinek nyomába eredünk. Minden állomáson találtok egy-egy idézetet, a ti feladatotok pedig, hogy a könyv címét beírjátok a rafflecopter-doboz megfelelő helyére!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
"Te szabad vagy, mert nem veszed észre a börtönt, amiben élsz. Én fogoly vagyok, mert látom a rácsokat."

 


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
07.02. Könyv és más 
07.04. Utószó
07.06. Szembetűnő

Megjegyzések