Diótörő (értékelés és nyereményjáték)

 

Diótörő történetét szinte mindenki ismeri, legyen szó mesekönyvekről, balett-előadásokról vagy különböző filmadaptációkról. A Jelenkor Kiadónak köszönhetően most egy igazán különleges kiadást olvashatunk, melyben E. T. A. Hoffmann klasszikus történetét Varró Dániel szedte rímekbe, és amelyet Szegedi Katalin szépséges illusztrációi díszítenek. Tartsatok öt bloggerünkkel a garantáltan ünnepi hangulatú blogturnéra, és nyerjétek meg a kiadó által felajánlott példányt!



Kiadó: Jelenkor, 2020
Oldalszám: 44 oldal
ISBN: 9789635180615
Illusztrálta: Szegedi Katalin


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Amíg kicsik vagyunk, minden este ugyanazt a mesét kérjük. Mikor nagyobbak leszünk, már nem ragaszkodunk ugyanazokhoz a szavakhoz, csak a mese, a mese legyen a régi. Így születik a re-mese, a Diótörő ahogy Varró Dániel meséli és Odegnál Róbert látja. Mindent a fülnek és mindent a szemnek. Legyenek jók!

„Ha nem rosszalkodtok direkte,
elmondom én itt most tinektek
e kis mesét.”
(Varró Dániel)


Véleményem:

A Diótörő gyerekkorom óta az egyik legkedvesebb karácsonyi történetem. Legalább egy tucatnyi különböző feldolgozását olvastam vagy láttam filmen, később pedig, az eredeti történet elolvasása után, pedagógusként én is feldolgoztam már karácsonyi előadás formájában. Nem tudom megunni Csajkovszkij zenéjét sem, nekem abszolút hozzátartozik az ünnepi hangulathoz. Éppen emiatt egyből felcsillant a szemem, amikor megláttam, hogy a Jelenkor Kiadó új köntösben adja ki Varró Dániel verses Diótörő-feldolgozását, mely eredetileg 2005-ben jelent meg, de még nem sikerült elolvasnom korábban. Ugyanakkor be kell vallanom, hogy kicsit féltem is tőle. Varró Dániel versei nálam általában kétesélyesek, van, hogy nagyon tetszenek és nagyon elkap a stílusuk, de az is előfordul, hogy az én ízlésemnek túlságosan modernek vagy csak szimplán nem érintenek meg. Szerencsére az aggodalmam alaptalan volt, mert igaz ugyan, hogy ebben a verses feldolgozásban vannak modernebb vagy humorosabb kifejezések, egyszer sem éreztem úgy, hogy ezek elnyomnák a klasszikus történet értékeit. 


A cselekményt csak röviden foglalnám össze, hiszen valószínűleg sokunk számára ismerős. Egy német család éppen a karácsonyt ünnepli, a gyerekek, Marika és Misi izgatottan várják az estét. Keresztapjuktól, a titokzatos Drosselmeier bácsitól egy fából készült diótörőt kapnak ajándékba, és mellé egy mesét, mely arról szól, hogyan átkozta el a gonosz Egérlyuki asszony a herceget, amikor az próbálta megmenteni Pirlipát hercegnőt. A gyerekek a mese után nyugovóra térnek, de Marika éjszaka különös neszekre ébred. Az egerek visszatértek, hogy leszámoljanak Diótörővel, aki azonban nem hagyja magát, és a játékokból verbuválódott hadsereg élére állva megküzd a gonosz Egérkirállyal, később pedig magával viszi a kislányt a Babák Birodalmába, ahol szebbnél szebb dolgokat látnak.

Nos, az első dolog, ami újdonságnak számít a történettel kapcsolatban, az maga a verses forma. A szerző nagyszerű rímeket faragott, a versszakokat könnyen és dallamosan lehet felolvasni, és nagyon jófajta, finom humor jellemző rájuk, amellett, hogy tökéletesen érthetően mesélik el a cselekményt. Én eleinte kicsit bizonytalan voltam, hogy a négy és fél éves hogyan fogja fogadni a történetet, főleg amiatt, hogy azért vannak benne kicsit ijesztőbb vagy véresebb részek (pl. az egerek lefejezése vagy az Egérkirálynő halála). Valószínűleg túlparáztam a dolgot, mert gond nélkül és figyelmesen végighallgatta az egész mesét, és ha volt is pár olyan szó vagy kifejezés, amit nem értett, ez sem zavarta meg, elvitte a versek lendülete és a csodás képek. 


És ha már képek, muszáj áradoznom egy sort Szegedi Katalin illusztrációiról, amelyek annyira gyönyörűek és nagyon jól megidézik az eredeti mese klasszikus hangulatát. A végeredmény egy olyan kötet, amit jó érzés kézbe venni, lapozgatni, és ahol a szöveg és a kép nagyon harmonikus egységet alkotnak. Maga a történet nem túl hosszú, nagyjából fél óra alatt el lehet olvasni, bár nekem először több időre volt szükségem, mert annyira belefeledkeztem a rajzokba vagy egy-egy különösen jól sikerült versszakba. 

A magas elvárásaim és az esetleges félelmeim ellenére maximálisan  elégedett vagyok, úgy érzem, hogy ez a kötet nem egy újabb lehúzott bőr egy százszor feldolgozott történetről, hanem egy olyan feldolgozás, ami érdemben hozzá tud tenni az eredetihez, és mind kívül, mind belül értéket képvisel. Szerintem csodás ajándék lehet karácsonyra bárkinek, aki szereti Diótörő történetét, vagy akár annak is, aki éppen most ismerkedik vele. 


Értékelésem: 5/5
Kinek ajánlom? Mindenkinek, aki szívesen elolvasná Diótörő történetét egy egyszerre ötletes, humoros és szép verses mese formájában.

Nyereményjáték:

Mostani játékunkban mi is diót fogunk törni! Minden állomáson találtok egy-egy képet különféle diófajtákról, a ti feladatotok pedig, hogy - miután a fejeteket törtétek- beírjátok a fajta nevét a rafflecopter-doboz megfelelő helyére!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
12.13. Könyv és más
12.15. Spirit Bliss Sárga könyves út
12.17. Fanni’s Library
12.19. Dreamworld
12.21. Nem félünk a könyvektől!

Megjegyzések