Kányádi Sándor blogturné - Talpas ​történetek (értékelés és nyereményjáték)

 



1929 májusában született Kányádi Sándor, ennek alkalmából pedig a Blogturné Klub három bloggerével tehettek egy nagy körutazást a szerző mesekönyveinek birodalmában. Június 12 és 22. között ugyanis öt Kányádi-könyvet is bemutatunk Nektek. Váltsatok jegyet Ti is a turnénkra! Ha részt vesztek játékunkon, a turné végén választhattok egyet a bemutatott könyvek közül a Móra Könyvkiadó jóvoltából.


Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2024
Oldalszám: 52 oldal
Illusztrálta: Tuza Edit
ISBN: 9789636033545


A könyvet ITT tudod megrendelni!


Fülszöveg:

„Utólag bevallhatom, bizony meg-megrendült a nadrág rajtam és nagyon futásra bizsergett a talpam, amikor ott a Hargitán Ambrussal szembe kerültem. De az a tulajdonságom, hogy ha nagyon szorul a nadrág, vagyis ha fogytán a bátorságom, akkor versekkel biztatom magam. Akkor is mind azt mondogattam magamban, hogy …Híres, drága bunda rajtam, húsz körömmel magam varrtam. Nyusztból, nyestből, mókusból, Kutyából meg farkasból. Brumma, brumma, brummadza. Ettől aztán erőre kaptam, s ha a nevét nem is tudtam megjegyezni a bemutatkozásnál, azért derekasan megálltam, illetve ültem a helyem a medve mellett a gyepen. Ajánlani tudom nektek is, a szép vers nagy erőt tud adni az emberfiának, s a világ is mindjárt megszépül tőle.” Kötetünkben Kányádi Sándor mackó-regényét, a Talpas történeteket és verses meséjét, A kíváncsi holdat olvashatjátok.


Véleményem:

A Kányádi Sándor munkásságát bemutató blogturné keretein belül izgatottan vettem a kezembe a második kötetet, nevezetesen a Talpas történetek című darabot. Bevallom, a borítót megpillantva nekem egyből a "A medve nem játék" című vicces mondás jutott eszembe, és kíváncsi voltam, hogy a szerző ezúttal milyen állatos meséket fog elmondani nekem. Bár eddig nem túl nagy a merítés, de az eddig olvasottak közül egyelőre ez az abszolút kedvencem, borzasztóan tetszett a valós eseményekként elmesélt kis mese-csokor, főszerepben a szerzővel és Ambrussal, a mély érzésű medvével. 


A tartalomjegyzékre pillantva tizenhét rövid történetet találunk, ugyanakkor ezek a mesék össze is függenek egymással, így mindenképpen érdemes sorban haladni. A cselekmény fő sodra szerint a lírai én a Hargitában jár, ahol egy nap találkozik Ambrussal, a medvével. A két családfő - mert hogy a medvének is van felesége és gyermekei- hamar összebarátkozik egymással, a szerző pedig egy tükröt is ajándékoz újdonsült cimborájának. A továbbiakban kitekinthetünk néhány mellékszálra, olvashatunk például arról, hogy a medve hogyan segíti ki a gyáva kis nyulat a varázstükörrel, hogy az végre megleckéztethesse a rókát, vagy azt is megtudhatjuk, hogyan segít a fenyőrigó ugyanennek a nyúlnak. Ezek a melléktörténetek szintén nagyon mókás hangulatúak és tanulságosak, jól kiegészítik a fő cselekményt. 


A történetek fő eseményeként Ambrus és családja meghívja a szerzőt vendégségbe magukhoz, hogy együtt ünnepeljék a Lépesméz Ünnepét. Persze erre az eseményre is hihetetlen kalandok vezetnek, melynek során többet megtudhatunk a tükör természetéről, és még helikopterrel is utazhatunk. Végül nyomon követhetjük, milyen szakmában teljesedik ki Ambrus, és hogyan válik el egymástól a két szívbéli barát. Ahogy más köteteknél is megszokhattuk, most is rengeteg ízes, régies kifejezést találunk a mesékben, és szuper, hogy ezekhez rövid magyarázatot is találunk a könyv végén. A kötetben ezúttal Tuza Edit illusztrációit csodálhatjuk meg, melyek egyszerre kedvesek, bohókásak és szépek, szerintem tökéletesen kiegészítik a könyvben olvasható szöveget és verseket. 


Összességében nekem nagyon tetszettek ezek a mesék. Szeretem, ha a rövidebb történetek egy nagyobb egészként állnak össze a kötet végére, ahogy azt is, amikor van lehetőség arra, hogy a karakterek megfelelően kibontakozzanak. Ambrus figurája nagyon szerethető, és klassz, hogy a szerző egy olyan állatot tett meg főszereplőnek, akitől egyébként az emberek félni szoktak, sőt, ezeken a területeken egyenesen vadásznak is rájuk. De ugyanígy szerettem a nyuszi karakterét is, aki eleinte kicsit bután viselkedett, de szép lassan megjött az esze és még a rókával is sikerült elbánnia. Egyre inkább érzem, mennyire gazdag és színes az a világ, amit Kányádi Sándor teremtett a meséi által, én pedig alig várom, hogy ennek a világnak egy újabb szeletét ismerhessem meg. 

Értékelésem: 5/5
Kinek ajánlom? Kisiskolás kortól minden állatbarát olvasónak. 

Nyereményjáték:

Ki másról szólhatna játékunk, ha nem magáról a szerzőről? Minden állomáson találtok egy-egy kérdést Kányádi Sándor életéről, munkásságáról, műveiről. A feladat pedig roppant egyszerű: a helyes választ írjátok be a Rafflecopter megfelelő sorába!
(Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.)

Feladvány:
Mi volt a címe annak a könyvének, melyért az Év Könyve Díjban részesült 1989-ben?

 


a Rafflecopter giveaway

Állomáslista:
06.18. Szembetűnő (Fából vaskarika)
06.19. Könyv és más (Talpas történetek)
06.20. Könyv és más (Fából vaskarika)
06.21. Spirit Bliss Sárga könyves út (Az okos kos)
06.22. Spirit Bliss Sárga könyves út (Világgá ment a nyár)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések