Kányádi Sándor blogturné - Fából ​vaskarika (értékelés és nyereményjáték)



1929 májusában született Kányádi Sándor, ennek alkalmából pedig a Blogturné Klub három bloggerével tehettek egy nagy körutazást a szerző mesekönyveinek birodalmában. Június 12 és 22. között ugyanis öt Kányádi-könyvet is bemutatunk Nektek. Váltsatok jegyet Ti is a turnénkra! Ha részt vesztek játékunkon, a turné végén választhattok egyet a bemutatott könyvek közül a Móra Könyvkiadó jóvoltából.


Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2024
Oldalszám: 88 oldal
Illusztrálta: Tuza Edit
ISBN:  9789636035525


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

Kányádi Sándor gyermekeknek íródott műveit összegyűjtő sorozatunk újabb darabját tartja kezében az olvasó. A verseket és meséket tartalmazó Fából vaskarika kicsik és nagyok számára is izgalmas történeteken keresztül mutatja be az emberi viszonyok összetett szövedékét, a magyar történelem kiemelkedő alakjait, valamint egymás elfogadásának, tiszteletének fontosságát.
Ebben a kötetben sűrűsödik igazán ars poeticává és hitvallássá Kányádi Sándor bölcsessége.


Véleményem:

Elérkeztem a Kányádi Sándor blogturné keretében olvasott utolsó kötetemhez, a Fából vaskarika című gyűjteményhez. Nagyon örültem, amikor láttam, hogy ezt a könyvet is Tuza Edit illusztrálta, nekem már a Talpas történetekben is nagyon tetszettek a munkái. Ha eddig úgy éreztem, hogy Kányádi nagyon változatos témákról ír, akkor ez a benyomásom csak fokozódott, ugyanis az állatokkal vagy természettel kapcsolatos mesék után ebben a kötetben elsősorban a történelmi emlékeké és alakoké a főszerep. 


A kötetben összesen 23 mesét vagy verset találunk, igazából a leghosszabb darab is csak néhány oldal, így abszolút alkalmas lehet mindegyik arra, hogy esténként szemezzünk belőlük. Ettől függetlenül bevallom, az olvasás kezdetekor kicsit megrettentem. Az első néhány mese számomra kicsit kusza és zavaros volt, de persze az is lehet, hogy csak én nem voltam kellően ráhangolódva a kötetre. Szerencsére a későbbiekben már jobban sikerült belerázódnom, és több olyan történetet is találtam, ami kimondottan tetszett, vagy amit én is szívesen felolvasnék itthon. Ugyanakkor a 8+-os korosztályi ajánlás teljesen korrekt abból a szempontból, hogy az összetettebb cselekmény, bonyolultabb nyelvezet vagy borúsabb mondanivaló miatt nem feltétlenül ajánlanám a gyűjteményt kisebb gyerekeknek. 


A mesék között több is van, ami tiszteletet állít a magyar történelem egy-egy fontosabb alakjának vagy mozzanatának, legyen szó Mátyás királyról, Lehelről vagy Rákóczi Ferencről. Emellett több történet is képet ad arról, hogy századokkal ezelőtt milyen viszonyban éltek egymással a különböző népcsoportok, esetleg milyen konfliktusok adódhattak ebből. Itt leginkább azt éreztem, mennyire szegényes a történelem tudásom, lehet, hogy jobban értékeltem volna az adott meséket, ha több információval rendelkezem az adott korszakról. Szerencsére persze akadtak olyan darabok is, amiket nagyon élvezetes volt olvasni, a személyes kedvenceim a címadó Fából vaskarika és A bíró és az egerek voltak. Érdekes volt a Patkánysíp című történet is, melyet más formában már többször olvastam, az viszont újdonságként hatott, hogy a mese az erdélyi szászok eredettörténetével is összefüggésbe hozható. 


Talán most valamivel gyengébbnek éreztem a kötetben szereplő verseket, de egyébként ez alól is volt kivétel, a Nádszál című vers például nagyon szép szerintem. Kicsit tényleg az volt csak a gondom, hogy összességében kevéssé éreztem a személyes kapcsolódásomat ehhez a gyűjteményhez, persze ki tudtam belőle mazsolázni egy csomó értékes tartalmat, de a szerző másik két kötete sokkal jobban a szívembe zárta magát. Ettől függetlenül egyáltalán nem bánom, hogy ezt is elolvastam, ritkán van lehetőségem arra, hogy egy-egy magyar író vagy költő életművében részletesebben elmerüljek, most viszont a blogturné erre tökéletes lehetőséget adott. Egy dolog biztos, ha nekem most nem is ez a kötet volt a kedvencem, de a Kányádi-életműből mindenki bátran válogathat, hogy megtalálja a neki leginkább kedves gyűjteményt.

Értékelésem: 5/3,5
Kinek ajánlom? Kisiskolás kortól mindenkinek, aki szereti a történelmi ihletettségű meséket. 

Nyereményjáték:

Ki másról szólhatna játékunk, ha nem magáról a szerzőről? Minden állomáson találtok egy-egy kérdést Kányádi Sándor életéről, munkásságáról, műveiről. A feladat pedig roppant egyszerű: a helyes választ írjátok be a Rafflecopter megfelelő sorába!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
Mi volt az írói álneve?

 


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
06.20. Könyv és más (Fából vaskarika)
06.21. Spirit Bliss Sárga könyves út (Az okos kos)
06.22. Spirit Bliss Sárga könyves út (Világgá ment a nyár)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések